Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Virtuální asistent poradí i ochrání, jen je třeba ho obezřetně učit, říkají vývojáři

Ivo Prax
Ivo Prax
2. 3. 2023

Chatboti jsou minulostí, teď se vytvářejí virtuální asistenti s osobností. Hosty dalšího dílu Finmag podcastu byli Jindřich Chromý a Tomáš Jindra, kteří se už šest let zabývají vývojem virtuálních asistentů se specializací na konverzační asistenty pro velké firmy. V čem takový asistent může usnadnit práci a proč se právě v této oblasti vyplatí držet krok s dobou?

Virtuální asistent poradí i ochrání, jen je třeba ho obezřetně učit, říkají vývojáři
Zakladatelé firmy AddAI.Life Jindřich Chromý (vlevo) a Tomáš Jindra ve Finmag podcastu. / Zdroj: Tomáš Cetkovský

Majitelé společnosti AddAI, která je partnerem dnešního dílu Finmag podcastu, spustili prvního menšího asistenta pro 500 uživatelů už v roce 2018 ještě coby zaměstnanci pojišťovny ING. „Pak nás to začalo hrozně moc bavit a říkali jsme si, že by byla škoda toho nechat,“ říká Chromý s tím, že ING tehdy v České republice měnila plány a její byznys se vydal jiným směrem.

Chromý a Jindra se proto následně rozhodli opustit pohodlné zaměstnanecké židle. Během jednoho roku sehnali investora, postavili tým a založili AddAI.

„Stavíme hodně na Watsonovi od IBM, kterého jsme sami učili, aby porozuměl různým věcem a my s ním mohli jít za potenciálním klientem s tím, že mu ukážeme, co všechno by díky AddAI mohl získat,“ vzpomíná na začátky Chromý.

Cílem AddAI bylo vytvořit asistenta, který bude umět pomáhat lidem a bude mít vlastní osobnost.

Ke kafi ku poslechu máme...

Mikrofounek
Zdroj: Shutterstock

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!

To chci!

Učící se algoritmus

Co vlastně taková umělá inteligence ale umí? „Jde v podstatě o algoritmus, který má schopnost se učit. Dokáže vnímat věci nejen černobíle jako jedna a nula, ale i to mezi tím – vnímat pravděpodobnost, na základě které se nějak rozhoduje. My ten algoritmus učíme, aby získal schopnost odpovídat, nebo lépe řečeno vyhodnocovat situace,“ vysvětluje Chromý.

Zpočátku se na trhu objevovali především chatboti, kteří ale neměli úplně dobrou reputaci a fungovali spíš jako jakýsi předdefinovaný rozcestník, nikoli asistent schopný komunikace. Cílem AddAI bylo vytvořit asistenta, který bude umět pomáhat lidem a „bude mít vlastní osobnost,“ jak říká Jindra.

První pilotní asistentku Emu vyvinuji ještě v ING. Uměla investovat, posílat platby, ukazovat lidem jejich portfolio a dokázala vyprávět i vtipy.

Dnes je však stále častějším požadavkem na míru vyvinutý unikátní hlas pro každého daného asistenta.

Pomůže a poradí

„Dnes máme takovou asistentku v provozu například v Air Bank, která pomáhá lidem, když mají jakékoli problémy,“ říká Chromý. „Náš Watson se učí sám od sebe anebo ho učíme my, ale je nutné dávat pozor, jaké informace do něj vkládáte, aby nezačal dávat odpovědi, které nikdo předem nezvalidoval.“

Jindřich Chromý a Tomáš Jindra
Jan Strmiska

Žádný technologický smažák. Tvoříme stroje s osobností, říkají šéfové startupu

„Většinou firmy předají klientovi řešení, a nazdar. My to děláme tak, že všechny asistenty neustále trénujeme a rozvíjíme.“ Chcete o AddAI a jeho zakladatelích vědět ještě víc? Přečtětě si rozhovor, který vyšel v tištěném vydání časopisu Finmag.

Dalším krokem v polidšťování asistentů je takzvaný custom voice neboli vlastní hlas. Zpočátku všichni pracovali s hlasem od Google, pak přišel Microsoft a tyto dva hlasy ovládly i český trh. Dnes je však stále častějším požadavkem na míru vyvinutý unikátní hlas pro každého daného asistenta.

„Cílem je přidat k vlastnímu asistentovi další rozměr a odlišit se od ostatních. V našem případě se soustředíme na takzvaný omnichannel (strategie, které organizace používají pro maximální využití existence víc paralelních prodejních či komunikačních kanálů, pozn. red.), abychom mohli mít asistenty na všech komunikačních kanálech a aby se z něj stal takový ambasador dané firmy,“ popisuje filozofii AddAI Chromý.

„Například náš asistent v Air Bank, který se jmenuje Aneta, je v aplikaci, na webu i na telefonní lince. Je to tvář, se kterou se setkáte, když potřebujete řešit nějaký problém. Už to není jen živý pracovník na pobočce nebo operátor na telefonu,“ dodává Chromý.

Náš asistent odhalil několik podvodů a lidem jsme zachránili přes milion korun.

Byznysové výhody

První věc, která člověka nejspíš napadne, když přemýšlí nad výhodami virtuálních asistentů, je to, že ušetří peníze. „Těch výhod je několik a jednou z nich může být i to, co zmiňujete, i když to nepovažujeme za nejlepší motivaci. Protože když za námi klient přichází s tím, že chce šetřit peníze, tak chce obvykle šetřit i na vývoji toho asistenta. Ale prvotřídní asistent něco stojí,“ vysvětluje Chromý.

Používáte nějakého virtuálního asistenta?

„Cílem by navíc nemělo být to, že lidské zaměstnance třeba v call centru vyměníte za virtuálního asistenta, ale že už nebudou muset dokola odpovídat na stereotypní otázky typu ‚kde najdu pin‘ nebo ‚jak zadám reklamaci‘. Na to může odpovídat náš asistent a může u toho projevovat nadšení i empatii, když ho tak nastavíme,“ tvrdí majitelé AddAI.

Mezi konkrétními příklady toho, jak virtuální asistenti od AddAI pomáhají v reálném životě, uvádějí Chromý a Jindra ochranu před takzvaným phishingem, kdy se různí podvodníci snaží vylákat z lidí peníze. „Náš asistent takto odhalil několik podvodů a lidem jsme zachránili přes milion korun,“ uzavírá Jindra.

Co se v podcastu ještě dozvíte?

  • Jaké jsou rozdíly mezi virtuálním asistentem a ChatGPT?
  • Které profese jsou potřebné pro vývoj prvotřídního virtuálního asistenta?
  • Jak dlouho trvá vývoj virtuálního asistenta?

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podcasty na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
104
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Ivo Prax

Ivo Prax

Aktivní networker a propojovatel byznys příležitostí. Vystudoval právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Moderuje podcasty a pořádá networkingové akce. Je aktivním šachistou.

Související témata

bankovnictvíBrandInsightpodcastPodnikavé Českostart-upstartupytechnologieumělá inteligence
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo