Malé velké triky

12. 2. 2015
 5 730

Zdánlivé prkotiny, jako je promyšlené rozestavění židlí v zasedačce, můžou mít podle autorů knihy Small Big velké výsledky.

Malé velké triky

Chcete, aby vám posluchači vašeho vystoupení anebo čtenáři vašeho článku zbaštili každé vaše slovo? Stačí málo: prostě se označte za experta. Uvidíte, na kolik lidí to zabere. Moc jednoduché? Pak zkuste ještě na oko zapochybovat a připustit, že ani vy nerozumíte úplně všemu. Budou vám pak věřit ještě víc než sebejistým odborníkům.

Co takhle lidi přinutit něco udělat? Zase stačí málo: totiž naznačit, že ostatní to dělají taky, ať je to cokoliv. Například na výzvu k zaplacení daní můžou berní úředníci připsat, kolik lidí už desátek poslalo. Platí to i naopak: když nechcete, aby něco lidé dělali, vyjevte jim, že se tak chovají ti, kterým se cílovka vysmívá. Pokud prodáváte Samsungy, ukažte v reklamě teenagerům, že iPhone teď milují jejich rodiče.

Jak se postarat o efektivnější porady? To byste neřekli, zase stačí málo: „Výzkumníci zjistili, že pokud má schůzce vládnout tvůrčí atmosféra, v níž budou lidé čile spolupracovat, nejvíc se proto hodí kruhový zasedací pořádek. (…) Na druhou stranu, pokud vedoucí týmu usiluje o to, aby jednotliví pracovníci aktivně přijímali zodpovědnost za samostatné úkony, pak je vhodnější rozmístit židle pravoúhle, ať už do čtverce, nebo obdélníku.“

Steve J. Martin, Noah Goldstein, Robert Cialdini: The Small BIG: Small Changes That Spark Big Influence – vyšlo v nakladatelství Grand Central Publishing v září 2014, 288 stran, 12 dolarů (verze pro Kindle).

Napsáno pro ranní tramvaj

Poselství knihy The Small BIG: Small Changes That Spark Big Influence je přímočaré: stačí docela málo, abyste docílili velkých výsledků. Ještě přesněji, i když to tak výslovně odborníci na management Steve J. Martin, Noah Goldstein a Robert Cialdini nepíšou: je zbytečné utratit ranec za drahé společenské oblečení, pokud vám šeredně páchne z úst. Small BIG nabízí 52 pomyslných mentolek, které s malými – obvykle žádnými – náklady pomůžou udělat velkou parádu především při přesvědčování kohokoliv o čemkoliv.

Největší pochvalu si trojice autorů zaslouží za to, že vůbec dělá reklamu malým změnám. Ty můžou mít dechberoucí výsledky především v případě, že něco děláte často. Jak se můžete dozvědět z podcastu Planet Money, UPS například šetří moře člověkohodin jenom tím, že všechny svoje řidiče nutí dávat propisku vždy do té kapsy, kterou mají nejrychleji po ruce.

A pak: kapitoly jsou krátké a všechny stejně dlouhé, což dělá ze Small BIG terno pro pilné včeličky, které chtějí svoje soft skills rozvíjet při dojíždění do práce a z práce.

Táhněte!

To nejlepší z Kašpárka. Zadara!

„Vždycky mi přišlo hezké, jak Cory Doctorow nebo Karel Veselý nabízejí svým čtenářům výbory svých článků v praktické a pohodlné formě elektronické knížky. Spolu s redakcí jsem se rozhodl probrat svoje texty z loňska a letoška a čtvrtinu nejdůležitějších nabídnout volně ke stažení. Berte to jako takový malý vánoční dárek,“ říká Michal Kašpárek. Tak berte, pořád ještě dává zadarmo to nejlepší ze svých komentářů pro Finmag:

• Aby se za nás děti nestyděly (23 článků z roku 2013) – EPUBMOBI
  • Sluníčkový koncentráček (26 článků z roku 2014) – EPUBMOBI

Kéž by to bylo všechno tak jednoduché

Tím už se rychle dostáváme k výtkám. Nejenom, že jsou kapitoly stejně dlouhé, ony jsou vůbec prostě stejné. Skoro všechny začínají nějaký obecným popisem obecného problému, takže můžete klidně začít číst až u třetího nebo čtvrtého odstavce, zkrátka u „vědci zjistili, že“. Všech 52 kapitol se taky motá kolem podobných témat a chvílemi je člověku až líto autorů, kteří museli na psychologické výzkumy tolikrát naroubovat nějaké poučení pro kancelářský lid, pročež si nakonec vypomáhají obecnými frázemi jako „Která malá velká změna pomůže proměnit váš potenciál ve skutečnost?“ Jistě se plazíte zvědavostí po zdi, proto vám prozradím, že se stačí víc soustředit na to, čeho můžete ještě dosáhnout, než na to, čeho jste už dosáhli.

Já se například soustředím na to, že jednou nebudu muset v každé druhé knize nesouhlasnou vlnovkou zvýrazňovat pasáže, ve kterých se autoři dopouštějí hrubých zevšeobecnění na základě jediného výzkumu, který se jim zrovna hodí do krámu. Pokud by opravdu stačilo k přesvědčení lidí vytasit argument „ale všichni už to dělají, kromě těch, které nemáte rádi,“ můžou reklamky zavřít. Autoři taky – s malým pochybovačným dovětkem, těžko říct, jestli upřímným, chytře vykalkulovaným – chválí newyorského starostu Rudyho Giulianiho za to, že se inspiroval teorií rozbitého okna a nechal odstraňovat díla vandalů, aby neinspirovala další vandaly. Myšlenka je to sice elegantní, a proto taky populární mezi amatérskými kriminology, pokles zločinnosti (nejen) v New Yorku se ale přičítá i dalším souběžným jevům, mimo jinými taky přechodu na bezolovnatý benzín a legalizaci interrupcí.

Čtenářům, kteří by rádi „hacknuli“ mysl svou nebo svých kolegů a klientů malými triky, bych doporučil spíš Sílu zvyku od Charlese Duhigga. Stojí na pevnějších základech a navíc nedávno vyšla česky. Dlužno ale dodat, že pro ambiciózní manažery vycházejí daleko blbější věci než Small BIG. Spěchající čtenář z ní aspoň může rychle získat spoustu malých psychologických „pikošek“ k následnému machrování před kolegy, třeba že když vašemu sdělení chybí jasný, srozumitelný a pozitivní závěr, tak

-
0
+