Amazon udělil orwellovskou lekci

Ivan Adamovič
Ivan Adamovič
30. 7. 2009

Skutečnost, že stále více kulturních statků existuje v digitální podobě a v té je s nimi obchodováno, přináší nejen klady, ale i nejrůznější zádrhele.

Amazon udělil orwellovskou lekci

Teorie je úžasná. Je tak snadné distribuovat digitální produkt, že se to nemůže neprojevit na ceně, nabídce, pohodlnosti nákupu a tak dále. S digitalizací a internetem můžeme dokonce zvažovat i nejrůznější jiné varianty vlastnictví, než je obyčejná koupě. Proč si některé produkty prostě jen nepůjčovat, nepronajímat na určitou dobu? Nesdílet?

Problémy nastanou, když přestane být jasné, kde je hranice mezi sdílením a vlastněním. Zhruba před týdnem jednoho rána stovky Američanů zjistily, že jim chybí v knihovně nedávno zakoupená kniha. Na jejím místě se nacházelo pět dolarů, tedy její cena. Jak k tomu mohlo dojít? Jednalo se totiž o knihovnu e-knih zakoupených na internetu u Amazon books a stažených do amazonského produktu, čtečky elektronických knih zvané Kindle.

Problém nastal, když přes Amazon začal jeden e-bookový vydavatel nabízet Spisy George Orwella. Zatímco v řadě zemí se na Orwellovo dílo již nevztahují autorská práva, v USA (stejně jako v Česku) je stále chráněno copyrightem. Jakmile to Amazon na základě stížnosti majitelů práv zjistil, podnikl do té doby netušenou akci: na dálku všechny takto zakoupené kopie z uživatelských čteček odstranil a kupcům vrátil na jejich Kindle-účet peníze.

Čtenáři byli v šoku. Jednak do té doby nikdo nevěděl, že je něco takového technicky proveditelné. A za druhé měli za to, že knihu doopravdy vlastní, byť se jedná o elektronickou verzi uloženou ve čtečce. Fakt, že šlo o dílo George Orwella, který ve svém románu 1984 kanonizoval ve společenském povědomí likvidaci soukromí občanů, dal celé situaci tragikomickou příchuť.

Zakladatel Amazonu Jeff Bezos si v nedávném prohlášení sype popel na hlavu a tvrdí, že takové řešení problému bylo „stupidní“, že se z něj společnost poučí. Optimisticky se rozvíjející byznys s prodejem e-knih tím ale získal ránu pod pás. Lidé se ptají, jaké ještě další funkce Kindle má, o nichž nemají tušení. A kdy se něco podobného bude opakovat. Situaci přirovnávají k tomu, jako kdyby se jim zaměstnanec Amazonu v noci tajně vloupal do bytu, sebral jim z knihovny zakoupenou knihu a nechal jim na stole pět babek.

Zní to, jako by to bylo totéž, ale není to totéž. Vítejte ve světě digitálního zboží. Hranice mezi vlastněním a nevlastněním, mezi soukromím a veřejnou sférou už nikdy nebude taková jako dřív.

-
0