Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Prezidentská volba. Jaké jsou ty „správné otázky“?

Lukáš Hoder
Lukáš Hoder
24. 1. 2013

Komentátoři se zlobí, filozofové uvažují, ale je to jednoduché. Schwarzenberg boduje tím, co není – šedivý úředník, zkorumpovaný ministr ani samolibý mocnář. Odlišností od běžného provozu české politiky uchvátil nejen mladé „punkery“, ale i kalkulující inteligenci. O to ale teď tolik nejde. Jaké otázky si (ve skutečnosti) klást před druhou volbou?

Prezidentská volba. Jaké jsou ty „správné otázky“?

Samozřejmě existuje víc důvodů Schwarzenbergova prozatímního úspěchu, od „vzpoury“ proti duelu Fischer-Zeman, přes pravo-levé rozvrstvení voličů až po účinnou kampaň. Hlavním důvodem je ale jeho jinakost reprezentovaná oním obrázkem punkera na žluté placce. Ten mezitím vyprovokoval třeba disputaci od Václava Bělohradského nebo povzdech od komentátora Finmagu. Oba ale jaksi ustrnuli ve 20. století, kdy symboly ještě něco znamenaly. Nemá proto cenu uvažovat nad kořeny punku před čtyřiceti lety, ale přiznat si, že už jde jen o vtipnost kontrastu. Nic víc, nic míň.

Schwarzenberg takový kontrast nabízí, a nejen pro mladé vzbouřence. Ty nemůže nadchnout národovecký státník, premiér či vůdce opozice, kteří posledních dvacet let strávili v poslaneckých lavicích, nebo ostatní kravaťáci. Schwarzenberg nosí motýlka!

Zvykněme si, že kampaně jsou součástí politiky a nemusíme hned mluvit o fetiši nebo o poppolitickém kýči.

Správné otázky

Pravo-levý spor samozřejmě zůstává i v prezidentských volbách, ale jde také o osobnost kandidáta, na kterou se musíme ptát. Nerozhodují jen jeho ideologické názory, ale i názory obecně a lidské vlastnosti. Nebo snad jsou trapné výroky o znásilnění nebo časté lhaní v přímém přenosu ukázkou buď levicovosti, nebo pravicovosti kandidáta? 

Petr Hampl, sociolog zajímající se o třídní konflikty, se pozastavuje nad tím, že se lidé před volbou neptají na „správné otázky“ a nesledují své třídní zájmy. Mají se prý ptát Co se pro mě změní volbou jednoho z kandidátů? Tak ale přece otázka u českých prezidentských voleb nestojí. Nejde o určování vládní odpovědnosti, kde můžeme strašit „španělskou cestou“ nebo „řeckým scénářem“. Jde o hlavu státu, která reprezentuje zemi navenek a moderuje konflikty uvnitř. Hlasuje se spíš o tom, kam směřujeme, než o tom, jak se tam konkrétně dostat. O tom, jaký stát chceme, a ne o tom, kdo jej bude spravovat.

Třeba prezidentská pravomoc jmenovat členy České národní banky je významná a právě tím směrem by se zájem médií mohl upínat víc, v tom s Hamplem souhlasím. Jinak ale jeho text debatu nikam neposunuje, jen si stěžuje na oba kandidáty. Takže nejlépe nejít k volbám? I to je samozřejmě možnost.

Aktivní versus aktivistický

Václav Klaus před svou volbou prezidentem zdůrazňoval záměr být aktivním, nikoliv aktivistickým prezidentem, i když právě to mu mnozí následně vyčítali. Miloš Zeman se svým záměrem být aktivistickou hlavou státu ani netají a s jistou dávkou literární licence by se mohlo zdát, že jeho volbou by byl dokončen nedávný ústavní převrat a Česko by vykročilo cestou francouzského poloprezidentského systému. Tak vážné to snad není, ale i tohle je jedna z otázek, které by voliči měli před druhým kolem zvážit.

Odhlédněme od kampaně, trapných podpásových útoků nebo běžného politického provozu v zemi. Zvažme před druhou volbou i tyto otázky. Jaká osobnost má dalších pět let Česko reprezentovat dovnitř i navenek? Český Středoevropan označující se za umírněného konzervativce nebo zemitý Čech hluboko zakořeněný v tuzemské politice posledních dvou dekád na straně levice? A jak má hlava státu „vládnout“? Jako umírněný prezident, nebo jako aktivistický politik?

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte (3)

Vstoupit do diskuze
Lukáš Hoder

Lukáš Hoder

Působí v advokacii, kde se věnuje arbitráži a litigaci. Spoluzaložil Centrum pro lidská práva a demokratizaci, kde se zabývá vztahem základních práv a byznysu a mezinárodním právem. Je autorem knihy Transatlantické... Více

Související témata

aktivismusimagekarel schwarzenbergmarketingmiloš zemanpetr hamplprezidentské pravomociprezidentské volbypředvolební kampaňpunkváclav bělohradský
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo