Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Michael Hudspeth: Kavárna – pro Čechy třetí místo mezi prací a domovem

Ondřej Tůma
Ondřej Tůma
21. 7. 2012

Většina rozhovorů vzniká u kávy. A když se máte setkat s prezidentem společnosti Starbucks pro střední a východní Evropu, těžko to může být jinak. Jak se zelenobílému obru daří pronikat na naše trhy? Dělá Čechům ještě problém dát za kávu víc než sto korun? Dochází ke střetu kávových kultur?

Michael Hudspeth: Kavárna – pro Čechy třetí místo mezi prací a domovem

Když v roce 1971 tři intelektuálové zakládali v Seattlu pražírnu a prodejnu kávy, nikdo netušil, že po čtyřiceti letech z ní bude největší světový řetězec kaváren na světě. Starbucks dnes mají bezmála 20 000 kaváren v 59 zemích. První zelenobílá kavárna ve střední Evropě byla otevřena roku 2008 v Praze. V březnu přibyla třináctá a první mimo Prahu. Jak se gigantu v regionu daří, na co si musel zvyknout – a jak chce měnit naše návyky, nám poví Michael Hudspeth, který má značku na starosti ve střední a východní Evropě.

Letos v březnu jste se v České republice konečně vydali i mimo Prahu. Jak zatím hodnotíte provoz ostravské kavárny?

V Ostravě šlo o jednu z nejúspěšnějších českých „otvíraček“. Zisky byly o dost větší, než když jsme začínali v Praze. Musím se přiznat, že něco takového jsme vážně nečekali. Ostravská kavárna je dost specifická. Na rozdíl od Prahy, kde je mezi zákazníky hodně turistů, je totiž mnohem víc komunitní. To nám dává příležitost k budování vztahu s návštěvníky, kteří se pravidelně vracejí.

Proč dostala Ostrava přednost před Brnem?

Chceme expandovat do obou těchto měst. Vyžaduje to ale větší plánování než v Praze, kde mají lidé trochu jiné nákupní návyky. Na tom, že jsme otevřeli dřív v Ostravě než v Brně, ale nehledejte nic zásadního. Šlo především o to, abychom našli vhodný prostor. Když se v Ostravě letos otevírala Nová Karolina (největší nákupní centrum v České republice – pozn. redakce), tak jsme toho využili.

Přijdou na řadu i další větší města?

Teď se soustředíme především na další rozvoj v Praze a expanzi do Ostravy a Brna. Postupem času bychom se ale určitě rádi rozrostli i jinam.

A o jakých městech uvažujete?

Půjde o další velká města. V tuhle chvíli ale bohužel nemůžu být konkrétní.

Kolik má Starbucks v Česku, Polsku a Maďarsku dohromady kaváren? A jak v posledních letech roste jejich počet?

Nyní máme v těchto zemích 48 kaváren, což je takřka dvakrát víc než na začátku roku 2011. V České republice máme třináct kaváren, dvanáct v Praze a jednu v Ostravě. V Maďarsku jich je sedm, všechny v Budapešti. Zbytek je v Polsku, kde působíme v osmi městech. Rád bych připomenul, že v Česku jsme začínali v roce 2008, v Polsku to bylo o rok později a v roce 2010 přišlo na řadu Maďarsko.

A v které z těchto zemí máte největší úspěch?

V Polsku sice nejrychleji rosteme, ale nejvíc se nám zatím daří právě v Česku. Doufám, že to tak půjde dál. (smích)

V České republice působíte až na jednu výjimku pouze v Praze, v Maďarsku zase jen v Budapešti, zato v Polsku máte kavárny hned v osmi městech. Čím to je?

Je pravda, že se v České republice a v Maďarsku zaměřujeme takřka výhradně na hlavní města, zatímco v Polsku máme jinou strategii. Je to dáno nejen velikostí trhu, ale také tím, že je tam o dost větší konkurence. Souboj o zákazníka je pak mnohem tvrdší, takže musíme rychleji růst.

V Polsku jste otevřeli i kiosky Starbucks, ve kterých si zákazník může koupit kávu pouze s sebou. Počítáte se zavedením tohoto modelu i u nás?

V dlouhodobém horizontu bychom tento model rádi zavedli i v Česku. V současnosti se tu ale zaměřujeme výhradně na budování klasických kaváren.

Kdo je pro vás v tuto chvíli v České republice největším konkurentem?

V Polsku je naším hlavním konkurentem řetězec Coffeeheaven, pro nějž je to domácí trh. Do loňského roku působil Coffeeheaven i v České republice, ale zde byl na jaře 2011 koupen řetězcem Costa Coffee, který tu následně přebral i jeho kavárny. Z tohoto pohledu je tedy největší konkurencí Costa Coffee. Můžeme hovořit i o McCafé, které konkuruje svou dostupností. Celkově se jedná o mix těchto a lokálních kaváren, do kterých jsou lidé zvyklí chodit pravidelně. Naším cílem je přivést tyto zákazníky k nám a udržet si je.

Když porovnáme české, polské a maďarské zákazníky, najdeme mezi nimi nějaké zásadní rozdíly?

Češi si víc užívají posezení v kavárně. Při pití kávy si čtou nebo povídají s přáteli. Je to pro ně určité vybočení z všední reality, tzv. třetí místo mezi domovem a prací. Poláci a Maďaři si v našich obchodech berou často kávu pouze s sebou. Čeští zákazníci se také mnohem víc než Poláci a Maďaři zajímají o kávu samotnou. Mají chuť dozvědět se něco o jejím původu, pěstování a způsobu přípravy. Co se týče preferovaných druhů kávy, tak je to ve všech zmiňovaných zemích hodně podobné. Lidé si nejčastěji dávají caffe latte a cappuccino, tedy nápoje připravované z espressa.

Čím se liší zákazníci ve střední Evropě a ve Spojených státech?

V Americe se pije hlavně čerstvá černá káva bez mléka či pěny. Nejvíc se tam prodává káva s sebou, což je v podstatě pravý opak toho, jak to funguje tady. Lidé si tam zkrátka zaskočí pro kávu a něco malého k snědku a rychle s tím zase běží do práce nebo na schůzku. Ve střední Evropě si chce člověk u kávy posedět a odpočinout.

Je obtížné přesvědčit české zákazníky, aby jim nebylo líto utratit za kelímek kávy třeba i sto korun? Přeci jen, Češi nebyli zvyklí, že by za kávu utráceli tolik peněz.

Chápu, že to někomu může přijít hodně, ale v tomhle ohledu se snažíme přesvědčovat zákazníky, že je výhodné připlatit si za kvalitu. Tohle pravidlo by ostatně mělo platit u všech potravin. Naše káva je stoprocentní arabika, nápoje z espresa jsou pak vždy z fair trade kávy. Také se snažíme podporovat pěstitele své kávy, abychom o jejím původu měli stoprocentní přehled. Důsledně školíme personál, aby dokázal vysvětlit, z jakých regionů daná káva pochází a jakou chutí se vyznačuje. Když vám v restauraci připraví jídlo z kvalitních surovin a obsluha bude perfektní, tak se tam vrátíte, i když to bude trochu dražší. U kaváren platí to samé.

Z jakých světových oblastí pochází vaše káva?

Káva se většinou pěstuje mezi obratníkem Raka a obratníkem Kozoroha, na plantážích v Africe a na Arabském poloostrově, v Latinské Americe, ale také třeba na Tichomořských ostrovech. Zákazníkům tak nabízíme například kávu z Brazílie, Kolumbie, Guatemaly, Panamy, Keni, Etiopie, z Arábie či z ostrovů Sumatra a Nová Guinea, ale i ze spousty dalších oblastí.

Češi jsou ve svých spotřebitelských návycích hodně konzervativní. Je u nich těžké uspět s novou netradiční chutí, nebo nějakým extravagantnějším nápojem?

Už jsem zmiňoval, že čeští zákazníci se o kávu skutečně hodně zajímají a rádi zkoušejí nové chuti. Na druhou stranu tady platí, že když chceme oslovit nové zákazníky, aby vyzkoušeli naši značku, tak na to musíme jít přes osvědčené nápoje, které už dobře znají.

V některých zemích Starbucks nabízí také pivo a víno. Plánujete rozšíření nabídky o alkoholické nápoje i v České republice?

V nejbližší době o něčem takovém neuvažujeme. Spíš se snažíme rozvíjet kávovou kulturu a nabízet lidem kávu z co nejrozmanitějších světových regionů.

Když se podíváme na výsledky společnosti Starbucks po celém světě, ve kterém regionu roste nejrychleji?

Nejsilnější pozici máme přirozeně ve Spojených státech, kde je přes deset tisíc kaváren Starbucks. Momentálně nerychleji rosteme na čínském trhu, který má stále obrovský potenciál. Očekáváme, že příštích pět let tam bude hodně zajímavých.

Měl jste ke kávě vždy kladný vztah, nebo jste jí přišel na chuť až poté, co jste začal pracovat ve Starbucks?

Kávu jsem měl rád odjakživa. Vyrůstal jsem nedaleko Seattlu, odkud Starbucks pochází, takže se mi kávová kultura vždycky líbila. Požitkář se ze mě stal ale až poté, co jsem nastoupil do této firmy. Teď si snažím užívat prémiovou kávu a rozpoznávat chuti z jednotlivých regionů. Už zkrátka není cesty zpět.

Jakou kávu máte nejraději a kolik šálků denně vypijete?

Každé ráno si dám velkou čerstvě upraženou kávu, odpoledne pak dvojité espresso mocha. Nejraději mám speciální směs z kávových zrnek pocházejících z Etiopie, Sumatry, Nové Guineje a Kolumbie. Průměrně si dám tak čtyři šálky denně. Nebojte, závislost to ještě není. (smích)


Michael Hudspeth

Mike HuspedthStarbucks brand president pro region střední a východní Evropy, nastoupil na tuto pozici v květnu 2011. Je zodpovědný za značku Starbucks v České republice, Polsku a Maďarsku. Michael získal univerzitní diplom v oboru lidské zdroje a marketing. Před nástupem do společnosti AmRest pracoval 16 let pro řetězec restaurací Applebee’s.
Michael je ženatý a má jednoho syna. Je nadšeným sportovcem, kterého baví běhání, vodní a klasické lyžování a také pěší turistika.

 

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (3)

Vstoupit do diskuze
Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase... Více

Související témata

fair tradekávamaďarskoMichael Hudspethpolskostarbucksvolný čas
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo