Jak zombie sežraly Jane Austenovou

Ivan Adamovič
Ivan Adamovič
23. 7. 2009

Pamatujete na Neználka? Klasiku dětské literatury, která ve druhém a třetím dílu seznamovala naši generaci se základy komunismu a kapitalismu, i když tehdy jsme to ještě netušili? Doslechl jsem se, že v ruštině teď vyšel čtvrtý díl (od jiného autora), který na populární dobrodružství party malých človíčků navazuje. Dokonce se chystá i český překlad.

Jak zombie sežraly Jane Austenovou

Další důkaz, že literární dílo je otevřený systém, svět vždy větší, než kolik odhalí samotný autorův text. Fanoušci literárních a filmových děl se nespokojují s výsekem z tohoto světa, který popsali autoři originálů, a dopisují vlastní pokračování. Říká se tomu „fan fiction“. Kupříkladu ještě než vyšel poslední díl Harryho Pottera, na světě už bylo několik románů, které ságu ukončovaly po svém - samozřejmě pouze vyvěšené na internetu. Majitelé práv nad tím vesměs mhouří oči. Je to pro ně koneckonců spíše reklama než ohrožení byznysu.

Zatímco monolit nedotknutelnosti autora a díla nahlodávají z jedné strany fanoušci, z druhé jej znevažují představitelé koncepce volně šiřitelného intelektuálního obsahu. V nedávném rozhovoru se šéfem švédské Pirátské strany padl názor, že umělecké dílo by nemělo být chráněno copyrightem ještě 70 let po smrti autora, ale jen pět let od svého vzniku. „Piráti“ argumentují tím, že v delším horizontu beztak vydavatelé své tržby neplánují – tak proč na filmu či knize sedět jako žába na prameni.

Předpokládejme, že v horizontu několika let dojde k nějakému kompromisu. S rozvojem internetových plateb a vazeb bude zřejmě možné za dílo platit přímo autorovi, takže často odpadne mezičlánek vydavatele. Což ovšem platí pro knihy, jiná situace je u velkofilmu, kde mamutí studia při produkci díla prostě obejít nelze. Kdo by platil výrobu.

Způsob, jak je nakládáno s díly, jejichž práva jsou již propadlá, naznačuje značný kreativní potenciál. V anglofonním světě je dodnes čtenou klasikou dílo Jane Austenové. Jistý Seth Graheme-Smith prorazil letos na žebříček bestsellerů se svéráznou adaptací jednoho z klasických románů této autorky. Vznikla tak kniha Pýcha, předsudek a zombie. Jedná se o kuriózní remix, v němž je zachováno 85% původního textu a doplněno o další text, který celý děj umisťuje do světa, v němž jsou smrtelníci ohrožováni masožravými zombiemi.

Zanedlouho má vyjít další díl nazvaný Rozum a cit a mořské obludy, na který již existuje vtipná filmová upoutávka.

Někdy naopak nedobytnost autorských práv může vést k tvůrčímu procesu. Slavný kreslený seriál z časopisu ABC Kruanova dobrodružství vznikl v situaci, kdy redakce zažádala majitele práv na díla E. R. Burroughse o svolení vytvořit český komiks podle Tarzana a k dohodě nedošlo kvůli příliš vysokým finančním požadavkům. Šéfredaktor ábíčka nelenil a začal psát vlastní seriál, dodnes tak oblíbený, že se uvažuje o filmové verzi.

-
0
+