Mozek potřebuje přepínat, kanceláře jsou na práci, říká architekt Stára

Ivo Prax
Ivo Prax
3. 12. 2021
 6 614

Člověk musí mít jasnou hranici mezi prací a osobním životem. Stále častěji si to uvědomují i samy firmy, které tomu přizpůsobují své kanceláře. „Všechen prostor v kanceláři má sloužit práci,” říká v dalším díle Finmag podcastu zakládající partner architektonické kanceláře Perspektiv Martin Stára.

Mozek potřebuje přepínat, kanceláře jsou na práci, říká architekt Stára
Martin Stára, zakládající partner architektonické kanceláře Perspektiv, ve Finmag podcastu / Zdroj: Tomáš Cetkovský
Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6Kia EV6
Další fotky
v galerii (8)

Kanceláře jsou dnes podle něj nedílnou součástí firemní identity. Je to nástroj, který zlepšuje fungování firmy nejen na úrovni efektivity, ale i tmelení kolektivu. „Nesmíme zapomínat, že je to pracovní nástroj,“ říká Stára v reakci na trend různých odpočíváren či posiloven v práci.

Navrhování kancelářských prostor se Stára věnuje jako jeden z mála architektů. S kolegou Jánem Antalem prý začínali od nuly, protože na škole se nic takového neučí. Proč ale zrovna kanceláře?

„Na rozdíl od jiných prostor jsou pro architekty typické tím, že se pracuje hodně s daty a nejsou tam moc přítomné úřady.“ říká s poukazem na tvůrčí svobodu nesvázanou různými předpisy a normami.

Že by snad neměl co dělat, protože hodně firem vzhledem k pandemické situaci volí častěji home-office a kanceláře tak pro mnoho z nich ztrácejí smysl, se nebojí. Je to podle něj ale ta nejdůležitější otázka, kterou si firmy musí položit.

„Kanceláře jsou nedílnou součástí firemní identity. Nástroj, který pomáhá fungování firmy. Prostor, kde se zhmotní něco tak abstraktního, jako firma je.“

Benefity typu posilovny či oddechové koutky jsou fajn, ale smysl dávají až od určité velikosti firmy.

Potřebujeme přepínat

Stára dále rozvinul myšlenku, že ačkoliv dnes můžeme pracovat prakticky všude, pro soustředěnou práci je už potřeba místo specifické. „Proto je kancelář místo pro práci. Jsem zastáncem dělení míst na práci a mimo práci,“ dodává s tím, že člověk přirozeně potřebuje přepínat mezi pracovním a soukromým životem. A kancelář jakožto místo spojené ryze s prací k tomuto účelu skvěle slouží.

Partner podcastu - Kia EV6

Logo Kia
Kia

EV6 je zcela elektrický crossover značky Kia. Jde o prvním model, který tato automobilka zkonstruovala na nové globální modulární platformě pro elektromobily E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Díky tomu má rovnou podlahu, která umožňuje různá uspořádání interiéru. Přestože má EV6 kompaktní vnější rozměry, nabízí díky rozvoru náprav 2,9 m vnitřní prostor, který se vyrovná mnoha středně velkým až velkým SUV.

Více informací o tomto elektromobilu si můžete přečíst zde.

„Žijeme v době, kdy se extrémně adorují úspěchy lidí. Nejmenovaný politik pořád jen pracuje a pracuje, což je z mého pohledu až chorobné, protože takhle přece nechceme prožít život. Právě proto vůbec existuje ta typologie kanceláří, proto, abych mohl být v kanceláři a pak být doma. To rozdělení je hrozně důležité,“ vysvětluje dále Stára.

Benefity typu posilovny či oddechové koutky jsou podle něj fajn, ale smysl dávají až od určité velikosti firmy. Hodně také záleží na samotné firemní kultuře: u fanoušků cross-fitu je posilovna fajn, ale u firem, které nejsou se sportem spjaty, končí často spíš jako sklad papíru. „I pro nějakou pestrost města přece není dobře, aby jeden prostor akumuloval všechny funkce,“ říká.

Kanceláře jsou šité na míru firmám, ne naopak. Coworky jsou v tomto specifické, protože tam není jen jediný klient.

Prožíváme revoluci

A jaké jsou hlavní elementy kvalitních kanceláří? „Kvalitní prostředí se skládá z těchto základních věcí: světlo, vzduch, akustika a poslední rovina je identita té společnosti. Pokud má toto kancelář vyřešeno, může být místem, které pomáhá v práci,“ shrnuje Stára.

V další části rozhovoru Stára zmínil i základní rozdíly v typech prostředí. „Kanceláře jsou šité na míru firmám, ne naopak. Coworky jsou v tomto specifické, protože tam není jen jediný klient,“ říká Stára, který má zkušenosti i z plánování hlavního města Prahy. „Veřejný prostor je obrovsky kontroverzní, je tam spousta zájmů a je to o kompromisech. V kancelářích je většinou jen jeden či nějaký board lidí, kteří mají to rozhodující slovo,“ srovnává své hlavní pracovní zkušenosti.

Závěr vyzněl ale pro spojení veřejného prostoru a architektury velmi pozitivně. „Ve veřejném prostoru prožíváme v architektuře obrovskou revoluci. Development začíná komunikovat s městem a naopak. To tady moc nebývalo. Dělají se celé nové čtvrtě,“ uzavírá s tím, že problémem aktuálně spíše je, kde brát zkušenosti.

V podcastu se dále dozvíte:

  • Jaké jsou hlavní stavební kameny tvorby kanceláří a proč?
  • Jak probíhala realizace první zakázky?
  • Jak probíhá plánování ve městě?
  • Historie tvorby pražských čtvrtí
  • Jaké jsou trendy do budoucna?

Projížďka s Kia EV6

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je

Ohodnoťte článek

-
20
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Ivo Prax

Ivo Prax

Aktivní networker a propojovatel byznys příležitostí. Vystudoval právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Moderuje podcasty a pořádá networkingové akce. Je aktivním šachistou.

Související témata

architekturaBrandInsightkancelářepodcastpráce

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo