Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Oslizlé na povrchu, výživné uvnitř. „Sedm návyků“ je jak ovocný knedlík

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
26. 7. 2012
 11 531

Od nejslavnější motivační knihy nedávno zesnulého Stephena Coveyho může odpuzovat kult jejího autora i sešněrovaný sloh. Jenomže Covey si dobře všiml, co odlišuje zoufalce od vyrovnaných lidí.

Oslizlé na povrchu, výživné uvnitř. „Sedm návyků“ je jak ovocný knedlík

Světočára Stephena R. Coveyho se s tou mou protnula za morbidních okolností. Jeden z nejprodávanějších autorů motivační literatury se na jaře rozsekal na kole a na následky svých zranění v půlce července zemřel. Ani já jsem na jaře nezvládl řídit a brzdit. V práci. Červenec jsem kvůli tomu dílem proležel s migrénou, a i když jsem se z toho na rozdíl od Coveyho vylízal, rozhodl jsem se přece jen dát šanci jeho první a nejslavnější knize, 7 návyků vysoce efektivních lidí. Zoufalí lidé hledají spásu všude možně.

Ta kniha mě vždycky mě odpuzovala: kultem svého autora, obálkou křiklavou snad ve všech vydáních, složitými větami a suchopárným souslovím „vysoce efektivní“ už v názvu. Řekl jsem si, že pokud to bude taková pytlovina, jak si po několikerém listování myslím, aspoň z toho vyjde nějaký nevhodně kousavý nekrolog. Jenomže to jsem se spletl.

Efektivní lidé se nenechají ubít podružnostmi a negativním myšlením

Jakéže návyky z vás udělají vysoce efektivního člověka? Víceméně ty samé, které z vás udělají Američana:

  • Buďte proaktivní. Zapomeňte na „Nemůžu s tím nic dělat“ a „To nikdo nedovolí“ – vyměňte to za „Podívejme se, jaké jiné možnosti máme“. Covey připomíná vídeňského psychologa Viktora Frankla, který si z koncentráku odnesl jedno podstatné zjištění: „[M]ezi podnětem a odezvou se nachází prostor pro svobodnou volbu.“ Ať se děje, co se děje, je to váš život a jsou to vaše rozhodnutí.
  • Začínejte s myšlenkou na konec. Co chcete, aby o vás pozůstalí říkali na vašem pohřbu? Kvůli čemu vlastně podnikáte nebo chodíte do práce? A jak k tomu vede to, na čem děláte právě teď?
  • To nejdůležitější dávejte na první místo. Tady kniha bohužel začíná terminologicky houstnout. Covey popisuje komplikovaným jazykem v jádru primitivní myšlenku „matice plánování času“:

     

    Naléhavé

    Nenaléhavé

    Důležité

    Krize, neodkladné projekty, projekty s termíny

    Vytváření vztahů, rozpoznávání nových příležitostí, plánování, odpočinek

    Nedůležité

    Vyrušení, některé telefonáty, některá korespondence a zprávy, některé porady, naléhavé záležitosti, oblíbené činnosti

    Běžné záležitosti, pracovní zaneprázdnění, některá korespondence, některé telefonické hovory, zbytečné věci, příjemné činnosti


    Pointa? Lidé často podceňují význam druhého kvadrantu, tedy práci na podstatných, leč aktuálně nehořících věcech. Plánování času, rozšiřování obzorů, hledání příležitostí i hrozeb, odpočinek. Plýtvají tak časem na pitominách z třetího a čtvrtého kvadrantu a zároveň vykrmují stresující první. Spoustu krizí totiž mohli řešit v klidu v jejich zárodku, kdyby si našli čas a odvahu na obdělávání druhého políčka.
  • Myslete způsobem výhra – výhra. Paradigma (…) se pojí s takovým stavem mysli a emocionálního naladění, kdy se člověk zaměřuje na hledání vzájemně prospěšných řešení ve všech lidských interakcích. Výsledek výhra – výhra znamená, že přijaté dohody nebo řešení jsou prospěšné pro všechny zúčastněné a uspokojují je. Řešení výhra – výhra je řešením, s nímž jsou všechny strany srozuměny, spokojené a jsou odhodlané ho realizovat. Přístup výhra – výhra chápe život jako místo pro spolupráci, ne jako arénu vzájemného soupeření.“
  • Nejdříve se snažte pochopit, pak být pochopeni. Připomnělo mi to východní bojová umění, která vás učí předcházet malérům – a když už se do nějakého dostanete, pak ve rvačce využívat protivníkovy energie.
  • Vytvářejte synergii. Ztratil jsem se tu v terminologii. Kdyby byl Covey Saturninova přísloví milující teta Kateřina, zřejmě by jejími ústy řekl, že víc hlav víc ví, vrána k vráně sedá a za jeden provaz se lépe táhne.
  • Ostřete pilu. Nezakrňte. Fyzicky, mentálně, sociálně ani duchovně.

Svaté pravdy. Ale v jakém balení…

Vyžvaněním oněch sedmi návyků jsem knihu případným čtenářům nijak nezkazil – Covey jde mnohem více do hloubky a těchto sedm rad protkává řadou vedlejších motivů. Ty už vám prozrazovat nebudu, namísto toho si dovolím sedm vlastních poznámek:

  • Sousloví „vysoce efektivní lidé“ v názvu trochu mate. Nejspíš pomohlo k milionovým prodejům – kniha je ale spíš o tom, jak život naplnit smyslem, dojít k „sebetranscedenci“, ne jak tupě maximalizovat výstupy. „Základem efektivnosti je vyváženost – to, co nazývám rovnováhou P/PS. P zde znamená produkci žádoucích výsledků, PS představuje produkční schopnost (…) [V]e snaze získat co nejvíce zlatých vajec vynaložíte všechny síly – a skončíte vyčerpaní, nemocní a neschopní vyprodukovat jediné vejce (…)“ – Covey tak vlastně napadá kult zaneprázdněnosti, paradoxně tolik rozšířený mezi čtenáři tohoto žánru.
  • Za moje nedávné vyčerpání mohlo právě to, že jsem zapomněl na druhý a třetí bod. Hesly „mysli na konec“ a „to nejdůležitější dávej na první místo“ jsem se intuitivně řídil už dávno před objevením Coveyho. Jeho kniha mi ale ukázala, jak daleko jsem z té cesty sešel. Nebo se – reaktivní myšlení, vím – nechal svést? Občas mám pocit, že jsou snad lidé kolem mě živi na cukrové vodě. Furt mě někdo pitchuje. Co si myslíš o mé aplikaci? Nechceš mi zrecenzovat knihu? Haló, před dvěma dny jsem se tě ptal na tu aplikaci, tak co si o ní myslíš? Moc se mi líbí tvůj web o Brně, poraď mi, kde si tam mám koupit rohlíky, rakev a kulmu na vlasy. – Vrcholem byl nedávný telefonát o půl jedenácté večer; hrklo ve mně, koho to kleplo tentokrát, ale to mi jen úplně cizí člověk volal, že by rád vydal můj e-book o Brně tiskem. Všichni něco chtějí, chtějí to hned a málokdo přichází s řešením výhra – výhra. I říkání „ne“ zabírá tolik času a sil, že obojího zbývá málo pro skutečnou práci a posun dál. Poslední měsíc si pomáhám vypnutým telefonem a odpovídáním na maily jen dvakrát do týdne a stručně. Nejspíš u toho zůstanu: hned první text, který měl prioritu před podružnostmi a který jsem napsal po dvoutýdenním ostření pily, prostřelil Finmagu statistiky návštěvnosti.
  • V Česku jsou Coveyho myšlenky obzvlášť aktuální. Málokdo tu umí přemýšlet win-win. Obvykle je to jen beránčí maska pro vyčůránky: přesvědčím hejly, že i oni naším obchodem vyhráli, a než si všimnou, že zas jen ostrouhali, budu za kopcem. Švejk je přesným opakem proaktivnosti. A horko těžko si vzpomenu na někoho, kdo myslí na konec — spíš to všechno tak jen pošolichat, aby to vypadalo, že se něco dělá…
  • Může s tím kontrastem souviset to, že jsme ateistický národ, zatímco Covey byl silně věřící mormon? Celou knihou prochází protestantský étos zodpovědnosti; závazek vůči Stvořiteli naplnit svůj osud něčím podstatným. Rozpor mezi tímto a naší národní povahou mimoděk vyjádřil Jiří Gruša ve svém Návodu k použití Česka: „Tady jsme a nemůžeme jinak… Taková věta zní trochu kovově. Však ji řekl Luther. Čech by řekl nejspíš: Tady jsem – a moh bych bejt i jinde.
  • Čitelnost – a bohužel i užitou hodnotu – knihy výrazně snižuje strašlivý manažerský sloh, který ještě unese angličtina, čeština se pod ním ale prolomí do pekel firemních oběžníků. Viz příklady výše.
  • Na hraně únosnosti je porce pozitivního myšlení i mravokárství. Viktor Frankl si možná dokázal zachovat vnitřní svobodu i v Osvětimi, to ale ještě není záruka toho, že se to povede vždy a všem. Několikrát jsem si nad knihou vzpomněl na realitní agentku z Americké krásy, kterak se fackovala před zrcadlem a nadávala si: „Tenhle barák dneska prodám! Tenhle barák dneska prodám!“ Možná lidská mysl není konstruovaná pro proaktivní myšlení 24 hodin denně a sedm dní v týdnu. A že se mám podle Coveyho vyhnout pornografii? To už si efektivní lidé mohou rovnou omývat přirození vlažnou vodou, jak radí spisek páně Batisty o pohlavní zdravovědě.
  • Úšklebky stranou. Covey měl sice upjatý sloh i názory, ale taky pravdu: „Paradigma zvenku dovnitř vede k tomu – a mé zkušenosti to jednoznačně potvrzují – že lidé, kteří se jim řídí, jsou nešťastní, ochromení, cítí se oběťmi a zaměřují pozornost na slabé stránky druhých lidí a na okolnosti, které činí odpovědnými za vlastní stagnaci. (…) Přístup zevnitř ven představuje pro většinu lidí dramatickou změnu paradigmatu.“ Mé zkušenosti to jednoznačně potvrzují jakbysmet. Nějakou dobu před objevením téhle knihy jsem se dobral k tomu, že výmluvy a omluvy nikam nevedou – a že i mezi Svratkou a Svitavou se dá podniknout spousta dobrodružství. Pomohl mi k tomu o dost stravitelnější, leč česky nevydaný Stephen Pressfield. Jasně, občas sklouznu, ale kdykoliv se k téhle pravdě vrátím, nakopne mě dál. Škoda, že obdarovat výtiskem 7 návyků méně šťastné, kteří si na to doteď nepřišli, část z nich kniha unudí a část se poleká, že je lákám do nějaké sekty. Jak u ovocných knedlíků se tu ale pod oslizlým povrchem ukrývá spousta energie. Proto si v našem čtenářském kroužku tady na Finmagu nenecháme ujít ani zbytek Coveyho díla, které se 16. července provždy uzavřelo.

Stephen R. Covey: 7 návyků skutečně efektivních lidí. Zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Vyšlo v roce 2008 v nakladatelství Management Press v překladu Aleše Lisy. 348 stran, 380 Kč.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte (2)

Vstoupit do diskuze
Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný... Více

Související témata

motivaceosobní rozvojplánování časupriorityproaktivní myšleníproduktivitaprotestantismusStephen CoveySteven Pressfieldwin-win
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo