Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Kdo z vás to má? Kdo z vás je „zelený“?

Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda
2. 9. 2011

Já to mám! Já na to mám! Nikoli nevýznamnou složkou poptávky po řadě produktů je snaha lidí ukázat ostatním svoji zámožnost. Šperky, značkové oblečení, sportovní vozy tedy lidé mnohdy pořizují v prvé řadě proto, aby světu signalizovali své společenské postavení. Ekonomové mají už od dob Thorsteina Veblena takové jednání za okázalou spotřebu.

Kdo z vás to má? Kdo z vás je „zelený“?

Když Veblen před více než sto lety pojem vymyslel, ani ve snu jej nenapadlo, že jednou bude společenské postavení signalizováno nejen spotřebou plýtvavou, nýbrž též okázalou šetrností - šetrností k životnímu prostředí.

Ta je v kursu přibližně od roku 2001. Alespoň podle ekonomů Stevena a Alison Sextonových, kteří ve své letošní studii praví, že mnozí lidé dnes poptávají jisté zboží či služby primárně proto, aby dali najevo svoji "zelenost".

Za okázalou spotřebou stojí úvaha, že jestliže ostatní uvidí, že si mohu dopřát zbytný luxus, domyslí si tedy, že oplývám takovým bohatstvím, abych si tyto zbytnosti mohl dovolit - čím více a čím dražší zbytnosti, čím více se topím v luxusu, tím přesvědčivěji ostatním prokazuji, že se topím i v penězích. Za okázalou šetrností je zase třeba hledat úvahu, že dám-li starost o životní prostředí patřičně znát, dokládám tím, že jsem dost zámožný na to, abych si takovou starost - jež je svého druhu také luxusem - mohl vlastně vůbec dovolit.

Panel na střeše, Prius v garáži

Sextonovi v řečené studii zmiňují zjištění jiných ekonomů, že i "zeleně" smýšlející lidé například nadbytečně investují do solárních panelů (a leckdy je instalují i na místech spíše zastíněných), zatímco takových investic do zateplení je z jejich strany méně, než by ideálně mělo být. Solární panely jsou prostě dobře vidět, kdežto izolace nikoli.

Ve zmíněném roce 2001, připomínají Sextonovi, byl na trh uveden hybridní automobil Toyota Prius, jenž je podle nich doslova symbolem okázalé šetrnosti. Všímají si, že za prodejním úspěchem vozu stojí jeho jedinečný design - každého hned "trkne", že tohle je prius, že jeho majitel je tedy "zelený" (že si tedy "zelenost" může dovolit).

Jiné modely ekologicky šetrných vozů, třeba Honda Civic Hybrid, tak úspěšné nejsou, neboť svým vzezřením do značné míry splývají s konvenčními modely, a tedy jejich majitelé nemohou tak efektivně svoji "zelenost" demonstrovat.

Připraveno ve spolupráci s časopisem Týden

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (2)

Vstoupit do diskuze
Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Je členem Národní ekonomické rady vlády. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze. Je členem vědeckého grémia České bankovní... Více

Související témata

Alison Sextonekologieenvironmentalismusokázalá spotřebapop-ekonomiesolární energiesolární panelSteven SextonThorstein VeblenToyota Prius
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo