Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Milionové štěstíčko Jana Hlavsy: Fungovalo to jinde, proč ne tady?

Ondřej Tůma
Ondřej Tůma
13. 4. 2013

Kuovali jste si někdy na pouti štěstíčko? Obálka za korunu, za pět, za deset. A uvnitř – překvapení! Kupodivu se na tomhle principu dnes rozjíždí mnohem větší byznys, hitem začíná být i v Česku. Přinášíme rozhovor se zakladatelem projektu Ladybox, který cílí na milovnice kosmetiky. Dámy, objednaly byste balíček kosmetiky, aniž byste věděly, co se v něm ukrývá?

Milionové štěstíčko Jana Hlavsy: Fungovalo to jinde, proč ne tady?

Jan Hlavsa dokazuje, že podnikat se dá s ledasčím. Jeho krabičku krásy Ladybox si každý měsíc objednává několik tisíc žen a dívek. A to i přesto, že vůbec nevědí, jaké přípravky jim přijdou. Spokojené jsou ale nakonec jak zákaznice, tak i kosmetické firmy, které tímto způsobem snadno dostanou své vzorky k potřebné cílové skupině. Podnikatel Hlavsa nijak nezakrývá, že nejde o žádnou novou myšlenku. S podobným projektem udělaly díru do světa dvě studentky Harvardu už na konci roku 2010.

Ladybox byl prvním balíčkem s překvapením, který se u nás začal nabízet. Od té doby se v Česku rozběhla řada dalších projektů, které se svým klientům snaží každý měsíc nabídnout nejrůznější produkty rozličného druhu. Objednávat si tak dnes můžeme například pravidelné zásilky s vínem, doutníky nebo speciálním zbožím pro děti a muže.

Na jakém principu Ladybox funguje?

Jde o krabičku krásy, která obsahuje šest kosmetických produktů pro ženy. Dva produkty mají podobu plného balení, zbylé čtyři jsou zkušební vzorky. Zákaznice, která si Ladybox objedná, tak má každý měsíc možnost vyzkoušet kosmetické produkty, které by si všechny běžně nekoupila. Pro kosmetické firmy je to zase velmi dobrá propagace.

Zákaznice ale dopředu neví, jaké produkty v krabičce budou. Nevadí jim, že si kupují zajíce v pytli?

Tak to má být, je to zkrátka překvapení. Dopředu je jisté, že tam budou produkty z pečující a dekorativní kosmetiky. Zákaznice tedy ví, že v pytli bude zajíc, a ne nějaké jiné zvíře. Za tři sta korun včetně poštovného dostanou kosmetiku v podstatně větší hodnotě.

A můžou složení svého Ladyboxu alespoň nějak ovlivnit, nebo jsou všechny balíčky identické?

Dřív byly balíčky identické, od začátku roku jsme ale začali personalizovat. Jeden až dva produkty z každého balení jsou vybrané na míru uživatelce na základě dotazníku, který při objednávce vyplňuje.

Kolik krabiček krásy měsíčně prodáte?

Přesně vám to neřeknu. Je to ale v nízkých jednotkách tisíců.

Co z toho mají kosmetické značky, které vám poskytují své produkty?

Distribuce miniatur kosmetických produktů tu nefungovala příliš efektivně. Chybělo jí přesné cílení a zpětná vazba. My jsme pro značky skvělá reklama, která je takřka zadarmo. Kdyby si zaplatili půl stránky v Elle, tak je to bude stát desítky tisíc a budou jen jedním ze sta produktů, které se inzerují v daném vydání. Takhle si jejich produkt v rámci našeho balíčku objedná několik tisíc potenciálních zákaznic. Produktům, které zařadíme do Ladyboxu, se navíc pravidelně věnuje řada beauty a módních blogů, takže je dosah značky ještě mnohem větší.

Říkáte, že je to takřka zadarmo. Samotné vzorky ale taky něco stojí, tím spíš plná balení.

Jde ale o rozumné náklady. Velké kosmetické značky se zkušebními vzorky pro reklamní účely počítají. Je ale pravda, že pro některé menší firmy by mohlo být problematické, kdyby nám poskytly zboží za osmdesát až sto tisíc korun. Ve výjimečných případech jsme proto ochotni výrobci na prezentaci v Ladyboxu přispět. To ale děláme jen u značek, které nabízejí něco extra a svůj byznys přitom ještě nemají tolik rozjetý, aby si mohly dovolit nákladnější propagaci.

Jak je to s dopravou balíčku k zákaznici. Bylo těžké vyjednat u dopravců nějaké solidní ceny?

Otázka dopravy zboží je hodně důležitá. Je to totiž nejvyšší položka v ceně Ladyboxu. Na začátku jsme oslovili PPL a DPD, ale jejich ceny jsou pro malé obchodníky vražedné. Mají spoustu skrytých poplatků, takže se konečná cena vyšplhá hodně vysoko. Nakonec jsme se dohodli s Českou poštou, ale když jsme měli měsíčně přes 1500 balíčků na rozvoz, tak přestali totálně stíhat. To je pak průšvih. Zákazníkům slíbíte, že jim určitý den dorazí zboží a kvůli dopravci se to nedodrží. Největší problém je na konci celého procesu u samotných doručovatelů zásilek. Jistě to všichni znají. Špatně placený a frustrovaný zaměstnanec u vás nezazvoní a rovnou vám hodí do schránky oznámení, že vás nezastihl. Někdy ani to ne. S balíčky často hází, takže může dojít k jejich poškození. Pak to odnese obchodník, který to musí zbytečně řešit. Nakonec jsme tedy přešli k dopravci InTime, se kterým jsme spokojeni. Problém ale je, že spousta zákazníků je na Českou poštu zvyklá a když v nabídce vidí nějakého neznámého dopravce, tak si třeba nic neobjednají. Snažíme se proto nabídnout co nejvíc alternativ včetně Zásilkovna.cz. Zpět jsme na přání zákazníků zařadili i Českou poštu.

Jak vás vlastně napadlo, že se pustíte do projektu s kosmetikou pro ženy?

Šlo zkrátka o podnikatelskou příležitost. Chtěl jsem zkusit něco nového. Dlouhou dobu jsem vymýšlel, do jakého dalšího podnikání se pustit. Sledoval jsem start-upovou scénu ve Spojených státech a přemýšlel, jaký byznys model by šel aplikovat i v našem prostředí. Svou pozornost jsem zaměřil na pár serverů, které každý den zveřejňují seznam nových projektů. Denně jich tam přibývá klidně třicet až čtyřicet. Jednou jsem tam narazil na projekt Birchbox.com, což byl vlastně první subscription business model na kosmetiku na světě. Založily ho dvě studentky z Harvardu a mají s ním obrovský úspěch. Říkal jsem si, že když něco takového funguje v zahraničí, půjde to snad i u nás.

Co si má člověk představit pod pojmem subscription business model?

Jde v podstatě o byznys, který je založený na tom, že si zákazník předplatí nějaké zboží a bude k němu mít určitou dobu prémiový přístup. Firma, která v takovém byznysu podniká, má pak na delší období zajištěné cashflow. Může si snadno plánovat svůj rozpočet, a díky tomu vyjednávat zákazníkům zajímavé produkty. V posledních letech se tenhle způsob podnikání hodně rozšířil u produktů denní potřeby, protože jejich objednání může ušetřit dost času. I Ladybox je koncipovaný jako dlouhodobá služba, kterou si zákaznice předplatí na několik měsíců dopředu. U nás ale zatím není předplatného tolik, řádově pár desítek procent. Většina objednávek je vždy jen na jeden měsíc, takže na tomhle ještě musíme zapracovat.

Nepřijde vám neobvyklé, když se dámské kosmetice věnuje muž?

Neobvyklé to možná trochu je, ale pro mě to je vážně zajímavý podnikatelský projekt. Nezáleželo tolik na tom, jestli budu dělat krabičku překvapení s doutníky, vínem, krmením pro psy nebo kosmetikou. Snažil jsem se prostě vyhodnotit, co by mohla být nejzajímavější podnikatelská příležitost. Musím ale říct, že mě svět kosmetiky zaujal. Dokonce jsme již vyrobili limitovanou edici vlastních čistě přírodních balzámů na rty.

Nechcete se pustit i do krabičky s kosmetikou pro muže?

Jednu chvíli jsem o tom přemýšlel, ale hodně rychle jsem ten nápad zase zavrhnul. V České republice nejde mužská kosmetika příliš na odbyt. Chlapi navíc nemají u kosmetiky potřebu zkoušet pořád něco nového. Když mají rádi nějakou značku deodorantu, tak ji požívají třeba i deset let. V tomhle jsou ženy jiné, ty se zajímají o všechny novinky na trhu.

Jak dlouhá doba uplynula mezi tím, kdy jste si poprvé všiml americké krabičky krásy Birchbox.com, a momentem, kdy jste se něco podobného rozhodl sám realizovat?

Trvalo to poměrně dlouho. Birchboxu jsem si všimnul na konci roku 2010 a až na jaře 2012 jsem se pustil do Ladyboxu. Nejdřív jsem si vytvořil byznysplán, udělal kalkulaci, za jakých podmínek by se to vyplatilo, a pak jsem začal poptávat dodavatele. Na začátku bylo hodně těžké je přesvědčit, aby do toho se mnou šli. Souhlasil s tím zhruba každý desátý. Dnes už se nám často firmy samy ozývají, abychom je do Ladyboxu zařadili.

Šlo o jediný převzatý americký start-up, o kterém jste uvažoval?

Ne, těch projektů bylo mnohem víc. Udělal jsem si v excelu tabulku a několikrát měsíčně jsem do ní zanášel, jak se dané koncepty mění a vyvíjejí. Hledal jsem o nich články a recenze, sledoval, jak upravují svoje webové stránky. Nakonec jsem to vyhodnotil a řekl si, že zkusím právě krabičku krásy. Dlouhou dobu byl ale mým favoritem web, který nabízí lokální mikroslužby. Nakonec mi však došlo, že je náš trh na něco takového příliš malý a nikomu se navíc nechce za podobné služby utrácet. Navíc se tu lidé ještě nenaučili využívat platební karty a všechno chtějí platit dobírkou nebo převodem a to celý proces zbytečně natahuje. Některé zajímavé projekty tím vypadávají ze hry. Pár nápadů mám ale pořád ještě v šuplíku a možná se k nim jednou vrátím.

Proč jste si vybral zrovna název Ladybox? Někdo by si pod tím mohl představit spíš ženský bojový sport než krabičku krásy. Nebyl by pro náš trh lepší český název?

Je pravda, že jsme si s tím na začátku hodně lámali hlavu. Chtěli jsme český název, ale doména KrabičkaKrásy.cz už byla obsazená. Nic jiného se nám v češtině nelíbilo. Z anglických názvů jsme uvažovali o Beautyboxu. I ten byl ale už zabraný, navíc byl spojený s nějakou nepovedenou kampaní kosmetických výrobků, takže jsme ho taky zavrhli. Nakonec jsme došli právě k Ladyboxu.

Kolik lidí na vašem projektu pracuje?

Na začátku jsem dělal Ladybox jen s kolegyní, která mi pomáhala vybírat vhodnou kosmetiku. Postupem času to ale už nešlo zvládat, takže je nás teď dohromady šest. Na balení krabiček si platím brigádníky. První dva měsíce jsem to sice dělal sám, ale když už jsem kvůli tomu skoro ani nespal, musel jsem to změnit, abych měl víc času na jednání s dodavateli kosmetiky. Je to sice dřina, ale jsem rád, že jsem šel touhle cestou. Nebral jsem si žádnou půjčku, nepotřeboval jsem investora, teď mám firmu, která se slibně rozjíždí a nikdo mi do toho nemluví.

Kolik času vám zhruba Ladybox zabere?

Taky mě to zajímalo. Začal jsem si proto dělat statistiky a vyšlo mi, že tím strávím přibližně tři sta hodin měsíčně. O nějakém odpočinku, dovolené nebo jen volném víkendu si zatím můžu nechat zdát. Ale nestěžuju si, baví mě to. Až budou všechny zákaznice spokojené a nové uživatelské funkce nasazené, pojedu na dovolenou do USA, kde jsem dřív pár let žil.

Nepřemýšlel jste někdy o tom, že byste svůj projekt rozvíjel v nějakém technologickém akcelerátoru, který pomáhá začínajícím start-upům?

Když tady někdo rozjíždí nový byznys, tak tomu hned říká start-up. Pro mě je to ale prostě začínající firma. Podobné inkubátory a akcelerátory jsou ale pro rozvoj podnikatelských záměrů skvělá věc. Já sám určitým způsobem spolupracuji se smíchovským akcelerátorem Node5. Je to ale spíš na bázi mentoringu. Pro všechny, kdo mají nápad na podnikání a nevědí, jak ho uchopit, nebo hledají spoluzakladatele, je to skvělé neformální místo, které může sloužit jako první krok v cestě za vlastním byznysem.

Dostal jste už nějakou zajímavou nabídku k prodeji Ladyboxu?

Nabídky dostávám. V podstatě mám tři možnosti. Buď Ladybox prodám, povedu nadále sám ze svých zdrojů, nebo do projektu vstoupí nějaký investor. Nejlepší nabídka zatím byla v řádu jednotek milionů, ale nakonec jsem ji odmítl. Myslím si, že není kam spěchat, navíc jsme nyní přidali distribuci zahraniční kosmetiky a jednáme o další. Projekt se stále rychle vyvíjí a vyžaduje z důvodů rychlého růstu investice, ale já v tom vidím velký potenciál. Za rok nebo dva může být prodej mnohem výhodnější. Pak se třeba vrátím k tabulkám v excelu a pustím se do něčeho dalšího.


 

Jan Hlavsa

Po několika letech strávených v cizině (USA, Slovinsko) se Jan Hlavsa rozhodl pro studium managementu na Anglo American University v Praze, následně pro MBA studium na City University of Seattle. Současně pracoval jako auditor v Ernst & Young. Zjistil ale, že korporátní život nebaví a začal podnikat. Ladybox byl ve 26 letech jeho třetí podnikatelská aktivita. Jeho cílem je být úspěšným „serial entrepreneurem“ a někdy snad i mentorem začínajících podnikatelů. Má rád literaturu, dobré jídlo a americká auta.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase... Více

Související témata

česká poštakosmetikaladyboxloterienáhodapodnikánípředplatnéstart-upzásilková službaživnosti
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo