Táňa  Zabloudilová
Táňa Zabloudilová
28. 2. 2021
 7 240

Dlouhým lockdownovým dnům se nevyhnete. Máme pro vás šest tipů na seriály z produkce HBO, se kterými se doma nudit rozhodně nebudete.

Zdroj: Lovecraftova země, HBO

Březen, za kamna vlezem. A nic na tom nemění, jestli se vám to líbí, nebo ne. Tipy z kulturní části tištěného magazínu Finmag proto přijdou vhod. Sice už z prosincového čísla – jenže to nevadí, všechny seriály, které Táňa Zabloudilová doporučila, jsou na HBO pořád.

60 odstínů sexuálního násilí

Můžu tě zničit / I May Destroy You
Velká Británie
12 epizod, 6 hodin

Můžu tě zničitZdroj: HBO

Můžu tě zničit

Arabella by měla psát knihu, ale tvůrčí krize ji vyžene na večírek, kde se zboří tak moc, že si druhý den pamatuje jen útržky. Panáky, tancování, jízda Uberem, záchodová kabinka a nosní dírky muže sklánějícího se nad ní… Počkat, cože?

Seriál, ve kterém se hrdinka s urputností, vztekem a kreativitou vypořádává se znásilněním, ukazuje během dvanácti epizod mnoho různých odstínů sexuálního násilí, kterému jsou vystavené i další postavy okolo ní. Dostává se tak k mnoha dilematům, nuancím a nejednoznačnostem, které toto téma obestírají.

Velký objev britské komedie, herečka a scenáristka Michaela Coelová, která sama znásilnění zažila, napsala jeden z autorsky nejpozoruhodnějších, nejkomplexnějších seriálů roku 2020. Je dokonale vybroušeným komentářem k tématu sexuálního násilí, dokáže se elasticky měnit z vážného dramatu v užvaněnou mileniálskou komedii a zase zpět. A při tom vykreslovat mikrosvět tří londýnských kamarádů okolo třiceti, jejichž identitu určuje především to, že jsou černoši. Sice se už jejich životní zkušenost v mnohém podobá té bělošské, v kariérách jim nikdo nebrání, jsou ale tou úplně první generací, která to považuje za samozřejmé.

A na některé aspekty dnešní politické situace mají nečekaný náhled. „Zrovna včera mi na dveře zaklepal aktivista, a prý že bych měl místo autem jezdit něčím na elektřinu!“ dělá si jeden z nich legraci z klimatického aktivismu. „Teď? Když jsem si konečně vydělal na mercedes? Co bude dál? Místo hovězího budu muset jíst mrkev? Zrovna když si konečně můžu začít nacpávat břicho, tak zas přijde běloch a bere mi od huby?“ Překvapivé mistrovské dílo.

Monumentální historický horor

Lovecraftova země / Lovecraft Country
USA
10 epizod, 10 hodin

Lovecraftova zeměZdroj: HBO

Lovecraftova země

První epizoda vás zaujme, další tři téměř unudí, pátá zachrání a od šesté dál budete mít pocit, že sledujete seriálovou bibli afroamerické životní zkušenosti.

Lovecraftova země je monumentální historický horor, který musíte vidět. Dramaturgicky hodně neuspořádaný seriál sice odkazuje na děsuplné literární dílo spisovatele H. P. Lovecrafta, který byl bělošský šovinista, jeho jméno si ale vypůjčuje především proto, aby zvýraznilo základní premisu: žít v USA jako černoch je prostě hrůza.

Ukaž číču
Zdroj: Shutterstock

Díváte se na seriály?

To už sice před pár lety ukázal skvělý film Jordana Peelea Uteč, ale Lovecratova země základ jednoho ze svých producentů rozpracovala o poznání rozmáchleji a explicitněji. Jedině tak může bílý divák pochopit a na chvíli trochu pocítit závažnost tématu. Zápletky jednotlivých dílů, které jsou zombie-hororové, vědecko-fantastické, duchařské i dobrodružné, fungují jako metafory amerického rasismu. Chcete se projet po setmění naším městem? Je nám líto, po setmění je povolené černochy lynčovat, připomíná policista skutečné americké zákony platné v „sundown towns“ ještě v padesátých letech. Chcete si koupit dům na severu Chicaga? Neblázněte, černoši přece bydlí jen na jihu města. A v domě vám straší mrtvoly vašich předchůdců.

Skutečně intenzivní zážitek pak přinášejí díly tematizující ne samotný rasismus, ale jím ovlivněnou identitu svých hrdinů.

V každé epizodě mimochodem vyslechnete kus známého projevu, básně nebo rozhovoru – v úvodní části je to řeč černošského intelektuála Jamese Baldwina o tom, že americký sen se uskutečňuje na účet černochů. Ve druhé zaznívá báseň Gila Scotta-Herona z roku 1970 o bělochovi, který stanul na Měsíci, zatímco černoch doma splácí účty za lékařskou péči a počítá, kolik mu zbývá na jídlo a nájem. Seriál je tak zároveň malou encyklopedií černošské historie ve dvacátém století, kterou lze studovat i skrze soundtrack.

Genderově fluidní teenageři u moře

Jsme, jací jsme / We Are Who We Are
USA/Itálie
8 epizod, 8 hodin

Jsme, jací jsmeZdroj: HBO

Jsme, jací jsme

Revolta vašich dětí je úplně jiná, než byla ta vaše. Přesvědčí vás o tom příběh potomků amerických vojáků vyrůstajících na základně v Itálii. Díky vtahující režii Luky Guadagnina a důrazu na fyzické herectví, atmosféru a pocitové vnímání prožijete iluzi, že je vám znovu patnáct. Dnešní teenageři ovšem řeší jiné věci, než jaké si z mládí pamatujete vy. Nejde jim jen o odvržení starých hodnot, ale rovnou o absolutní popření světa, který se dá prožívat ve škatulce ženy, nebo muže.

Průzkum sebe sama, který provádějí hlavní hrdinové Fraser a Catelin, zasadil tvůrčí tým v této artově působící minisérii do prostředí plného kontrastů. Vedle starých zkroucených evropských uliček a kanálů, po kterých se místní dopravují v loďkách, kropí vojáci trávníky před typickými americkými řadovkami. Fraserova máma velí zdejší jednotce a za životní partnerku si vybrala armádní doktorku. Táta Catelin je černoch, který si objedná kšiltovku s nápisem Make America Great Again. V prostředí svázaném vojenskou mentalitou ústřední dvojice prožívá zvláštní druh přátelství, který někdy působí jako spojenectví proti zbytku nechápavého světa.

Jsme, jací jsme se vymyká dnešním seriálovým trendům. Potvrzuje je snad jen v tom ohledu, že minisérie dnes už tvoří i nejsledovanější světoví filmoví tvůrci, jako je právě Luca Guadagnino, známý třeba jako režisér filmového dramatu Dej mi své jméno.

Baskické devadesátky

Vlast / Patria
Španělsko
8 epizod, 8 hodin

VlastZdroj: HBO

Vlast

Fernando Aramburu, původem baskický spisovatel žijící v Německu, napsal před několika lety o svém rodném kraji bestseller, který dnes zná každý Bask – a HBO si na něj okamžitě zajistila práva. Román, vydaný v roce 2019 i česky pod názvem Vlast, vypráví o mezilidských vztazích zničených roky aktivního působení zdejší teroristické organizace ETA. Konkrétně o rodinách dvou nejlepších přítelkyň, které volí rozdílné taktiky, jak vést smysluplný život v atmosféře chaosu a násilí.

Zatímco se jiný globální bestseller poslední dekády, Geniální přítelkyně Eleny Ferrante, zaměřuje na přátelství dvou hlavních hrdinek, Vlast ukazuje v mikrokosmu dvou rodin především rozdílné vztahy Basků k teroristům a teprve od nich se dostává ke vztahům rodinným. Tempo příběhu určuje Bitori, šedesátnice, jíž ETA v rodném městě zastřelila manžela. Všichni si přejí, aby zůstala v dobrovolném vyhnanství a navždycky zmizela z jejich zorného pole. Bitori se ale rozhodne udělat pravý opak a v závěru života se do města vrací – zjistit, jak to všechno bylo.

Seriálové zpracování, které se španělské HBO povedlo o mnoho víc než adaptace Geniální přítelkyně italským kolegům, přeskakuje podobně jako kniha z minulosti do současnosti a zase zpátky. Seriál si je vědomý komplexnosti románu a víceméně se mu daří převádět ji na obrazovku s příjemnou neokázalostí. Baskické devadesátky a desátá léta nám tak mohou připomenout i to, co si z těchto dob pamatujeme sami. Ujít si nenechejte ani knižní předlohu.

Distribuce se mění, kvalitní tvorba zůstává

HBO začala vysílat jako první placená americká kabelovka s prémiovým obsahem v listopadu 1972, o tři roky později přidala satelitní vysílání. Do Česka vstoupila v půlce devadesátých let se sloganem „vaše domácí kino“. Už v roce 2001 začala americkým divákům nabízet možnost sledovat pořady v libovolném čase, byť ne přímo po internetu, ale stále po drátě do televize.

V posledních dvou dekádách jí vyrostla konkurence v podobě Netflixu, který v roce 1997 začínal půjčováním DVD zasílaných k divákům i zpátky poštou. O deset let později se začal přeorientovávat na internetovou distribuci a později i produkci vlastního obsahu. Jeho značka od té doby pronikla i do hovorové angličtiny – v první půlce minulé dekády označovala fráze „Netflix and chill“ pohodu u televize, v druhé se její význam posunul k eufemismu pro mileneckou návštěvu, pro kterou jsou seriály jenom záminka.

HBO si ale zvládla i vedle Netflixu, Hulu a dalších nových konkurentů zachovat postavení značky, jejíž seriály jsou pořád nejkvalitnější a nejoceňovanější. Na posledních Emmy například slavila nejlepší současná satira Boj o moc a seriálové pokračování slavného komiksu Alana Moora Watchmen.

Být muslim i Američan

Ramy
USA
2 sezóny, 20 epizod, 9 hodin

RamyZdroj: HBO

Ramy

Ramy je první seriálová komedie, jejímž hrdinou je věřící muslim. A mileniál.

Divákovi, který seriály dnešních mladých amerických komiků zná, může zpočátku připadat, že příběh o dospívání někde ve velkém americkém městě bude jen variací na některou ze starých šablon. Zpočátku hrdina přece jen působí jako trochu naivnější arabská verze Donalda Glovera z Atlanty nebo Azize Ansariho v Mistru amatérovi. Ramy Youssef, osmadvacetiletý komik s egyptskými kořeny, hraje podobně jako oni fiktivní verzi sebe sama. Jeho hledání identity, během kterého obsáhne generační rozdíl v rodině, ženskou emancipaci, emigrantský smutek, stárnutí i pocit absolutního vykořenění, je ale nakonec úplně jiné. O poznání spirituálnější, i závažnější, ale přitom stále vtipné. Ramy totiž opravdu urputně pracuje na tom, aby se stal dobrým muslimem, a pořád u toho zůstal i normálním Američanem.

„Viděl jsem už v televizi spoustu imigrantských příběhů a skoro vždycky jsou o tom, jak se hrdina snaží asimilovat a splynout s kulturou bílých Američanů. Můj seriál je o tom, jak žít v obou těchto světech zároveň,“ říká Youssef. „Jak žít život vymezený modlitbami v mešitě a páteční hospodou,“ parafrázuje jeho seriálové alter-ego.

Drama v hokejovém městečku

Medvědín / Björnstad
Švédsko
5 epizod, 5 hodin

MedvědínZdroj: HBO

Medvědín

Centrem dění je ledová plocha kluziště, na které táta od rodiny a zároveň veterán NHL začne trénovat dorostenecký tým svého rodného městečka Medvědín. Největší hvězdou je tu syn jeho soupeře z dětství a puberty. A aby to bylo ještě trochu složitější, jejich děti se navzájem nevyhnutelně přitahují. Jenomže mužští hrdinové z Medvědína jsou trochu problémoví…

Severské země vzdorovaly nástupu HBO velmi dlouho, zdejší seriálová produkce byla totiž i bez těchto bohatých hráčů schopná udávat trendy celé Evropě. Zatímco česká „pobočka“ vyprodukovala už pět seriálů (prvním byla Terapie v roce 2011), švédská teď vypustila teprve druhý.

Aby vůbec dávalo smysl ve Švédsku produkovat pod hlavičkou HBO, rozhodli se kurátoři, že tu vypiplají speciální seriálovou líheň, z níž se budou klubat jen díla dostatečně odlišná od zbytku převážně detektivních dramat. Po loňském geniálně vtipném seriálu Gösta je tu Medvědín. Zlověstná minisérie, která začíná čísi smrtí a pokračuje propletencem komplikovaných vztahů, nás upozorňuje na to, že sexuální násilí bývá projevem touhy mocensky dominovat. A taky potvrzuje, že Švédové svá nejlepší dramata zasazují do malých odlehlých komunit, které se s problémy vypořádávají po svém.

Dezinformace, koronavirus

-
0