Fuck autonomy. Houellebecq napsal reklamu na podvolení

12. 11. 2015
 5 654

Navzdory kampani není román Podvolení ani tak kritikou islámu a islamismu, jako individualistické, hedonistické, konzumní kultury.

„Pokaždé když jsem se dozvěděl, že v pásmu Gazy zastřelili palestinského teroristu, palestinské dítě nebo palestinskou těhotnou ženu, chvěl jsem se nadšením, že je na světě o muslima míň.“ Nebo: „Islám mohl vzniknout jen v blbý poušti, mezi smradlavými beduíny, co neměli nic jiného na práci než – s prominutím – píchat velbloudy.“

Takové věty (zde v překladu Alana Beguivina) vložil francouzský spisovatel Michel Houellebecq do úst svému vypravěči a jedné další postavě v románu Platforma z roku 2001. Když tedy ten samý autor nechává v letošní novince Soumission, která zrovna vyšla s přiléhavým českým titulem Podvolení, ovládnout Francii islamistickou stranou, člověk by čekal bukkake politické nekorektnosti, urážek a islamoklasmu. Nejvíc šokující ale na Podvolení je — že šokující není. Houellebecq je tentokrát mnohem korektnější než běžný účastník Máte slovo, a jestli je jeho tenká a překvapivě lehce čitelná kniha k někomu kritická, pak hlavně k těm, kteří žijí jen sami pro sebe.

Michel Houellebecq: Podvolení – vyšlo v nakladatelství Odeon v říjnu 2015, 248 stran, 269 Kč. Překlad Alan Beguivin.

Muslimské bratrstvo jsou noví lidovci

Rok 2022: kandidát Muslimského bratrstva Ben Abbes nečekaně uspěje ve francouzských prezidentských volbách. Ve vládní koalici nabízí socialistům řadu ústupků, aby se s jejich podporou mohl soustředit na islamizaci školství a na konzervativní politické reformy, jejichž cílem je „vrátit místo a důstojnost rodině, základní jednotce naší společnosti“.

Z Francie se pod Abbesem nestává brutální diktatura, ale umírněně teokratická a nečekaně spokojená země. Kriminalita klesá, o blahobyt se starají dotace z ropných velmocí, ženy opouštějí trh práce a tím se – jakákoliv ekonomická blbost to je – v románové Francii řeší problém s nezaměstnaností.

Katolíci a další nemuslimští věřící nečelí perzekucím, naopak „mohou v mnoho doufat“: „skutečný nepřítel muslimů, to, čeho se bojí a co nenávidí ze všeho nejvíc, není katolicismus, nýbrž sekularismus, laickost, ateistický materialismus“.

Abbes pracuje na rozšíření Evropské unie o severoafrické muslimské země a Turecko, „obnova Římské říše [je] tedy na pochodu“.

Podvolení jako lék na frustraci ze svévole

Společenské změny pozorujeme očima vypravěče Françoise, typického představitele Houellebecqových knih, který svůj čas věnuje souložení s mladými ženami a cynickému glosování dění, přičemž v jeho srdci je asi tolik místa jako v kufru Kia Picanto: „Byl jsem neschopný žít pro sebe, a pro koho jiného bych měl žít? Lidstvo mě nezajímalo, dokonce se mi hnusilo, lidi jsem nepovažoval za své bratry […]“ Smrt jednoho ze svých nejbližších François podá jako nevzrušivou epizodu, o které se dozví při procházení úřední korespondence.

Françoise na vzestupu Muslimského bratrstva k moci trápí především to, že jeho židovská milenka ze strachu o svou bezpečnost opouští Francii, a tedy i jeho samotného. Když je pak jako bezvěrec odejit z poislámštěné univerzity, neprotestuje: díky petrodolarovému držhubnému může až do smrti počítat s dvojnásobkem průměrného výdělku v zemi, aniž by musel pracovat. Čtenáři se ale vyzná, že přes všechnu existenční bezstarostnost neklamně cítí, že směřuje k sebevraždě.

Zásadní části knihy přicházejí ve druhé polovině, kde François nakonec začíná k islámu přece jen tíhnout, a to pod vlivem inteligentních a přesvědčivých muslimských známých a o něco méně inteligentních pamfletů. „[V]rchol lidského štěstí spočívá v absolutním podvolení,“ hlásá jedna z knížek. A takový pohled na svět nakonec dovede odjakživa konzervativní, misogynní a autoritářsky smýšlející François ocenit. „[F]uck autonomy, já osobně musím přiznat, že jsem se snadno a dokonce s opravdovou úlevou vzdal veškeré profesní nebo intelektuální zodpovědnosti,“ vyznává se čtenáři.

Houellebecq full taste

Pokud jste vděční za práci v mladém dynamickém kolektivu, zaměstnanecké benefity a open space s klimatizací a garážemi, možná vám neuškodí nahlédnout skrz jeden francouzský román do hlav těch, kteří tenhle život nenávidí. Nebojte se, Rozšíření bitevního pole je tenká knížka.

120 dnů korporátní Sodomy

Houellebecq light

Podvolení je výrazně stravitelnější než Mapa a územíMožnost ostrovaPlatforma nebo Elementární částice. Bylo mi to líto. Když se přidržím gastronomické metafory, čtení Houellebecqa nabízí podobný druh slasti jako pojídání pálivého jídla: jde to pomalu, bolí to a není vám vlastně úplně jasné, proč si tak ubližujete. Nicméně nějaké těžko popsatelné nutkání vám prostě nedovolí přestat. Podvolení ale na rozdíl od starších románů přináší jen málo překážek, minimum krutých obrazů a abstraktních úvah. Je to Houellebecq light, nabízející slušnou dávku cynických průpovídek, které ovšem bez toho ostatního někdy působí legračně samoúčelně: „Než přijde smrt, zbývala mi Revue pro devatenácté století, redakční rada zasedala za necelý týden.“

Houellebecq nenapsal román skvělý ani krásný, ale román aktuální a důležitý. Podvolení podobně jako autorovy starší knihy prozkoumává vnitřní planinu člověka, který žije jen pro sebe a pro svoje krátkodobé uspokojení, který není součástí společenství a který nedovede spojit svůj život s životem někoho jiného. Nové je pátrání po tom, zda a jak může tohle prázdno vyplnit islám ve své zpolitizované podobě. Podvolení přesvědčuje, že velmi snadno. Že i v lidech, kteří vůči islámu projevují nad svým milovaným Reflexem ostentativní odpor, může dlít latentní muslim, neřkuli islamista.

-
0
+