Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Katka v Křemíkovém údolí V: Na lovu lidí

Kateřina Mikulková
Kateřina Mikulková
3. 12. 2015

Tedy samozřejmě na lovu informací a inspirací. Ale k těm právě zprostředkovávají cestu lidé. Jak dělají v jiných start-upech marketing, jaké používají nástroje, jaké jsou trendy v oboru? Sbírám kontakty, domlouvám schůzky. Hlavní pracovní nástroje: káva a oběd.

Katka v Křemíkovém údolí V: Na lovu lidí

Katka

Katka Mikulková

Jsem Katka Mikulková a tenhle deník píšu v San Francisku. Můj sotva roční start-up Travelove vyhrál soutěž Czech ICT Incubator a já po letech v teplých a bezpečných kancelářích balím tašku, nechávám v Praze manžela a dva malé kluky – a do konce roku se tu budu snažit dosáhnout na zázrak. Dokážu to?

San Francisco (a Silicon Vallley zejména) je místo nasáklé invencí i ambicemi, ráj i peklo stovek budoucích Stevů Jobsů. Jak se mezi nimi žije?

Katka v Křemíkovém údolí

Start-upové eventy, o jakých byla řeč minule, nebývají oborově zaměřené. O to těžší je pro mě získat kontakty na správné lidi a firmy. Ale vím, jak je to strašně důležité – nakonec i při fundraisingu musíte o svém oboru vědět první poslední, investory nezajímá, že jste v USA poprvé v životě.

Náš start-up je cestovatelský, a tak se pochopitelně už od října snažím o americkém způsobu cestování posbírat, co se dá. Zkoumám tvrdá data o cestování a taky prostě mluvím s lidmi, kteří rádi cestují. Nestačím se divit, jak vyspělé americké cestování je. Především se ale snažím získávat zkušenosti a inspiraci od lidí, kteří jako já vidí za cestováním potenciální byznys. Ke všem se dostávám postupně – každý někoho zná, nebo zná někoho, kdo někoho zná – je prostě potřeba se ptát.

Nevybírám si a jdu do každého setkání; často začínají slovy: Hele, znám někoho v téhle a téhle firmě, nezajímalo by tě to? Scházím se s dalšími podobně zaměřenými start-upy, ale snažím se dostat i k takovým hvězdám, jako je Airbnb. Týdně se mi podaří domluvit plus minus tři takové nezávazné rozhovory. Z každého se poučím, s každým pátým dokonce zkouším rozjet spolupráci (použít jejich systém, zalistovat u nich naši službu, nabízet naši službu jako doplněk k té jejich nebo naopak).

Malá ochutnávka:

Travelove

Travelove je cestovatelský webový projekt určený cestovatelům, kteří si chtějí užít autentickou dovolenou na míru – ale přitom se nechtějí vzdát komfortu, který by jim poskytla cestovka. Travelove propojuje cestovatele s lidmi, kteří jim dokážou připravit program v destinaci, kde jsou sami doma. Stačí si na webu vybrat z nabídky destinací a zážitků, Travelove všechno domluví, pomůže s letenkami a ubytováním a připraví tištěný průvodce včetně doporučeného itineráře, map, kontaktních informací i fotek a zajímavostí.

Pouhých pár tisíc dolarů

Sedím na obědě s Heather Forsythovou, bývalou marketingovou manažerkou Trip-itu, jedné z nejrychleji rostoucích cestovatelských aplikací vůbec. „Když jsem pracovala v Trip-itu, pozvali jsme na event nejznámějšího cestovatele světa, říká si Nomadic Matt. Znáš ho, ne?“ snaží se mě inspirovat Heather. „Na PR to fungovalo neskutečně, a přitom nás stál jen pár tisíc dolarů.” Heather si vychutnává čínu a já rychle s hrůzou přepočítávám, kolik že to pozvání jednoho bloggera na nějakou konferenci stálo. Když se pak konečně vrátím do kanceláře – do restaurace jsme jeli z centra pořádný kus cesty jen proto, že se tam dá dobře najíst i za deset dolarů – googlím Nomadic Matta. Ten kluk radí lidem, jak cestovat po světě s rozpočtem do 50 dolarů denně. Tak na co sakra potřebuje pár tisíc za konferenci?

