E-booky: revoluce, která pořád nepřišla

27. 5. 2010

O elektronických knihách se od půlky devadesátých let mluví jako o další „velké věci“, přesto má čtečky na nočním stolku jen minimum geeků. Asociace amerických vydavatelů se sice chlubí, že jen za letošní leden a únor prodali její členové e-booky za 61 milionů dolarů, což oproti loňsku znamená několikanásobný růst, ale podle čísel magazínu New Yorker představují e-booky jen několikaprocentní niku na trhu.

E-booky: revoluce, která pořád nepřišla

Díky technologii elektronického inkoustu se čtou elektronické knihy prakticky stejně dobře, jako tištěné, spoustě lidí může vyhovovat i to, že namísto plných polic bude jejich bibliotéka zabírat pořád jen ten jeden samý prostor ve čtečce. Kde je problém?

Cesta do pravěku: spisovatelé dopluli dál než muzikantni

Hudební průmysl je často vnímán jako dinosaurus nereagující na technologické změny - knižní nakladatele ale můžeme směle přirovnat k trilobitům ještě starším. E-booky zatím neodbouraly jedinou překážku na předlouhé trase autor-agent-redaktor-nakladatel-prodejce-čtenář. Vzhledem k tomu, že hlavně na americkém trhu dominuje několik málo velkých knihkupectví, elektronické knihy paradoxně nepřinesly pestrou konkurenci tlačící cenu dolů. Když spočítáte rozdíly v cenách pěti největších bestsellerů na Amazon.com, zjistíte, že je e-book oproti vydání v pevné vazbě levnější v průměru o 50 centů a dvě knihy je dokonce výhodnější koupit vytištěné. Pamatujte při tom na to, že čtečka Kindle stojí přes pět tisíc korun.

Dlužno ovšem dodat, že Amazon nabízí řadu publikací zlevněných i na třetinu ceny pevné vazby a mnoho děl si můžete stáhnout z internetu zdarma nebo za několik symbolických centů - ať už jde o kanonická literární díla digitalizovaná díky projektu Gutenberg anebo současné čtení, jejichž autoři si rozhodli udělat knihou zdarma reklamu.

Tolik Spojené státy. I z různých koutů českého internetu si můžete stáhnout řadu knih zdarma. Obvykle jde o odborné publikace nebo sci-fi. Trh s e-booky, na němž byste si mohli kupovat nové knihy rovnou z vašich čteček, u nás ale neexistuje. Zatím…

I s iPadem raději nakupujte od Amazonu

Když před několika měsíci Apple představil iPad, mluvilo se o technologické revoluci - jenže takové anebo ještě větší přicházejí několikrát do roka, my novináři zkrátka používáme velká slova. Díky atraktivní kombinaci dotykového ovládání, krásného displeje a podpory internetu a multimédií, a zároveň spuštění obchodu iBooks ale Apple ono pravěké moře e-publishingu přece jenom citelně zčeřil.

Na YouTube si můžete prohlédnout jednu z prvních elektronických knih využívajících všech možností iPadu, jako jsou pohybová čidla - Alenku v říši divů. Dlužno dodat, že jde o aplikaci, nikoliv e-book v pravém slova smyslu. Skvěle ale vypadá taky elektronické vydání časopisu Wired.

Troufám si tvrdit dvě věci: Zaprvé, iPad může vrátit ke čtení dnešní školáky. Nabízí jednoduché ovládání a řadu kreativních možností pro nakladatele - obojí mohou děti ocenit, protože vedle interaktivní Alenky vypadá televizní animák jako dílo z pravěku. Zadruhé, iPad může být vzpruhou pro časopisecká nakladatelství, protože umožňuje dát čtenářům zboží s mnohem větším uživatelským zážitkem, než poskytuje obyčejná webová stránka, a přitom oproti tisku srazit výrobní náklady. Otázka je, kolik časopiseckých titulů přežije do většího rozšíření iPadu - a jestli se trh neroztříští do několika konkurenčních nekompatibilních platforem.

V Česku se iPad prodává za ceny od 17 tisíc korun výš, a to bez lokalizace. Pokud se rozhoupete k jeho nákupu, server CNET doporučuje, abyste si na něj nainstalovali aplikaci Kindle a knihy kupovali právě od Amazonu. Proč? Knihu pro Kindle si můžete přehrát mezi několika přístroji, zatímco kniha koupená skrze iBooks zůstává uvězněná v iPodu, navíc má aplikace od Amazonu pár funkcí navíc, jako je vkládání poznámek.

Vaše knihy už nejsou vaše

Nástup e-booků přinesl jednu nenápadnou, ale důležitou změnu. Zatímco knihkupec vám papírovou knihu prodá jednou provždy a je mu jedno, jestli ji odnesete po přečtení do antikvariátu, rozkopírujete některé pasáže svým studentům anebo si s ní budete podkládat notebook, Amazon i Apple vám prodávají knihy chráněné proti kopírování.

V praxi to znamená, že knihu nikomu nepůjčíte, můžete mít problémy při přechodu na novou čtečku a svým blízkým můžete k Vánocům věnovat leda dárkový certifikát. (Anebo svůj přístroj zkrátka s pomocí online návodu hacknete.)

Před pár měsíci si proti sobě Amazon navíc otočil řadu lidí tím, že kvůli špatně ošetřené licenci na dálku smazal z Kindlů jednu knihu - aby to bylo pořádně sarkastické, šlo o Orwellův román 1984, popisující společnost svázanou extrémní cenzurou. Psali jsme o tom i FINMAGU. Zákazníci pochopitelně dostali zpět své peníze, došlo jim ale, že jejich knihy už nejsou jejich knihy. Se čtečkou vlastníte pouze licenci, jejíž pravidla určuje prodejce. A to za cenu jen o fous nižší, než za kolik můžete bez omezování a buzerace vlastnit výtisk v pevné vazbě.

V komentářích pod články o nových modelek čteček křičí geekové jeden přes druhého, že dávají papírovým knihám pár let. Pár let naopak potrvá, než přestaneme vnímat elektronické knihy jako konkurenci a nástupníka těch papírových - vydavatelům nabízejí jiné výrazové prostředky a čtenářům jiný přístup ke čtení. A ještě delší dobu nejspíš vezme autorům a nakladatelům, než napodobí (ta osvícenější) hudební nakladatelství a přestanou na digitální prostředí, ke škodě svých zákazníků i své vlastní, roubovat ekonomický model vzniklý v dobách Julese Vernea.

-
0
+