Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Pavel Turek: U nás se tribuny zaplní, jen když se vyhrává

Ondřej Tůma
Ondřej Tůma
17. 8. 2013

V marketingu se Pavel Turek dostal na špici. Jako zástupce tabákové společnosti spolupracoval s McLarenem, stájí formule 1, později pracoval přímo pro ni, a dokázal zorganizovat taškařice, které nejen přitáhly pozornost, ale ještě dnes se na ně vzpomíná. V pokračování rozhovoru jsme s Pavlem Turkem mluvili o sponzorování sportu a o sportovním marketingu v Česku, o fotbalovém bahně a samozřejmě také o tom, co on sám právě teď podniká.

Pavel Turek: U nás se tribuny zaplní, jen když se vyhrává

Když v roce 2005 musely tabákové společnosti opustit svět formulí 1, přešel jste přímo do marketingového oddělení stáje McLaren. Po dalších třech letech jste rozjel vlastní marketingovou agenturu CDT, ve které byli vašimi společníky pilot F1 David Coulthard a motocyklový šampion Mick Doohan. Jak se tahle spolupráce zrodila?

Dlouhodobě jsme se znali, byli jsme přátelé, takže jsme věděli, co od sebe můžeme čekat. Náš další společník působil v České republice a dal celé firmě zázemí, takže jsme sídlo udělali tady. Pro mě to najednou byla velká změna. Po dlouhých letech v Německu a v Anglii jsem se vrátil zpátky domů.

Později jste ale prý litoval, že jste firmu zakládali právě v Česku. Proč?

Bohužel je tu spousta věcí pořád hodně provinčních. Hlavně v oblasti sportovního marketingu tady funguje všechno příliš lokálně. Pokud svůj byznys chcete dělat alespoň panevropsky, tak je nesmysl, abyste seděli v Praze.

Je situace ve sportovním marketingu v České republice opravdu tak špatná?

Myslím si, že tady fungují jen převzaté věci. Akce, které mají svou vlastní formu a obsah, jako je třeba Davis Cup. Zbytek je na velmi špatné úrovni. Ať už je to fotbal, nebo hokej, tedy sporty, ze kterých v zahraničí dokážou fantasticky těžit. Nechci být za hnidopicha, ale mám pocit, že u nás v téhle oblasti působí pořád ti stejní lidé, kteří všechno řeší stále stejnými metodami. Když se podíváte na to, jakým způsobem v českém sportu putují sponzorské peníze, tak zjistíte, že se na různých úrovních vždycky něco odloupne, takže většina peněz nakonec skončí v kapsách různých pochybných prostředníků. Pak se nemůžete divit, že se tady sponzoři do sportu moc nehrnou. Ten kontrast s tím, jak to funguje v zahraničí, je vážně obrovský.

Korupční skandály v českém fotbale asi moc peněz od sponzorů nepřitáhnou…

První, čeho si sponzoři všimnou, jsou lidé, kteří u nás fotbal zastupují. Už při jednáních s nimi zjistíte, že je tu něco divného. Vidíte jejich neprofesionalitu a nezájem dosáhnout nějakého progresu, nemají také invenci ani zkušenosti z mezinárodního prostředí. Když už sponzoři do fotbalu přece jen nějaké finanční prostředky pošlou, brzy zjistí, kolik peněz z toho proteče stranou a vůbec se nedostane tam, kam má.

Další věc, která sponzory zaručeně odradí, jsou poloprázdné tribuny. Kluby tady měly už dávno skoncovat s fanoušky, kteří dělají problémy. Tomu, kdo udělá nějaký průšvih, bych navždy zakázal vstup na stadion. Jinak na fotbal nebudou chodit rodiny s dětmi – tak jako třeba v Německu.

A co čeští sportovci? Jsou pro sponzory dobrou investicí?

Naštěstí alespoň čeští sportovci dělají našemu sportu dobré jméno. Je to ale většinou dáno tím, že působili v zahraničí, kde viděli, jak to funguje v opravdovém profesionálním sportu. Umí se vyjadřovat do médií, účastní se charitativních akcí...

Rozdíl je především v tom, že v zahraničí si úspěšných sportovců mnohem víc váží. Když jsem šel například s Pavlem Nedvědem při velké ceně Monaka na startovní rošt, tak sklidil větší aplaus než Michael Schumacher. Úplně mi z toho běhal mráz po zádech. Najednou jsem si uvědomil, že se čeští sportovci v tomhle prostředí chovají jinak, než když pak přijedou do České republiky. Tady je většinou v médiích jenom očerňují a hledají různé skandály. Spousta lidí jim zase závidí slávu a peníze. Málokdo tu ocení, čeho opravdu dosáhli.

Není ale v tomhle případě sportovní prostředí pouze odrazem společnosti?

Stoprocentně. V Německu chodí fanoušci podporovat svůj fotbalový tým i v době, kdy se mu nedaří. U nás se tribuny zaplní jen tehdy, když se vyhrává. Ve společnosti to funguje podobně. Ostatní často zajímáte jen v případě, když se na vás můžou nějak přiživit. Tahle DNA je bohužel v českém národě hluboce zakořeněná. Bude trvat hodně dlouho, než se to podaří zlomit.

Pojďme ještě k vašemu současnému podnikání, k reklamní společnosti iBrands. Na co se tahle firma vlastně specializuje?

Provozujeme řadu internetových projektů, ale děláme i sportovní a klasický marketing a PR. Podnikáme na poli telekomunikací, energií, elektronických knih a módy. Nejznámějším projektem je nyní asi Tarifomat.cz, se kterým se snažíme čeřit vody služeb mobilních operátorů. Zajímavý je také projekt Molo7, což je vlastně internetový agregátor módního oblečení nadějných českých designerů.

Na jakém principu funguje zmiňovaný Tarifomat?

Tarifomat.cz svým návštěvníkům vyhledává ten nejvýhodnější mobilní tarif na trhu. Je to první nezávislá kalkulačka certifikovaná Českým telekomunikačním úřadem. Člověk si určí, kolik potřebuje volných minut, esemesek a megabytů na stahování, a hned se mu zobrazí nabídka veřejných i neveřejných mobilních tarifů. Díky tomu, že přes nás jde velké množství klientů, jsme schopni zajistit výraznou úsporu.

Ceny mobilních operátorů jsou v České republice hodně propírané téma. Operátoři tu roky stále dokola opakovali, že s cenou nepůjdou příliš dolů, nedávno ale poměrně výrazně zlevnili neomezené volání. Jak se díváte na to, co se na telekomunikačním trhu právě děje?

 Když se člověk podíval na ceny služeb mobilních operátorů v okolních státech, tak mu bylo jasné, že je jen otázkou času, kdy budou muset i u nás přijít s nabídkami, které budou podstatně výhodnější. Další operátoři, ať už regulérní nebo virtuální, můžou ceny stlačit ještě níž.


Pavel TurekPavel Turek

V jednadvaceti začal při studiích pracovat na pobočce německého tabákového koncernu Reemtsma. O necelé čtyři roky později se po úspěšném absolvování státnic a dokončení studia přesunul do centrály v Hamburku. Brzy se stal šéfem marketingového týmu, který měl na starosti prezentaci cigaretové značky West ve světě formulí 1, kde Reemtsma podepsala smlouvu s McLarenem. Po sedmi letech přešel přímo do marketingového oddělení McLarenu. Později založil vlastní reklamní agenturu společně s pilotem F1 Davidem Coulthardem, motocyklovým šampionem Mickem Doohanem a akcionářem skupiny PPF Milanem Maděryčem. Dnes se jako investor podílí na několika projektech, například ve společnosti iBrands, která se stará o projekty Tarifomat.cz a MOLO7.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase... Více

Související témata

fotbaliBrandsmarketingmobilní operátořimolo7pavel tureksponzoringsporttarifomat.cztarify
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo