Přihlášky od lidí jdou rovnou do koše

22. 9. 2016
 7 128

Průkopník umělé inteligence radí, jak plody její práce rozdělit všem, aniž by se hned znárodňovalo.

Přihlášky od lidí jdou rovnou do koše

Není důvod obávat se počítačů: vždycky budou dělat jenom to, k čemu je naprogramují lidé. V dětských knihách mě tahle průpovídka chránila před strachem, že si roboti postaví hlavu a zotročí své stvořitele. Teď podobný argument slýchávám v jiné souvislosti: nás, duševní pracovníky, stroje jen tak nenahradí, protože je k tomu nikdo nedokáže naprogramovat.

Jerry Kaplan: Humans Need Not Apply: A Guide to Wealth and Work in the Age of Artificial Intelligence – vyšlo v nakladatelství Yale University Press v srpnu 2015. 256 stran, 12 dolarů (verze pro Kindle).

Jak ale v knize Humans Need Not Apply (Přihlášky od lidí jdou rovnou do koše) vysvětluje Jerry Kaplan, v éře umělých neuronových sítí, strojového učení a dalších stále pokročilejších postupů pěstování umělé inteligence přestává uklidňující sentence platit:

„Syntetické intelekty se v tradičním smyslu toho slova neprogramují. Jejich tvůrci je poskládají z různých nástrojů a modulů, stanoví jejich cíl, předhodí jim kupu výukových materiálů a nechají je, ať si s tím samy poradí. Nikdo netuší, kam až se takový umělý intelekt vypracuje. Nikdo nad ním nemá plnou kontrolu.“

Kdo sleduje technologické zpravodajství, ten může nad novými dosaženými metami žasnout každý den. Jen tento měsíc začala neuronová síť Googlu mluvit, mlaskat a funět – a program stvořený Davidem Garciou se naučil zvětšovat prťavé obrázky na čtyřnásobek a domýšlet při tom detaily. I ten, kdo technologické zpravodajství nesleduje, zřejmě slyšel o samořídících autech nebo o tom, že letos počítač poprvé porazil špičkového lidského hráče deskové hry go. (Jiný špičkový hráč o rozhodujícím okamžiku druhé hry série řekl: „Nebyl to lidský tah. Nikdy jsem neviděl člověka zahrát takhle,“ a pak redaktorovi magazínu Wired opakoval: „Taková nádhera, taková nádhera…“)

Roboti, umělá inteligence, nezaměstnanost. Připravte se na ně četbou chytrých knih:

Vaše práce v ohrožení: Ke strojům jdou stroje

Rise of the Robots

Druhý věk strojů: Zlatá éra, nebo nový feudalismus?

The Second Machine  Age

Průměr mizí. Nad něj vám pomůžou počítače

Average is Over

Pokuta, odstávka, výmaz

Jerry Kaplan, akademik a zároveň podnikatel se skoro čtyřicetiletou praxí v Silicon Valley, ovšem nemá ambici bavit čtenáře podobnými ukázkami toho, co všechno různé syntetické intelekty zvládnou a jak jsou cool. Konkrétních příkladů počítačového umu v Humans Need Not Apply moc nenajdete – a když, jde spíš o „um“ ve velkých ironických uvozovkách, jako když algoritmy pro vysokofrekvenční obchodování vymazaly z akciových trhů v roce 2010 za několik minut bilion dolarů. (Událost vešla do dějin pod názvem Flash crash.)

Kam se kniha ubírá, když tedy ne po anekdotických praktických příkladech, to naznačuje její podtitul: Bohatství a práce ve věku umělé inteligence. Kaplan předkládá sadu politických opatření majících zvrátit dvě hrozby, jejichž reálnost autor dokládá vcelku důvěryhodně. Za prvé: jak zaručit, že autonomní syntetické intelekty, například ty obchodující na burze nebo ovládající auta, nebudou dělat osudové chyby, nedejbůh nepokrytě páchat zlo? A za druhé: jak zabránit tomu, aby nástup syntetických intelektů přinesl nárůst nezaměstnanosti a nerovnosti, a namísto toho zařídit zvýšení životní úrovně širokých společenských vrstev?

U první otázky je zajímavější Kaplanova cesta k odpovědi než odpověď samotná: čtenář se mimoděk dozví o tom, jak se různé právní systémy vypořádávají se zločiny z nedbalosti anebo zločiny otroků. Samotné řešení, tedy přiznat algoritmům podobnou právní subjektivitu, jakou mají například firmy, a trestat je za přečiny tak, aby to zabolelo provozovatele, není bůhvíjaký objev. Jeden z navrhovaných trestů, vynucené vymazání paměti, které by následovalo po pokutách nebo odstávkách, navíc vzbuzuje pochyby nad tím, zda lze něco takového na korporacích skutečně vymoci. Zní to podobně důvěřivě jako prosba ale slib mi, že tu nahou fotku hned smažeš.

Zato Kaplanovy návrhy řešení druhého možného problému, kterým je koncentrace bohatství v rukou provozovatelů umělých inteligencí a souběžný nárůst nezaměstnanosti, jsou promyšlenější a neotřelejší. První nápad: daňová reforma zvýhodňující firmy s velkým množstvím drobných akcionářů nad těmi firmami, které jsou v rukou několika málo miliardářů. Druhý nápad: státní podpora půjček na zvyšování profesní kvalifikace, která by lidem usnadnila přežití na rychle se měnícím trhu práce.

Realista mezi popírači a revolucionáři

Jerry Kaplan je ten typ myslitele, který se snaží socialistickým obalem uchránit kapitalistické jádro; podobně jako třeba nobelista Joseph Stiglitz. Zatímco ryzí pravičáci budou v jeho návrzích vidět nepřijatelné zasahování do svobody podnikání, levičákům asi přijde ironické, že by měl selhání trhu řešit další finanční instrument, když by šlo místo toho posílit veřejný sektor, jako to třeba navrhuje Astra Taylor.

Dráždit obě strany není úplně nejlepší výchozí bod do diskuze, a přece by byla škoda, kdyby v ní Kaplanův hlas zapadl. Na rozdíl od snílků na jedné straně má data naznačující, že trh práce skutečně přestává fungovat tak, jak jsme byli zvyklí, tedy že stará pracovní místa zanikají rychlejším tempem, než jakým vznikají nová. Na rozdíl od snílků na druhé straně, jako je třeba Paul Mason, předkládá pragmatické kroky k nápravě. To je kombinace, na kterou z podobných knih nejsem zvyklý. Vlastně mě příjemně překvapuje, že se lidskému autorovi podařila dřív než neuronové síti.

-
0
+