Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Strašení na objednávku?

Ivan Adamovič
Ivan Adamovič
5. 11. 2009

Strašení na objednávku?

Čas: polovina října 2009. Místo: Los Angeles

Nízkorozpočtový hororový snímek Paranormální aktivita, natočený debutantem Orenem Pelim za pouhých 15 000 dolarů, vydělal za první víkend omezeného promítání 8 milionů dolarů. To ho řadí mezi nejziskovější filmy historie. Celé se to odehrává v jediném bytě – vlastním bytě režiséra – v němž se rozhodne přenocovat mladý pár s cílem zaznamenat na kameru údajné paranormální aktivity, jež se zde mají odehrávat. Večer se ujistí, že okna i dveře jsou zamčené a alarmy aktivované… ale copak je to pro duchy nějaká překážka? Jakmile padne noc, začnou se dít věci.

A lidé v kině řvou strachy, zatímco novinové titulky hovoří o nejstrašidelnějším filmu roku. Záběry na škubající se diváky z první projekce se stanou součástí oficiálního traileru.

Film vznikl jako částečná improvizace s téměř nicnetušícími (ne)herci, tedy stejný princip jako Záhada Blair Witch. Takový trik se dá použít tak jednou za deset let – což je právě doba od premiéry „dokumentu“ o blairwichské čarodějnici. Snímek Paranormální aktivita však předcházelo snad ještě větší očekávání, a to díky promyšlené a téměř nepostřehnutelné reklamní kampani. Zapomeňte na tištěnou inzerci, zapomeňte na bannery na webu. Guerrillový marketing filmu využil Facebook a Twitter. Následovaly projekce pro vybrané skupinky na vysokých školách a kampaň na webu Eventful.com. Tam bylo přislíbeno, že film půjde do běžné distribuce, pokud získá milion hlasujících. Jakmile se stalo, byla ohlášena oficiální premiéra.

Čas: konec října 2009. Místo: Strašice na Rokycansku

V domku rodiny Mračkových na okraji vesnice o dvou a půl tisících obyvatel se dějí věci. Kryty zásuvek samovolně hoří, praskají žárovky, tříští se teploměry, taví se cédéčka. Povolaní experti z ČEZu vrtí hlavami a volají odborníky z ČVUT. Na místě jsou i geologové zkoumající na citlivých přístrojích bludné proudy. Rodiny byla na příkaz starosti vystěhována z domu, ale pan Mračka se do domu vrací, aby mohl zabránit případnému požáru. „V domku je jako v mikrovlnce, něco tam září, není tam příjemně,“ říká otec rodiny.

Ve vojenském objektu na kraji obce má být spuštěna obří solární elektrárna, ale nikdo netušil, že ještě před uvedením do provozu proslaví Strašice (nomen omen!) strašidelný dům. Při pohledu na začernalé zásuvky a prasklé žárovky působí jako dodatečná pointa fakt, že v přilehlém vojenském objektu má pronájem firma recyklující elektroodpad.

Je tento sled událostí náhodný? Nebo se mistři domácího guerillového marketingu tak rychle učí na tom, co zafungovalo jinde? Jen jsme zvědavi, zda jsme svědky kampaně za včasnou recyklaci elektroodpadu, nebo předehry k novému českému filmovému hororu.

Veselé Dušičky!

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (6)

Vstoupit do diskuze
Ivan Adamovič

Ivan Adamovič

Publicista a novinář původně zaměřený na kulturu. V roce 1995 spoluzaložil a řadu let řídil časopis Živel, působil také v měsíčníku Ikarie, byl šéfredaktorem webového deníku InZine.cz. Později vedoucí... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo