Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Katka v Křemíkovém údolí VI: Co se tu peče, co frčí a co ne

Kateřina Mikulková
Kateřina Mikulková
10. 12. 2015

Katka Mikulková z cestovatelského start-upu TraveLove se vydala sbírat zkušenosti přímo do start-upové Mekky, tedy do San Franciska. V dnešním díle zápisníku přináší tipy na konkrétní vychytávky, které start-upová scéna v poslední době vyplodila, ale snaží se také zachytit některé obecnější trendy.

Katka v Křemíkovém údolí VI: Co se tu peče, co frčí a co ne

Katka

Katka Mikulková

Jsem Katka Mikulková a tenhle deník píšu v San Francisku. Můj sotva roční start-up Travelove vyhrál soutěž Czech ICT Incubator a já po letech v teplých a bezpečných kancelářích balím tašku, nechávám v Praze manžela a dva malé kluky – a do konce roku se tu budu snažit dosáhnout na zázrak. Dokážu to?

San Francisco (a Silicon Vallley zejména) je místo nasáklé invencí i ambicemi, ráj i peklo stovek budoucích Stevů Jobsů. Jak se mezi nimi žije?

Katka v Křemíkovém údolí

Na jedné prezentaci pro investory jsem viděla člověka představovat 3D pero. Říkala jsem si, že by to mohl být skvělý vánoční dárek. Jenže Google mi pak prozradil, že 3D per už je na trhu tuna. Může ten člověk ještě sehnat investory? Nejspíš nesežene, ale já mám první vánoční dárek vyřešený.

Za dva měsíce tady jsem narazila na spoustu start-upů a spoustu z nich i vyzkoušela. Inkubátory, jako je náš Runway, projdou desítky nebo i stovky start-upů ročně. A tak jsem se lidí v týmu svého inkubátoru zeptala, jakým start-upům a odvětvím fandí a jaké start-upové produkty by stály za to darovat pod stromeček.

Hlavně zdraví

S Mattem, šéfem Runway, se shodujeme, že mezi investory se už netěší oblibě sociální sítě ani e-commerce. Přesto je to oblast, ve které dál spousta start-upů vzniká – facebooky pro cestovatele, pro tatínky na rodičovské, globální tržiště pro tvůrce videí, trička se srandovními nápisy nebo pro instalatéry. Investoři často pochybují, že tyhle start-upy kdy naženou na svoji platformu kritickou masu uživatelů, a tak projekty dřív nebo později končí.

Horu takových start-upů najdete na Producthunt. Mě osobně třeba zaujalo tržiště s originálním uměním mladých umělců Vangoart. Zakladatel  Ethan Appleby mi prozradil, že o nápadu nejdřív přes rok přemýšlel, než se do toho pustil. Přál si, aby lidi měli alternativu k nákupu „obrazů“ v IKEA. Aby si mohli pořídit originál, i když nemají velké peníze a umění nerozumějí a necítí se prostě na to jít si jen tak koupit obraz do opravdové galerie. Dnes si uživatelé kupují obrazy i víckrát do měsíce a Ethan dostal investici dva miliony dolarů na další rozvoj.

Travelove

Travelove je cestovatelský webový projekt určený cestovatelům, kteří si chtějí užít autentickou dovolenou na míru – ale přitom se nechtějí vzdát komfortu, který by jim poskytla cestovka. Travelove propojuje cestovatele s lidmi, kteří jim dokážou připravit program v destinaci, kde jsou sami doma. Stačí si na webu vybrat z nabídky destinací a zážitků, Travelove všechno domluví, pomůže s letenkami a ubytováním a připraví tištěný průvodce včetně doporučeného itineráře, map, kontaktních informací i fotek a zajímavostí.

Není špatných oborů

Dianu, která má v Runway na starosti eventy, zaujal německý start-up Trnio. S jejich aplikací stačí nasnímat objekt na iPhone a Trnio vám z něj v mžiku vytvoří 3D model. I když je to cool věc, o kterou by mohl mít zájem kdejaký sektor, tým z Trnia se teď na začátku soustředí na prodej produktu ve stavebnictví. Věří, že právě tam může jejich modelování klientům ušetřit nejvíc peněz.

Nebo třeba Roost, což vlastně není nic jiného než „variace na airbnb“. Jde o airbnb na dlouhodobé parkování a skladování věcí. Pro nás možná nepochopitelné, ale tady v San Francisku jsou skladovací prostory a parkovací místa tak drahé, že to zatraceně smysl dává. Zkrátka platí, že není dobrý a špatný sektor, obor nebo trh, jde jen o to, kde zrovna existuje problém nebo touha a kdo je dokáže pojmenovat a vyřešit nebo uspokojit

Podle Matta mezi investory aktuálně frčí virtuální a rozšířená (augmented) realita, robotika, vzdělávání a hlavně zdravotnictví. Hned kousek ode mě v Runway sedí docela nový start-up Atomwise: umělé inteligence se využívá k objevování nových léků, a to bez dlouhého testování, tedy rychle a efektivně. Případně tu umějí najít mezi tisíci existujícími léky takové, které dokážou léčit nemoc, na kterou původně vůbec nebyly vyvinuté. Atomwise je na začátku, tým právě skončil první kolo hledání investic, přineslo mu šest milionů dolarů. Vedle toho takový Guarandthealth, který umí ze vzorku krve rozpoznat rakovinu, už získal investici 40 milionů dolarů.

Runway

Hlavní hrdinové dnešního zápisku, tým inkubátoru Runway, který dal hlavy dohromady, aby pro vás zkusil odlovit zajímavé novinky a naznačit trendy. Zvětšíte klikem

Kovářova kobyla

Ptám se, kdo komu koupí jakou start-upovou vychytávku na Vánoce. Přece jen, kdo jiný by měl start-upy podpořit než ti, kteří jsou jim nejblíž? Kupodivu se do nich nikdo v Runway nežene, Matt mi alespoň ukazuje chytré hodinky Pebble, které dostal na Vánoce před rokem. A tak přihazuji svůj vlastní tip – čelenku, která vám změní náladu. Dvě vidíte na úvodní fotce. Pomocí energetických vln vás během chvilky nabudí k nejlepším sportovním výkonům vašeho života a stejně tak vás dokážou uspat – stačí vyměnit pásku. Za dvě stě dolarů může být tento zázrak zvaný Thync váš.

Say konopí

A nakonec jsou tu ještě módní výstřelky start-upové scény. Spouštěčem může být i legislativa. Legalizace marihuany v Kalifornii a dalších státech USA způsobila obrovský boom konopných start-upů. Samozřejmě ani v našem inkubátoru nechybí. Weedclub je perfektní příklad takzvaného market networku. Jak jsem už zmínila, social networks jsou překonané a nahrazují je právě market networks, sítě, které propojují celé odvětví. Weedclub je tak místo, kde všichni najdou všechno, co ve světě marihuany potřebují. Spojuje spotřebitele, provozovny, výrobce, distributory, neziskovky, cestovky, zdravotníky, zkrátka všechny, kteří nějakým způsobem chtějí být do marihuanového byznysu zapojení.

Jiný start-up vyvinul dokonalou dýmku Evoke, s Flowhub se zase vaše pěstírna promění v naprosto efektivní výrobnu, samozřejmě pomocí chytré aplikace. Až to skoro vypadá, že se cannabis stane nejmodernějším oborem na světě. 

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Kateřina Mikulková

Kateřina Mikulková

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo