Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Až se vás Ind zeptá, proč jste odflákli školu...

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
25. 3. 2010

Několikanásobný držitel Pulitzerovy ceny a redaktor New York Times, Thomas L. Friedman, publikoval knihu „Svět je plochý“ před rovnými pěti lety. Ani dnes s tímto šestisetstránkovým cestovním atlasem po ekonomické a kulturní globalizaci nezabloudíte.

Až se vás Ind zeptá, proč jste odflákli školu...

Záleží při tom jen na vaší povaze, jestli vás tlustopis vyděsí k smrti konstatováním, že na váš džob i klienty si už brousí zuby třicet pracovitých Asiatů s perfektním vzděláním, anebo jestli se celí nadšení vrhnete do vydělávání na majetnějších Západoevropanech.

Deset událostí a inovací, které vedly k plochému světu

Friedman nezapře žurnalistickou náturu, a přestože by příčiny globalizace mohl popsat z houpacího křesla, ke všem získal cenné postřehy zajímavých lidí. Příčin našel dohromady deset. Opět je můžete vnímat buď jako své vlastní zbraně v globálním boji o práci a peníze, anebo nástroje vašich nepřátel. Tak jako tak je nutné je znát:

  • Pád železné opony v roce 1989. Hned tady si ale dovolím s Friedmanem nesouhlasit. Západ v 80. letech kulturně i ekonomicky expandoval už i do východní Evropy, navíc na (v knize často zmiňované) Číně můžeme vidět, že totalitní systém dokáže globalizaci osedlat ještě intenzivněji než demokratická společnost.

  • World Wide Web a internetový prohlížeč Netscape. Nelze nic dodat.

  • Software umožňující týmovou spolupráci lidem z různých míst. Díky vyspělým ekonomickým aplikacím nemusí být generální ředitel ve stejné budově, městě ani zemi jako firma, které šéfuje. Vizuální styl vámi provozované restaurace vám zase může navrhnout talentovaný a levný Ind. Vy pak díky jeho šablonám, kterým rozumí i váš grafický program, třikrát do roka předeláte menu sami.

  • Rychlé internetové připojení - nejen pro stahování, ale především pro odesílání dat. Globalizace by nebyla tak intenzivní, kdyby lidé nemohli odeslat svoji práci zaměstnavateli nebo klientovi teoreticky odkudkoliv a bez velkého čekání.

  • Outsourcing. Znovu nelze nic dodat.

  • Offshoring; přesun firem do "levných zemí". Až budete příště držet v ruce sirky, všimněte si, že už na nich nestojí "Solo Sušice", ale "Solo India".

  • Zdokonalování zásobování a distribuce zboží. Friedman zajímavě popisuje, jak pružně fungují nadnárodní firmy v turbulentní době: "Hned po 11. září 2001 vedení Zary (levná globální módní značka, pozn. M.K.) zjistilo, že mají zákazníci špatnou náladu, a tak během několika týdnů nechali prodejny zaplnit oblečením, které bylo převážně černé," cituje autor studii Harvard Business school a přidává svůj postřeh: "Vytvořit systém doručování zboží po celém světě, spočívající v symfonii tuctů dodavatelů, distributorů, pracovníků v přístavech, nákupčích a přepravců, není jenom velice složité. Je to zároveň skoro neokopírovatelné."

  • Insourcing. Trend doplňující outsourcing - řada firem začala nabízet služby, které byste od nich ještě nedávno nečekali. FedEX a UPS už nejsou jen tupými "nosiči balíků", starají se svým klientům o celou logistiku. Majitelé obchodních domů zjišťují, že se zbytečně dělili o zisk s leasingovými společnostmi, a tak zákazníkům nabízejí vlastní půjčky.

  • Yahoo, Google a MSN. "Malá města už nejsou v nevýhodě ve srovnání s velkými, kde bylo snazší získat informace," tvrdí Friedman, který má sice po technické stránce pravdu, dlouho se ale zřejmě nebavil s lidmi ze skutečného maloměsta.

  • Steroidy: digitální, mobilní, personalizované a virtuální technologie. Po pár letech můžeme mimo jiné doplnit: "globální" sociální sítě (Facebook a Twitter) a vyhledávání Googlu fungující v reálném čase (zatímco dřív trvalo týdny, než si vyhledávač všiml nového článku, teď to trvá pár sekund).

S globalizací se popasovaly státy i firmy. Řada je na jednotlivcích

Friedman bystře, byť občas s příliš velkým nadšením pro techniku, analyzuje příčiny globalizace, a snad i směr, kterým se jednotlivé trendy dál ubírají. To ale nepovažuju za hlavní důvod, proč je nutné si "Svět je plochý" přečíst. Tím je teprve barvitý portrét současné Číny, Indie a "asijských tygrů", ve kterých stále více lidí chápe, že dostali příležitost, jakou jejich předkové neměli několik staletí: převálcovat pomocí výše zmíněných nástrojů líný západ.

Autor s velkým zápalem posbíral tucty příběhů ctižádostivých Asiatů a došel k trefnému závěru: "Každý mladý Američan by si měl zkusit představit, že soupeří se všemi Číňany, Indy a Brazilci jeho věku. V globalizaci 1.0 musely začít globálně přemýšlet státy, aby uspěly nebo aspoň přežily." V globalizaci 2.0 to samé platilo o firmách, tím ale změny neskončily. "V globalizaci 3.0 musí začít globálně myslet i samotní jedinci, aby uspěli, nebo aspoň přežili," tvrdí Friedman a osobně tohle považuji za jedno z nejdůležitějších sdělení ne jen celé knihy, ale uplynulého desetiletí vůbec.

Ve státě, který patnáct let provádí jen dílčí a ne úplně srozumitelné reformy svého postsocialistického aparátu a kde volby pravidelně vyhrávají ti, kteří slíbí více pohodlných jistot, je to jako studená sprcha, která probudí do globální reality.

"Zvykli jsme si na vysoké platy, ale teď si je budeme muset zasloužit," cituje Friedman ředitele jedné evropské společnosti. V globalizaci ale nejde jen o platy CEO. "Svět je plochý" by si zasloužil tenkou ilustrovanou verzi, aby i ti nejzabedněnější xenofobní joudové pochopili, že se pracovní místa a sociální výdobytky v globálním světě nedají dlouhodobě chránit mezinárodní izolací, ať už mluvíme o průmyslu, dopravě, službách nebo i umění. Nejbezpečnější - i když ne pohodlnou - cestou je to staré a nudné: být odvážný a pilný.

Odkazy

Friedmanův weblog
Seznam recenzí z renomovaných médií na Metacritic

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (6)

Vstoupit do diskuze
Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo