Od prvotního nápadu dostat auto na vodík ze Švýcarska do České republiky a otestovat ho v domácích podmínkách uběhlo bezmála tři čtvrtě roku. Nejde totiž jen o to auto dovézt, ale vše se musí pečlivě naplánovat, administrovat a řešit s příslušnými úřady.
Jednou z hlavních překážek bylo, kde auto vůbec tankovat. V Česku zatím žádné veřejné čerpací stanice pro nákladní auta na vodík nejsou.
Ke kafi ku poslechu máme...

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!
„Naštěstí jsme se domluvili s výzkumným ústavem v Řeži. Ten provozuje jednu vodíkovou stanici v Neratovicích, která je vhodná i pro naše vozidlo,“ prozrazuje Kodada s tím, že rozdíl je i ve způsobu tankování u osobních a nákladních vozů.
Celkově se ve středočeském městě v Polabské nížině museli zastavit při testování třikrát, což samozřejmě přineslo i složitější plánování tras. „Vozidlo bylo Česku pět dní, najelo patnáct set kilometrů a třikrát jsme do něj doplňovali palivo,“ popisuje prokurista Gebrüder Weiss.
A jak to dopadlo? Celkově byl test hodnocen jako úspěšný. „Žádné problémy se neobjevily a vlastní čerpání bylo vždy celkem rychlé – kolem dvanácti minut, což je srovnatelné s dieselovými nákladními auty a mnohem rychlejší než bateriové vozy, které jsme dosud testovali. U nich se doba nabíjení pohybuje kolem šesti hodin.“
Vodíkové auto funguje v každém ročním období, nezaznamenali jsme žádný problém. A spotřeba? Kolem 7,7 kg na sto kilometrů.
Bezemisní vodík
Na dotaz, proč vodík, Kodada odpovídá košatě: „Naše společnost se zaměřuje na nové trendy a inovace v dopravě. Testujeme všechny alternativní pohony a ty, které nám dávají smysl, uvádíme do reálného provozu. Všechny mají nějaké plusy a nějaké minusy, nicméně vodík považujeme za palivo budoucnosti.“
O Gebrüder Weiss
Partnerem dnešního dílu podcastu je společnost Gebrüder Weiss, která po celém světě zaměstnává na osm tisíc zaměstnanců, má 180 poboček a roční obrat 2,5 miliardy eur (téměř 61 miliard korun). V Česku nedávno oslavila 30 let, zaměstnává zde 400 lidí včetně Jana Kodady. „V Gebrüder Weiss řídím obchodní i marketingové aktivity, Jsou to zdánlivě odlišné světy, ale můj názor je, že když budu dělat dobře marketing, budu mít o to lehčí obchod,“ říká. A co ho k oboru přivedlo? „Už od střední školy jsem se věnoval logistice, následně jsem vystudoval Dopravní fakultu ČVUT, kde jsem si pak udělal i doktorát.“
Důvodů se podle něj najde celá řada: jde o bezhlučnou a bezemisní technologii, která vypouští jen páru a je tak ideální na využití ve městě nebo na meziměstskou dopravu. Dojezd nákladního auta, které v Gebrüder Weiss testovali, se pohyboval v průměru kolem 420 kilometrů. To je lepší než elektrické vozy, které společnost také testovala.
Vodíkové auto se do Česka dostalo ze Švýcarska, kde Gebrüder Weiss působí a kde je členem asociace nazvané H2 Mobility. „Díky tomu jsme měli jako vůbec první spediční společnost možnost testovat nákladní auto na vodík v reálném provozu. Jelikož se nám osvědčilo, používáme ho tam už skoro dva roky,“ prozrazuje Kodada.
„Funguje spolehlivě v každém ročním období, nezaznamenali jsme žádný problém a spotřeba vodíku se pohybovala kolem 7,7 kilogramu na sto kilometrů,“ vyzdvihuje hlavní výhody inovativního pohonu. Přitom nejde o žádné malé auto, ale naopak poměrně velké vozidlo, do kterého se vejde až 17 palet a náklad o hmotnosti 5,6 tuny.
Švýcarsko je pro rozvoj vodíkové dopravy ideální i díky tomu, že vodík tam lze poměrně snadno získávat z obnovitelných zdrojů.
Zelená budoucnost
Kodada, který v českém zastoupení rakouské rodinné společnosti Gebrüder Weiss působí jako obchodní a marketingový ředitel a taktéž prokurista, proto ve vodíku spatřuje jasnou budoucnost mobility. Je ale podle něj potřeba, aby k tomu byly vhodné podmínky.
„Měla by tu být spolupráce výrobců vodíkových aut, technologických firem, dopravců, zákazníků a bylo by skvělé, kdyby zde byla i nějaká účast a podpora státu,“ říká zástupce firmy, která jen v Česku přepraví 1,8 milionu zásilek a zaměstnává zde zhruba 400 lidí.
Například Švýcarsko je podle Kodady pro rozvoj vodíkové dopravy ideální i díky tomu, že vodík tam lze poměrně snadno získávat z obnovitelných zdrojů. Takzvaný zelený vodík zde vzniká na vodních přehradách pomocí elektrolytické reakce. Oproti tomu existuje i šedý vodík, který vzniká například při výrobě plastů.
Co se v podcastu dál dozvíte?
- Co brání masivnímu rozvoji vodíkové dopravy?
- Jaký vliv na kvalitu života by mohl mít přechod na vodíková auta?
- Budou někdy všechna auta Gebrüder Weiss jezdit na vodík?
- Co stojí za aktivitou označovanou jako Zero Emission?
Kam dál? Podcasty na Finmagu:
- Vyházejme už psací stroje, stát se musí pohnout, říká šéf pojišťovny Simplea
- Konopí může být skvělá investice, ale není to bez rizika, varuje expert Hurt
- Umělá inteligence s vlastním vědomím? Jednou to přijde, předpovídá Mikolov
- Faktoring může být cool, i proto stojí za fintechovou revolucí, říká Stroukal
- Nabíjení elektromobilů drahé není, brzy bude snazší než tankování, říká Dobeš
ZIMNÍ FINMAG JE TADY. NA CO SE TĚŠIT?
„Najednou jsem měla pocit, že jsem už někdo jiný, že jsem ztratila sama sebe,“ přiznala Adéle Vopěnkové sběratelka umění Kateřina Havrlant, když spolu mluvily o jejím odchodu z Googlu.
FIN. Dominik Stroukal tvrdí, že se máme připravit na investiční žně • V kanceláři partnera ZDR Investments • Václav Podzimek: Do čeho investovat v roce 2023 • Robert Vlach o pravidlech růstu freelancerů • Roste cena děl po smrti jejich autorů? • Podle Petra Beny z Alzy dochází k pomalé evoluci kapitalismu
MAG. Nejlepší soukromá gymnázia v Česku • Mladé sítě pryč nepustí a staří žijí v digitálních ghettech, říká marketér Tomáš Jindříšek • Kokain, VHS i Flexaret spojuje jedno: Nejsou a nebudou • Na skialpech od čtyř dubů jezdí nejen beskydští fajnšmekři • Americký pickup RAM 1500. Dává smysl i na opačné straně oceánu?