Padesát pilířů moderní ekonomiky

26. 10. 2017
 6 351

Tim Harford vypráví v nové knize a skvělém podcastu skryté příběhy vynálezů a institucí, které umožnily globální obchod.

Padesát pilířů moderní ekonomiky

Standardizovaný přepravní kontejner. Čárový kód. Zákaznické hodnocení. Podvojné účetnictví. Katastry nemovitostí. Šifrování s veřejným klíčem. Daňové ráje. Všechny tyhle věci a myšlenky se zdají být samozřejmé – přestože zdaleka nejsou a svět by bez nich vypadal a fungoval docela jinak. Proto si tihle mlčenliví slouhové globálního kapitalismu zaslouží pozornost.

Tim Harford: Fifty Inventions That Shaped the Modern Economy – vyšlo v nakladatelství Riverhead Books v srpnu 2017. 336 stran, 12 dolarů (verze pro Kindle).

Složit ódu na krabice 12,1 × 2,4 × 2,6 metru, na účetní knihy nebo asymetrickou kryptografii, to zavání kakofonií těžko stravitelných technických detailů. Naštěstí se toho ale chopil britský „neuniformovaný ekonom“ Tim Harford, který o svých popularizačních schopnostech přesvědčil třeba ve skvělém úvodu do ekonomie How to Run-or Ruin-an Economy. Výsledkem je čerstvě završený rozhlasový seriál BBC 50 Things That Made the Modern Economy a kniha Fifty Inventions That Shaped the Modern Economy (Padesát vynálezů, které stvořily moderní ekonomiku).

Plný kontejner zajímavostí

Harford nepředkládá žádný vážně míněný žebříček ve stylu Největšího Čecha: „Nebudu celou knihu odpočítávat od padesátého nejdůležitějšího vynálezu do prvního. Naopak v ní nenajdete pár věcí, které by na žádném takovém seznamu chybět nesměly: knihtisk, spřádací kolo, parní stroj, letadlo nebo počítač. Proč jsem je z výběru vyřadil? Protože tu jsou i jiné příběhy k vyprávění,“ slibuje v úvodu cool storky – a slib naplňuje.

Fifty Inventions That Shaped the Modern Economy je prošpikovaná příběhy, které roky poslouží jako sociální oběživo. Noční benzinka, káva z automatu, jen vy a prodavačka: „Věděla jste, že benzin s příměsí olova vymyslel stejný chemik jako freon?“ – „No a co má být?“ – „Žádný jiný živý tvor v dějinách planety nedokázal tolik ublížit její atmosféře.“ – „Aha.“ – „Pak ale dostal obrnu. Sestrojil si kladku, aby se mohl hýbat aspoň v posteli, a omylem se na ní oběsil.“ – „Nechcete si to kafe dopít v autě?“

Bordelu zdar!

Harford potěší každého, kdo přes štosy papírů nevidí na svůj pracovní stůl. Kniha Messy: The Power of Disorder to Transform Our Lives (Nepořádní. Jak může zmatek změnit naše životy) je obhajobou tvořivého chaosu a obžalobou potřeby mít vše vyskládané do komínků. „Pokusím se vás přesvědčit,“ píše Harford v úvodu, „že někdy zbytečně podléháme pokušení všechno si dokonale organizovat i ve chvílích, kdy by bylo prospěšnější smířit se s chaosem.“

Rodiče lhali. Nepořádek vám prospěje

Kniha ale nestojí na životopisných pikantériích. Harford správně připomíná, že nové vynálezy a myšlenky obvykle někomu přinášejí bohatství nebo aspoň jednodušší život a jiným zase hledání nové práce. Kde to jen jde, snaží se tyhle vítěze a poražené pojmenovat. Příkladem může být kapitola o kontejnerech, kterým dlouho vzdorovali odboráři z přístavů. „Mohlo by vás napadnout, že takový vynález přivítají, protože je s ním nakládání lodí bezpečnější. Jenže k němu taky není zapotřebí tolik dělníků.“ Když kontejnery v šedesátých letech konečně prorazily, a to i díky standardizaci jejich rozměrů, mělo to ještě jeden nečekaný důsledek: rázem bylo o dost jednodušší přepravit na druhý konec světa armádu. Dobré ráno, Vietname!

Poslech na podzimní toulky

Harford je publicista, ne historik – píše tedy poutavě, ale ne objevně. Pokud jste četli monumentální knihu Franka Trentmanna o dějinách spotřební kultury Empire of Things, překvapí vás ve Fifty Inventions máloco. Zatímco Harford odbude paradoxní zjištění, že pračky neušetřily ženám čas strávený praním, protože si lidé začali o to častěji měnit prádlo, jedinou větou, Trentmann se ponoří do statistik toho, jak často si kdy muži brali čisté slipy.

Těžko ale stručné populární knize vyčítat stručnost. Zamrzí na ní jen drobnosti: třeba kapitola o asymetrické kryptografii mohla zmínit bitcoin a blockchain, když už si, zřejmě kvůli své krátké historii, nezasloužily kapitolu vlastní. Takhle roznimrat by ale šlo kde co – a nic to nemění na tom, že Harford opět pohodlně překonal svou obvyklou vysokou laťku.

Přesvědčte se ostatně sami: všech padesát dílů rozhlasového pořadu je volně k poslechu na webu BBC a v podcastových aplikacích. Od kapitol v knize se liší jen v úplných detailech: zatímco v rozhlase Harford dává za příklad země s nefunkčním katastrem nemovitostí Egypt, v knize to jsou Filipíny, jinak celá kapitola sedí slovo od slova.

A pokud bych vás tím navedl na otázku, zda je ve Fifty Inventions jakákoliv česká stopa, tak bohužel – kuponovka, losovačka i elektronická evidence tržeb mezi padesáti vynálezy, které utvořily moderní ekonomiku, chybí. I když by to byly taky příběhy ke zfilmování.

-
0
+