Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Elektromobil má jasné výhody, brzy po něm sáhne každý, říká Dobeš

Ivo Prax
Ivo Prax | 17. 12. 2021 | 31 komentářů | 87 398
automobilismuselektromobilitafosilní palivaobnovitelné zdrojepodcast

Elektromobily jsou lepší než auta se spalovacím motorem, a to ze dvou důvodů. Za prvé s výjimkou baterie jsou konstrukčně jednodušší, za druhé lépe a dynamičtěji jezdí. I proto se už brzy stanou při koupi nového vozu první a přirozenou volbou, říká ve Finmag podcastu motoristický novinář Vojtěch Dobeš.

Elektromobil má jasné výhody, brzy po něm sáhne každý, říká Dobeš

Elektromobily se už brzy stanou naší první volbou, říká ve Finmag podcastu motoristický novinář Vojtěch Dobeš

Zdroj: Tomáš Cetkovský

Kdo pravidelně čte Finmag či zabrousí ke kolegům na Peníze.cz, Vojtu musí znát. Nejenže pravidelně testuje nová auta, ale zajímá se i o otázky společenské, které se s motorismem pojí. A kdo nežije v kukani, musí jednoznačně uznat, že elektromobilita je jednou z nich.

Vojta ovšem nepatří k nějakým radikálním ekologům, fanatickým propagátorům elektromobility. Na věc má naopak nezvykle střízlivý a racionální pohled. Ostatně, jak sám říká hned na úvod, na rozhovor přijel „ve svém osmiválcovém jaguaru.

Přesto je elektromobilita, snad společně s vodíkem (budoucnosti vodíku jsme se věnovali tady), podle Dobeše jasnou cestou. A to přesto, že i když udělaly elektromobily za poslední roky velký pokrok, v prodejích tvoří stále jen jednotky procent. A na silnicích v Česku jich je ještě míň.

Na konci dekády už bude elektromobil pro většinu lidí výhodnější.

Norsko jako příklad

Už dnes jsou ale země, které jasně demonstrují budoucnost elektromobility. „Nejvíc napřed je Norsko, což je dáno kombinací několika věcí. Nemají na elektromobily vysoké daně a naopak uvalili hodně vysoké daně na spalovací auta,“ vyzdvihuje jednu z nich Dobeš.

Díky těmto dotacím naruby je elektromobil v Norsku docela levný, zejména pak v porovnání s cenově znevýhodněným běžným automobilem. „V Norsku to tedy není otázka nějaké lásky k eletromobilům, ale čistě pragmatické rozhodnutí,“ upozorňuje Dobeš a podotýká, že v Česku jsme proti Západu s dotacemi na elektromobily zatím dost pozadu.

Partner podcastu - Kia EV6

Logo Kia
Kia

EV6 je zcela elektrický crossover značky Kia. Jde o prvním model, který tato automobilka zkonstruovala na nové globální modulární platformě pro elektromobily E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Díky tomu má rovnou podlahu, která umožňuje různá uspořádání interiéru. Přestože má EV6 kompaktní vnější rozměry, nabízí díky rozvoru náprav 2,9 m vnitřní prostor, který se vyrovná mnoha středně velkým až velkým SUV.

Více informací o tomto elektromobilu si můžete přečíst zde.

Dnes tak stále platí, že si u nás elektromobily kupují zatím hlavně nadšenci. To se ovšem s postupným snižováním jejich ceny, a tedy i zvyšováním dostupnosti, brzy změní. „Na konci dekády už bude elektromobil pro většinu lidí výhodnější.“ tvrdí pro Finmag podcast Dobeš.

Klíčem jsou baterie

Kromě dojezdu je jedním z nejdůležitějších parametrů elektromobilů rychlost nabíjení. Obojí je podmíněno hlavně použitou baterií. „Dojezdy byly ještě nedávno docela krátké a elektromobil byl především auto do města. Nyní je standard, že na jedno nabití ujede asi pět set kilometrů a to vám na Českou republiku stačí,“ upozorňuje novinář.

Dojezd se podle něj bude postupně dál zvyšovat, už teď ostatně existují elektromobily s dojezdem přes 700 km na jedno nabití. A rozvíjí se i infrastruktura k dobíjení elektrických aut. „Roste i mimo Prahu. V obchodních centrech ve větších městech je nabíjecí stanice už standard. To samé kolem dálnic.“

Zvyšuje se navíc i dobíjecí výkon. Odpovídající elektromobil lze z nuly na osmdesát procent, což znamená dojezd kolem 300 kilometrů, nabít už za 20 minut. „Takže už lze elektromobily používat i na delší cesty,“ dodává Dobeš. „Nejzásadnější pro další vývoj bude baterie s pevným elektrolytem – jsou lepší ve všech směrech, ale zatím je nikdo nemá. Některé automobilky ale prohlašují, že je budou mít za pár let,“ uzavírá fanoušek čtyř kol.

V podcastu se dále dozvíte:

  • V čem konkrétně je elektromobil lepší než běžné auto?
  • Jaké jsou typy nabíjecích stanic a jaké máme v Česku?
  • Proč mají eletromobily nejnižší spotřebu ve městě?
  • Má smysl kupovat úplně ty nejlevnější elektromobily?
  • Tesla a její kapitalizace – jak velká vlastně je?

Projížďka s Kia EV6

Autor článku

Ivo Prax

Ivo Prax

Aktivní networker a propojovatel byznys příležitostí. Vystudoval právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Moderuje podcasty a pořádá networkingové akce. Je aktivním šachistou.