Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Chudý Honza, bohatý John

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
7. 10. 2010

Návody “jak zbohatnout” snad zavážejí do knihkupectví spolu s kuchařkami a knihami o dietách po kamionech - takže když narazíte na letos vydanou brožuru Podnikání v USA. Chudý Honza, bohatý John, je snadné ji přehlédnout. Byla by to chyba.

Chudý Honza, bohatý John

John Vanhara odešel do Států před devíti lety a postupně vybudoval několik středně velkých firem: realitku, obchod s bicykly, agenturu usnadňující zakládání společností a pak ještě službu umožňující Čechům nakupovat i v těch amerických e-shopech, které běžně neposílají zboží do Česka.

O svých zkušenostech několik let bloguje - pokud se na hlavní stránce začtete aspoň do jednoho článku, kniha se vám nejspíš bude líbit.

Cesta za dvěma miliony dolarů

Vanhara razí poněkud neortodoxní strategii - místo nekonečných příprav si radši máte plivnout do dlaní. “Jak nejlépe zjistíte, jestli nějaké podnikání bude fungovat? Místo psaní business plánu to začněte dělat.”

I v USA na to ale potřebujete razítka a víza. Autor hutně vysvětluje, v čem se liší různé typy společností, na který úřad zajít s jakým lejstrem, jak se platí v různých státech daně, a proč je pro podnikání nejlepší Nevada. Ne že by si to všechno nešlo vygooglovat - jenomže kombinace tvrdých informací a subjektivních zkušeností je přesně to, kvůli čemu tahle kniha stojí za přečtení.

Pokud do Ameriky skutečně odcestujete, přijde vám asi vhod i Vanharovo know how s pronajímáním nemovitostí, fungováním amerického realitního trhu nebo bojem s mývaly.

Většina rad ale platí univerzálně: “Pracujte na tom, co vám nejdříve přinese peníze,” jsem si měl vylepit nad pracovní stůl, když jsem odešel na volnou nohu. A hned vedle toho: “Ztracené příležitosti jsou největším nákladem.” Málokdo si uvědomuje, kolik peněz mu utíká prostě jen tím, že se věnuje činnostem, které nevydělávají tolik, jako by mohlo něco jiného.

A jak podle Vanhara vypadá šťastný konec americké pohádky? Majetek v hodnotě dvou milionů dolarů. Z toho už podle něj kouká dost vysoký pasivní příjem na velice pohodlný život.

V USA se řeší kraviny po telefonu, ne celodenní služebkou

Pokud o podnikání v USA nepřemýšlíte a víc vás v té zemi lákají Katzovy lahůdky na Manhattanu než státní sekretářství v Nevadě, Vanharova kniha nabízí hodnotu i vám - jde totiž o zajímavý příspěvek do diskuse o české národní povaze - a o rozdílech mezi Evropou a Spojenými státy.

“V USA jde nejdříve o business, teprve pak o kamarádství - nejdříve začnete dělat business a pak se z vás a zákazníka stanou přátelé. V ČR mi vždy připadalo, že nejdříve musíte s někým chodit na pivo, abyste s ním mohli dělat business. V USA nemusíte vytvářet vztahy, chcete-li něco prodat. Hlavně a především jde o to, co dokážete nabídnout.”

Vanhara není ukřivděný, ani nepoučuje, “jak by to tady mělo chodit, abychom byli světoví”. Přesto jeho postřehy o obchodování v Česku přesně sedí a není příjemné si je připustit. Skutečně si tu například spousta lidí neuvědomuje, jakou hodnotu má jejich čas anebo čas jiných lidí - pět hodin na D1 mezi Prahou a Brnem kvůli záležitosti, kterou by při dobré vůli šlo vyřešit za deset minut po telefonu, asi někdy ve své kariéře promrhal každý. Zajímavé je i srovnání “kultury reklamací” - Američané podle Vanharovy zkušenosti chápou, že dostanou jen to, co si zaplatí. Na rozdíl od božích stvoření, která se v Černých ovcích rozčilují, že se jim boty za pětistovku rozpadly už po roce a půl a stánkař mezi tím zmizel. (Tyhle reklamační televizní příběhy mi mimochodem připadají půvabné i z hlediska oné ceny lidského času.)

Není to samozřejmě černobílé - Vanharovými firmami probublala řada Američanů, kteří byli vycvičení na průchod přijímacím řízením jak policejní psi na překážkovou dráhu, a v praxi se ukázali jako nepoužitelní; jiní naopak dřou až do úmoru, i když je nadřízený tlačí do týdne dovolené; na Floridě si při podnikání protrpíte srovnatelná byrokratická kolečka jako v Česku. Chleba o dvou kůrkách musíte žvýkat na obou stranách Atlantiku.

Těžko se mi hledá, co bych Podnikání v USA vytknul - na můj cynický vkus je ta kniha příliš optimistická, jenže to asi všechno, co je veselejší než Kingovy romány. Brožura má “jen” 134 stran, ale letos jsem se pro tuto rubriku prokousal několika motivačními bichlemi, které na trojnásobném rozsahu přinesly zlomek rad. Podnikání v USA je ve své stručnosti a polopatizmu sympaticky neamerická kniha. Ať už podnikáte, nebo ne, sežeňte si ji. Nakopne vás.

John Vanhara: Podnikání v USA. Vydalo nakladatelství SnowMouse v roce 2010. 134 stran, 224 Kč

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (10)

Vstoupit do diskuze
Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo