Bez hluku i bez emisí. Auta na vodík mají velkou budoucnost, říká Kodada

Ivo Prax
Ivo Prax | 29. 11. 2022 | 1 komentář | 4 710
budoucnostFinmagpodcastPodnikavé ČeskoPrahatechnologie

Jako první v Česku otestovali v ostrém provozu vodíkové nákladní auto a zapojili ho do běžného logistického řetězce. Vůz, který jinak jezdí ve Švýcarsku, v Praze a okolí najel stovky kilometrů. „Vodík má podle nás velkou budoucnost,“ vysvětluje ve Finmag podcastu důvody testu Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel českého zastoupení Gebrüder Weiss.

Bez hluku i bez emisí. Auta na vodík mají velkou budoucnost, říká Kodada

Obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss Jan Kodada ve Finmag podcastu

Zdroj: Tomáš Cetkovský

Od prvotního nápadu dostat auto na vodík ze Švýcarska do České republiky a otestovat ho v domácích podmínkách uběhlo bezmála tři čtvrtě roku. Nejde totiž jen o to auto dovézt, ale vše se musí pečlivě naplánovat, administrovat a řešit s příslušnými úřady.

Jednou z hlavních překážek bylo, kde auto vůbec tankovat. V Česku zatím žádné veřejné čerpací stanice pro nákladní auta na vodík nejsou.

Ke kafi ku poslechu máme...

Mikrofounek
Zdroj: Shutterstock

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!

„Naštěstí jsme se domluvili s výzkumným ústavem v Řeži. Ten provozuje jednu vodíkovou stanici v Neratovicích, která je vhodná i pro naše vozidlo,“ prozrazuje Kodada s tím, že rozdíl je i ve způsobu tankování u osobních a nákladních vozů.

Celkově se ve středočeském městě v Polabské nížině museli zastavit při testování třikrát, což samozřejmě přineslo i složitější plánování tras. „Vozidlo bylo Česku pět dní, najelo patnáct set kilometrů a třikrát jsme do něj doplňovali palivo,“ popisuje prokurista Gebrüder Weiss.

A jak to dopadlo? Celkově byl test hodnocen jako úspěšný. „Žádné problémy se neobjevily a vlastní čerpání bylo vždy celkem rychlé – kolem dvanácti minut, což je srovnatelné s dieselovými nákladními auty a mnohem rychlejší než bateriové vozy, které jsme dosud testovali. U nich se doba nabíjení pohybuje kolem šesti hodin.“

Vodíkové auto funguje v každém ročním období, nezaznamenali jsme žádný problém. A spotřeba? Kolem 7,7 kg na sto kilometrů.

Bezemisní vodík

Na dotaz, proč vodík, Kodada odpovídá košatě: „Naše společnost se zaměřuje na nové trendy a inovace v dopravě. Testujeme všechny alternativní pohony a ty, které nám dávají smysl, uvádíme do reálného provozu. Všechny mají nějaké plusy a nějaké minusy, nicméně vodík považujeme za palivo budoucnosti.“

O Gebrüder Weiss

Partnerem dnešního dílu podcastu je společnost Gebrüder Weiss, která po celém světě zaměstnává na osm tisíc zaměstnanců, má 180 poboček a roční obrat 2,5 miliardy eur (téměř 61 miliard korun). V Česku nedávno oslavila 30 let, zaměstnává zde 400 lidí včetně Jana Kodady. „V Gebrüder Weiss řídím obchodní i marketingové aktivity, Jsou to zdánlivě odlišné světy, ale můj názor je, že když budu dělat dobře marketing, budu mít o to lehčí obchod,“ říká. A co ho k oboru přivedlo? „Už od střední školy jsem se věnoval logistice, následně jsem vystudoval Dopravní fakultu ČVUT, kde jsem si pak udělal i doktorát.“

Důvodů se podle něj najde celá řada: jde o bezhlučnou a bezemisní technologii, která vypouští jen páru a je tak ideální na využití ve městě nebo na meziměstskou dopravu. Dojezd nákladního auta, které v Gebrüder Weiss testovali, se pohyboval v průměru kolem 420 kilometrů. To je lepší než elektrické vozy, které společnost také testovala.

Vodíkové auto se do Česka dostalo ze Švýcarska, kde Gebrüder Weiss působí a kde je členem asociace nazvané H2 Mobility. „Díky tomu jsme měli jako vůbec první spediční společnost možnost testovat nákladní auto na vodík v reálném provozu. Jelikož se nám osvědčilo, používáme ho tam už skoro dva roky,“ prozrazuje Kodada.

„Funguje spolehlivě v každém ročním období, nezaznamenali jsme žádný problém a spotřeba vodíku se pohybovala kolem 7,7 kilogramu na sto kilometrů,“ vyzdvihuje hlavní výhody inovativního pohonu. Přitom nejde o žádné malé auto, ale naopak poměrně velké vozidlo, do kterého se vejde až 17 palet a náklad o hmotnosti 5,6 tuny.

Švýcarsko je pro rozvoj vodíkové dopravy ideální i díky tomu, že vodík tam lze poměrně snadno získávat z obnovitelných zdrojů.

Zelená budoucnost

Kodada, který v českém zastoupení rakouské rodinné společnosti Gebrüder Weiss působí jako obchodní a marketingový ředitel a taktéž prokurista, proto ve vodíku spatřuje jasnou budoucnost mobility. Je ale podle něj potřeba, aby k tomu byly vhodné podmínky.

Anketa

Věříte v budoucnost vodíku?

„Měla by tu být spolupráce výrobců vodíkových aut, technologických firem, dopravců, zákazníků a bylo by skvělé, kdyby zde byla i nějaká účast a podpora státu,“ říká zástupce firmy, která jen v Česku přepraví 1,8 milionu zásilek a zaměstnává zde zhruba 400 lidí.

Například Švýcarsko je podle Kodady pro rozvoj vodíkové dopravy ideální i díky tomu, že vodík tam lze poměrně snadno získávat z obnovitelných zdrojů. Takzvaný zelený vodík zde vzniká na vodních přehradách pomocí elektrolytické reakce. Oproti tomu existuje i šedý vodík, který vzniká například při výrobě plastů.

Co se v podcastu dál dozvíte?

  • Co brání masivnímu rozvoji vodíkové dopravy?
  • Jaký vliv na kvalitu života by mohl mít přechod na vodíková auta?
  • Budou někdy všechna auta Gebrüder Weiss jezdit na vodík?
  • Co stojí za aktivitou označovanou jako Zero Emission?

Kam dál? Podcasty na Finmagu:

ZIMNÍ FINMAG JE TADY. NA CO SE TĚŠIT?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Najednou jsem měla pocit, že jsem už někdo jiný, že jsem ztratila sama sebe,“ přiznala Adéle Vopěnkové sběratelka umění Kateřina Havrlant, když spolu mluvily o jejím odchodu z Googlu.

FIN. Dominik Stroukal tvrdí, že se máme připravit na investiční žně • V kanceláři partnera ZDR Investments • Václav Podzimek: Do čeho investovat v roce 2023 • Robert Vlach o pravidlech růstu freelancerů • Roste cena děl po smrti jejich autorů? • Podle Petra Beny z Alzy dochází k pomalé evoluci kapitalismu

MAG. Nejlepší soukromá gymnázia v Česku • Mladé sítě pryč nepustí a staří žijí v digitálních ghettech, říká marketér Tomáš Jindříšek • Kokain, VHS i Flexaret spojuje jedno: Nejsou a nebudou • Na skialpech od čtyř dubů jezdí nejen beskydští fajnšmekři • Americký pickup RAM 1500. Dává smysl i na opačné straně oceánu?

Autor článku

Ivo Prax

Ivo Prax

Aktivní networker a propojovatel byznys příležitostí. Vystudoval právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Moderuje podcasty a pořádá networkingové akce. Je aktivním šachistou.