Heather je ovšem skvělá, sdílí se mnou celý svůj marketingový plán pro produkt jiného start-upu, se kterým teď pracuje. Na marketing počítá s ročním budgetem milion dolarů. „Jen ještě nevím, jestli ten rozpočet vůbec dostanu, jednání s investory nejdou podle plánu,” říká.

A já už zkoumám, jak dělají Američani marketing oproti nám jinak.

Marketing jen přes Facebook?

Třídím si v hlavě fakta o cestovním ruchu v Americe – že Američané mnohem častěji než Evropané cestují na vlastní pěst, že téměř polovina z nich už všechny informace o destinacích, letenkách i hotelích hledají v mobilu, že všichni touží po autentických zážitcích (skvělá zpráva!) – a mezitím si domlouvám schůzku s Gili Lichtmanovou, spoluzakladatelkou start-upu Fairfly; dalším ze zakladatelů je třeba Uri Levine, který celosvětově uspěl s mapami Waze.

„Tak jak to děláte, že jste úspěšní?” ptám se Gili, která je ve Fairfly odpovědná za marketing. S nadějí očekávám odpověď za milion dolarů (která mě přitom bude stát jen pět dolarů za její kávu). „Na americkém trhu dělám všechny kampaně na Facebooku, můžu tu skvěle cílit a vyhodnocovat si messaging a cílovky,” šokuje mě Gili. Sakra, opravdu můžu start-up rozjet přes facebookové kampaně? Zní to neuvěřitelně. Na druhou stranu Američané jsou na celém světě Facebookem zdaleka nejvíc prorostlí.

Lidé mého kmene

Z obecných dat si skládám obrázek amerického cestovatelského trhu. Všechno do sebe zapadá. Lidé stále méně používají klasické travel agents a stále víc nakupují on-line. Zajímavé je, že si letenky i hotely sice rádi najdou na stránkách agregátoru, koupí je pak ale nejradši přímo na stránkách hotelu nebo aerolinky; platí to ovšem především pro starší ročníky.

Zajímavé taky je, že masoví turisté zážitky a plán cesty předem neřeší – vystačí si na místě s letáčkem v hotelu nebo využijí Tripadvisor. Uživatelé Tripadvisoru ale postupně stárnou, mladší raději sáhnou po moderních aplikacích. Třeba využijí aplikaci Gogobot.

Gogobot nabízí svému uživateli možnost přiřadit se k některému kmeni, tedy typu cestovatele – jste ten, který miluje adrenalin, nebo radši lelkujete po galeriích a pamětihodnostech, patříte ke kmeni, jehož příslušníci obouvají pevné boty a nosí těžké ruksaky, nebo jste cestovatel-ochutnávač? V podstatě to zní zajímavě, cestovat podle rad, postřehů a zážitků těch, kteří jsou podobně založení jako vy, jsou téhož kmene. Sama teď Gogobot testuju – mám totiž schůzku s jeho ředitelem pro inovace a rozvoj. V Peets Coffee – kde mají kafe podobně špatné jako ve Starbucks. Gogobot má přes deset milionů uživatelů a je v něm zainvestováno celkem 39 milionů dolarů ve formě venture kapitálu. Dívám se schválně na destinace, které máme v Travelove taky (zpracované do zážitků lidmi, kteří v nich žijí). Nejsou naše zážitky až příliš místní a jedinečné, příliš speciální, osobité nebo osobní? V Gogobotu nacházím naprostou turistickou klasiku a mezi ní horkotěžko lovím zajímavé střípky. Když tedy Američané říkají „local experience“, jak moc „local“ vlastně myslí?

Mezi lidi!

Po dvou měsících se cítím mnohem jistěji v argumentaci, proč a jak americký cestovní trh funguje a jak chce Travelove udělat revoluci v individuálním cestování. Mobil mám přecpaný cestovatelskými aplikacemi a plánovači, o kterých jsem zatím nikdy neslyšela.

Teď jsem připravená udělat si vlastní průzkum mezi lidmi, jak vlastně cestují a proč, a testovat s nimi naši službu.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Kateřina Mikulková

Kateřina Mikulková

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo