Zjednodušeně tato konspirační teorie zní asi takto: „Zlovolné elity v roce 1999 spustily program, na jehož základě nás dnes a denně dopravní letadla práškují baryem, hliníkem a dalšími škodlivými látkami, aby tak redukovaly počet obyvatel planety.“

Chemtrail
Slovo chemtrail vzniklo stažením ze sousloví chemical trail – chemická stopa, a to podle vzoru contrail z condesation trail – kondenzační stopa. Kondenzační stopa vzniká při spalování leteckého benzinu v atmosféře (ve výšce osmi až dvanácti kilometrů). Při spalování se uvolňuje jednak velké množství vodní páry, jednak mikroskopické tuhé částečky. Na těchto částečkách, kondenzačních jádrech, se po ochladnutí sráží vodní pára, která vytváří každému známé čáry škrtající oblohu.
Racionální jádro
Má i teorie o chemtrails nějaké racionální jádro? Zřejmě ano. V Rusku práškují před oslavami Dne vítězství a Dne Ruska mraky jodidem stříbrným nebo cementem, aby se „vypršely“ a při oslavách bylo v Moskvě jasno a neprší. Stejným způsobem se údajně daří zvyšovat srážky v suchých oblastech, například v Arábii.
Podobně na Západě přicházejí vědci s nápady, jak podobným způsobem bojovat s globálním oteplováním. Například v červenci 2012 deník The Guardian informoval o úmyslu dvou amerických vědců provést v Novém Mexiku experiment, při kterém by do atmosféry rozprášily aerosol odrážející sluneční světlo.
Tentýž deník toho roku o dva měsíce dříve psal o zrušeném kontroverzním experimentu jiných dvou vědců. Ti chtěli pomocí meteorologického balonu do atmosféry z výšky rozptýlit 150 litrů vody, a napodobit tak ochlazující efekt sopek.
O podobných pokusech a nápadech podrobně referuje anglická Wikipedie ve článcích Climate engineering a Solar radiation management.
Konspirace na Finmagu

Na každém šprochu pravdy je trochu
Konspirační teorie pro rozumné lidi: Ruský agent Klaus, spiknutí proti klimatu a další
Padá jed, něco si přej: Chemtrails
Geneticky modifikované potraviny
To nemůžou být kondenzační stopy!
Těžko říct, jak jistá skupina lidí dospěla k závěru, že se podobné experimenty a návrhy masově realizují s pomocí dopravních letadel a jejich cílem není ovlivňování počasí a klimatu, ale redukce počtu obyvatel naší planety. Nakonec pokud by k tomu v takovém rozsahu docházelo, dopadům škodlivin by se nevyhnuli ani blízcí zlovolných elit, které to na nás ušily.
Zastánci teorie vycházejí z mnoha zavádějících a mylných předpokladů. Tak například prý v nikdy minulosti na obloze nebylo tolik kondenzačních stop jako dnes. Proto musí jít o známky rozptylování nebezpečných škodlivin. Ve skutečnosti však zkrátka nikdy v dějinách nebyl letecký provoz tak hustý jako dnes. Nakonec každý se může přesvědčit na FlightRadar24.com.
Podobně zastánci teorie tvrdí, že klasické kondenzační stopy hned zmizí, zatímco chemtrails na obloze zůstávají viditelné ještě dlouho po přeletu letadla. Kromě toho se chemtrails mají od kondenzačních stop na první pohled lišit podobou.
Třeba český teoretik chemtrails obeslal vládní úředníky fotogalerií, která má demonstrovat na první pohled podivný vzhled chemtrails. Opět jde o předpoklady vycházející z neznalosti.
Jsou to kondenzační stopy…
Cituji tiskové prohlášení vědeckých pracovišť v čele s ČHMÚ z února 2010: „Na vzhled a dobu trvání kondenzačních stop mají vliv především vlhkost a teplota okolního prostředí. Pokud je okolní vzduch příliš suchý nebo teplý, kondenzační stopa nevznikne nebo mizí krátce po průletu letadla. Pokud naopak okolní prostředí obsahuje dostatečné množství vodní páry, původně drobné ledové krystalky dále rostou, a tím stopu ještě více zviditelňují. (…) Pokud se v místě stopy vyskytují sestupné pohyby, dochází rychleji k jejímu rozpouštění. (…)
Turbulence proudění pak způsobuje různé deformace stop, tvorbu různých vln či ‚kliček“ apod. Pokud je stopa stabilnější, může být prouděním vzduchu přenesena na značné vzdálenosti. V extrémním případě se stopy mohou rozšířit natolik, až se zcela propojí a vytvoří tak souvislou vrstvu připomínající běžné ledové oblaky – cirry. Často se stopy hojně tvoří právě při výskytu přirozených cirrů, od nichž je pak již téměř nelze odlišit. O vzhledu stopy rozhoduje i nasvícení Sluncem.“
Nakonec o pozoruhodnosti a rozmanitosti fenoménu kondenzačních čar se můžeme dočíst už v knize, která vyšla o dvacet let dříve, než se vynořil údajný fenomén chemtrails – A Field Guide to the Atmosphere. V magazínu Life pak lze najít zajímavé fotografie kondenzačních stop z let 1940–1998, které by zastánci teorie neváhali označit za chemtrails.

Ale já kašlu!
Meteorolog Petr Dvořák dal dohromady osm poměrně jednoduchých otázek, na které příznivci teorie chemtrails těžko hledají odpovědi:
- Proč by vlády používaly k oblbování svých poddaných právě takovýchto metod, když to může udělat tisíci jinými způsoby?
- Bylo by možné utajit montáž obrovských nádob do dopravních letadel?
- Dalo by se utajit plnění zmíněných chemikálií do letadel na letištích?
- Našel se alespoň jediný pacient, u něhož nastala změna zdravotního stavu prokazatelně z důvodu posypání baryem nebo jinou zdravotně závadnou látkou z letadla?
- Proč by se prášek shazoval z vysoko letících letadel, když by se kvůli výšce letu a vlivu atmosférického proudění ani nedostal k zemi?
- Proč by se tajná akce dělala tak, aby to každý viděl?
- Bylo chemické práškování už někdy potvrzeno někým z letectví?
- Jaké množství prášku by se mohlo vejít do dopravního letadla? Bylo by ekonomické naložit letadlo např. dvaceti tunami prášku (tj. v celkovém efektu nula nula nic) a vypravit za drahé peníze letadlo na přelet?
Příznivci teorie se obvykle na podobné otázky ani odpovědět nesnaží. Místo toho vyrukují s nějakou historkou, která dokáže, že je nelze brát vážně. Jedna slečna třeba v internetové diskusi dokládala existenci chemtrails skutečností, že dostala záchvat kašle po přeletu dopravního letadla a vytvoření kondenzační stopy.
Jiný zastánce chemtrails demonstroval, že se „něco děje“ skutečností, že se mu v poslední době na parapetu objevuje jakési zelené svinstvo. Pokud tohle není důkaz, že nás práškují, tak potom už nic. Ukázalo se však, že tento parapet byl měděný. A jak známo, při oxidaci mědi vzniká nazelenalý uhličitan měďnatý neboli měděnka. A tak je to se vším.
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?