Tetlock radí, jak věštit a neztrapnit se při tom

15. 10. 2015
 5 980

Klíčem je slovo „možná“. Kniha Superforecasting ale nabízí chytřejší doporučení než dávat na všechno sibylovsky vyhýbavé odpovědi.

Ačkoliv se čeští čtenáři doposud nedočkali překladu žádné knihy amerického politologa Philipa E. Tetlocka, jeho jméno jim i tak může znít povědomě. Narazili na něj totiž v populárních titulech Myšlení, rychlé a pomalé, Signál a šum, Ticho, nebo Mysli jako freak. Vždycky to bylo v souvislosti se slavným pokusem, při kterém Tetlock nechal v osmdesátých letech stovky expertů předpovídat geopolitický vývoj. Pak už jen sledoval, jak málo těch sebevědomých mudrlantů vidí dopředu něco zpětně tak neodvratitelného, jako byl kolaps Sovětského svazu.

V nové knize superdebilně nazvané Superforecasting (Superpředpovídání) se Tetlock nejprve zamýšlí nad tím, jestli vůbec dává smysl pouštět se do předpovídání, když si na tom dovedou vylámat zuby i ti nejpovolanější. Nemusíte mít věštecké schopnosti, abyste podle samotného titulu dopředu odhadli, jaké odpovědi se Tetlock dobere: „Věřím, že do budoucnosti nahlédnout můžeme, přinejmenším v některých záležitostech a ne příliš daleko. Navíc si takovou schopnost může pěstovat jakýkoliv inteligentní, nepředpojatý a pilný člověk.“

Philip E. Tetlock: Superforecasting: The Art and Science of Prediction – vyšlo v nakladatelství Crown v září 2015. 352 stran, 20 dolarů (verze pro Kindle).

Postscriptum: V roce 2016 připravilo český překlad nakladatelství Jan Melvil Publishing.

Pokoru, kurva!

Od koho se při tom pěstování učit? Od lidí, jako jsou David Rogg, Lionel Levine, Leon Panetta nebo Anne Kilkennová, což jsou jen někteří z mraků superpředpovídačů, amatérů i profesionálů, které Tetlock ve své kariéře potkal a v knize představil. Co podle něj většinu z nich spojuje?

„Jejich filozofický náhled na svět můžeme popsat jako:
Opatrný. Nic nemají za jisté. Pokorný. Skutečnost je pro ně nedozírně komplikovaná.
Nefatalistický. Nic není dané dopředu, nic se nemusí nutně přihodit.

O jejich myšlení se dá říct, že je:

Vědomě otevřené. Postoje a hypotézy se podle nich mají testovat, ne bránit.
Inteligentní, informované, vycházející z poznání. Jsou zvědaví, milují hlavolamy a výzvy.
Sebereflektivní. Vyznačují se sebekritičností a introspekcí.
Aritmetické. Rádi pracují s čísly.

Jejich předpovídání bývá v principu:

Pragmatické. Nejsou zamilovaní do jedné ideologie či programu.
Analytické. Umí se na problémy dívat z nadhledu a zvažovat odlišné perspektivy.
Eklektické. Oceňují názorovou pestrost a dovedou různá stanoviska slít do toho svého. Probabilistické. Znají mnoho odstínů slova „možná“.
Průběžně aktualizované. Změní názor, když se mění fakta.
Duchapřítomné. Snaží se vyznat ve vlastních emocích a vystříhat se chyb v úsudku.

Jejich pracovní morálka stojí na:

Růstovém nastavení mysli. Věří tomu, že se můžou zlepšovat.
Výdrži. Jsou odhodlaní nikdy nepolevit.“

Když toto shrnutí několika set stran úvah ještě jednou shrneme, pak můžeme zobecnit, že nejpřesnější předpovědi poskytují myslitelé skeptičtí, kteří vědí, že nic nedovedou předpovědět jistě. Což je, a sám Tetlock si té smutné ironie všímá, přesný opak toho otravně a nebezpečně sebejistého typu mluvků, kteří dostávají tolik příležitostí předpovídat budoucnost v médiích, protože rázné slovo jde mezi čtenáři a diváky na dračku. Že takové věštby obvykle nevycházejí, nevzrušuje redakce ani publikum.

Nate Silver si vysloužil nálepky „Kurt Cobain statistiky“ a „guru, který předpověděl výsledky posledních voleb“. V baseballové komunitě se proslavil hned po škole svým systémem pro předpovídání výkonnosti jednotlivých hráčů, širší publikum si našel politicko-věšteckým blogem FiveThirtyEight. Jeho kniha Signál a šum: Proč se tolik předpovědí nevyplní, ale některé ano má čtenáře naučit dívat se do budoucnosti střízlivě, s pomocí tvrdých dat a bez zbožných přání.

Silver-Tetlock: 1 : 1

Při hodnocení Superforecasting se nabízí přímé srovnání s už zmíněnou knihou Signál a šum Nate Silvera, která loni vyšla česky a která na Tetlockově vědecké práci staví podstatnou část svých argumentů. Mně se Signál a šum líbil víc: je spíš o vědě samotné než o nějakých podivínech, kteří do ní dělají. Schválně píšu líbil, protože to není objektivní měřítko a mnoho čtenářů dá naopak přednost méně geekovskému, více příběhovému Tetlockovi. Podstatné je, že se obě knihy obsahově překrývají: nenapadá mě důvod, proč přečíst druhou, když už jste přečetli jednu, jedno kterou.

Každopádně doufejme, aby co nejdříve přestalo být rozhodující okolností při výběru to, že Tetlocka nelze číst česky. Vzhledem k tomu, jak populární u nás začal být žánr „chytří lidé radí, jak být chytří“, jak je Superforecasting čtenářsky přístupná a jak povědomé jméno Tetlock je, odhaduji s padesátiprocentní pravděpodobností její vydání do dvou let, se sedmdesátiprocentní pravděpodobností do let tří. Jakmile se dozvím nějakou relevantní novinku, odhad upravím. Jako správný superfórkástr.

-
1
+