Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Přežijí jen firmy, které se přizpůsobí evoluci, varuje expert na digitalizaci

Adam Štěpánek
Adam Štěpánek
11. 5. 2023

Honza Páv je expertem v oblastech automatizace firemních procesů a digitalizace firem, v nichž školí jednotlivce i celé podniky. „Digitalizace je hodně o růstu. Malé a střední podniky díky ní dokážou věci, které předtím nezvládaly,“ říká spoluzakladatel výzkumné agentury Makevision v podcastu mentoringového programu DoToho!

Přežijí jen firmy, které se přizpůsobí evoluci, varuje expert na digitalizaci
Honza Páv (vpravo) a moderátor podcastu DoToho!, sám podnikatel a majitel agentury Czech Promotion či e-shopu Bikero Jan Coufal / Zdroj: DoToho!

Digitalizace společně s umělou inteligencí v současnosti patří mezi deset nejmíň oblíbených témat na internetu. Problém je, že řada lidí ani pořádně neví, co si pod tímto pojmem představit. „Pro někoho je digitalizace cesta, jak se zbavit papíru, ačkoliv je to jen její malá část,“ vysvětluje Páv.

O čem je tedy digitalizace hlavně? „Pro byznysmeny je zajímavé, že hodně o růstu,“ říká Páv.

„Pokud chce firma růst, tak v určitých chvílích narazí na nějaké limity. Možná na limity toho, že nespolupracuje úplně efektivně. A digitalizace je prostředek růstu, v principu odbourává jeho překážky,“ přidává Páv s tím, že vhodnější je podle něj používat termín digitální transformace (s důrazem na druhé slovo).

Firmy často na investici do digitalizace mají, ale nechce se jim investovat, když nevědí, kolik jim to přinese.

Přínosy pro malé a střední firmy

Cesta k onomu růstu ale není jednoduchá. V praxi to nefunguje tak, že si firma zavede nějaký software a díky němu hned poroste.

Přesně tak si to ale některé firmy představují. Pozvou si školitele, který jim představí nějaký nástroj na řízení práce, proběhne školení a ve firmě si pak myslí, že je tím všechno vyřešené.

Páv přiznává, že už narazil na několik příkladů firem, které do roka přestaly systémy na řízení práce používat. Klíčová je podle něj v tomto smyslu hlavně pozice lídra a vize firmy. Ve chvíli, kdy firma naráží na výše zmíněné limity, tak nestačí jen vzít a implementovat nějaký nástroj, ale zásadní je změnit přemýšlení uvnitř firmy.

DoToho! by Opero

Mentoringový program DoToho! pomáhá malým a středním podnikům posouvat jejich byznys vpřed. Je otevřen pro všechny podnikatele a podnikatelky, kteří chtějí růst a řeší, jakým směrem se vydat a na koho se obrátit.
 
V projektu se spojují přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti, kteří předávají své zkušenosti a znalosti malým a středním firmám. Individuální propojení podnikatele (účastníka) a mentora umožňuje řešení konkrétních problémů a má reálné dopady na fungování podniku. 
 
Součástí programu jsou konzultace s experty, praktické workshopy na byznysová témata a pravidelné networkingy v rámci vytvořené komunity. Díky nim získávají účastníci nové kontakty a obchodní příležitosti.
 
Program už úspěšně absolvovaly stovky firem z celé ČR a z různých oborů. 
 
Projekt funguje díky podpoře partnerů: Mastercard Strive™ Česko, Google, Česká spořitelna, PRE, AMSP a Finmag. A díky stovkám mentorů a expertů, kteří účastníkům věnují svůj čas a zkušenosti pro bono.
 
Více informacií: www.dotoho.pro

V čem tedy tkví hlavní přínos digitalizace pro firmy? „Pro malé a střední firmy je to často o tom, že dokážou dělat věci, které předtím nezvládaly,“ tvrdí Páv a hned přidává příklad. „Když máte deset lidí a dva z nich se věnují obchodu, tak pokud máte nějaký rozumný systém, který vám umožňuje personalizovat komunikaci s klientem, jste schopní efektivně rozeslat tisíce relevantních e-mailů,“ říká Páv s tím, že před deseti lety bylo na takovou práci potřeba pět lidí a před patnácti přes dvacet lidí. Dnes to zvládnou jeden až dva lidi, například ve spolupráci s virtuálním asistentem.

Kromě větší efektivity je plusem digitalizace i to, že firmám umožní dělat věci líp a také schopnost se rozhodovat na základě dat. „Nemyslím si, že by se malé a střední firmy měly rozhodovat čistě na základě dat, ale mít je vedle zkušeností a intuice je mnohem lepší, než je nemít vůbec,“ říká Páv.

Pávova agentura Makevision se v nedávné době podílela na kvalitativním výzkumu, který se zaměřoval na to, jakým problémům čelí malé firmy, které o digitalizaci stojí. Firmy si podle Páva často stěžovaly například na velkou administrativní zátěž ze strany státu, který má sám v digitalizaci mezery.

Dalším problémem pro malé podniky často bývá i finanční negramotnost z pohledu řízení firemních financí. „Firmy často na investici do digitalizace mají, ale nechce se jim investovat, když nevědí, kolik jim to přinese,“ podotýká Páv.

Ideální předpoklad je podle Páva takový, že pokud budou firmy digitalizovat, tak budou růst. V Česku to ale často funguje úplně opačně, kdy k digitalizaci přistupují až „odblokované“ firmy, které jsou na růst připraveny.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Firmám, které se chtějí změnit, jde digitalizace dobře. S těmi, které se změnit nechtějí, ale nehne ani stádo volů.

Digitální propast

A jak na tom tedy české firmy jsou? Daří se jim dostat digitalizaci do svého DNA? „Firmy mají výhodu v tom, že pokud přijde majitel s vizí, tak je schopen ji strhnout a opravdu ji v tomto směru posunout. Lidi se ale málokdy chtějí úplně změnit,“ všímá si Páv. Možná jim ale nic jiného nezbyde. „Alespoň základní digitální gramotnost dnes vyžaduje 54 procent pozic ve firmách. V roce 2030 to bude 94 procent,“ upozorňuje expert na digitalizaci.

Může podle vás firma růst i bez digitalizace?

„Firmám, které se chtějí změnit, jde digitalizace dobře. S těmi, které se změnit nechtějí, ale nehne ani stádo volů,“ podotýká Páv. Podle něj není podnikání pro každého: „Podnikání je o tom, že řešíš problémy a musíš je řešit vhodným způsobem. Pokud jsi zaseknutý na tom, že něco nějak děláš dvacet let a ono to nějak funguje, tak to dál prostě fungovat nebude.“

U firem je to podle Páva podobné jako u lidí. I mezi nimi existuje digitální propast, která se neustále zvětšuje. „Přežijí ty firmy, který se přizpůsobí evoluci,“ uzavírá.

Na co v podcastu ještě přijde řeč?

  • Jakým krokem by měly firmy začít proces digitalizace?
  • Měla by se firma přizpůsobit softwaru, nebo software firmě?
  • Budou ještě ve firmách dělat lidi, nebo jejich práci převezme umělá inteligence?
  • Jaká je návratnost digitalizace pro firmy?

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
10
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Adam Štěpánek

Adam Štěpánek

Editor Finmag.cz. Začínal ve sportovních redakcích, poté se přeorientoval na byznys a jako redaktor a posléze editor působil na webech týdeníků Euro a Hrot. Zajímá se o zahraniční politiku a rád se nervuje... Více

Související témata

BrandInsightbyznysdigitalizacedotoho!FinmagpodcastpodnikáníPodnikavé Českotechnologie
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo