Stále víc investičních fondů se při obchodování na kapitálových trzích řídí algoritmickými výpočty. V některých z nich dokonce vládu nad portfolii přebírá robot. Ten podle předem určeného klíče stanovuje strategii, jakým způsobem bude fond investovat.
V Česku patří mezi průkopníky robotického investování fond Quant, který spadá pod investiční společnost Robot Asset Management založenou ekonomy Pavlem Kohoutem a Alešem Michlem. Od června je jejím novým předsedou dozorčí rady Patrik Weigl, který je hostem pokračování Finmag podcastu.
Firma se zaměřuje především na americký trh. „Je to stále nerozvinutější kapitálový trh,“ říká dnešní host s tím, že nabízí i nejdelší časové řady. „Z tohoto pohledu je to pro náš algoritmus nejlepší zdroj dat,“ vysvětluje na úvod Weigl.
Dosavadní historie nám ukazuje, že ten robot to dělá dobře...
Robot prostý emocí
Algoritmus fondu řídí rozložení portfolia mezi index amerických akcií S&P 500 a pevně úročené finanční instrumenty. Při výpočtech vychází ze šesti makroekonomických ukazatelů. Oběh peněz v americké ekonomice a podnikové zisky jsou v tomto případě ty hlavní.
Robot následně rozhoduje na základě tvrdých dat. Oproti člověku je tedy prostý rozhodování na základě emocí. „Ta dosavadní historie nám ukazuje, že ten robot to dělá dobře,“ tvrdí Weigl. Robotické či algoritmické fondy jsou podle něj navíc jasný trend.
Quant má v tuto chvíli pod správou přes 890 milionů korun, na konci roku 2023 by chtěl dosáhnout na dvě miliardy. „Zároveň uvažujeme o dalších podfondech, jinak nastavených, s jinými podkladovými aktivy,“ plánuje Weigl.
V podcastu ještě uslyšíte:
- V čem konkrétně je robot lepší investor než člověk?
- Jak reagovali investoři Quantu během pandemie?
- Může opět dojít k podobné situaci, jako bylo prsknutí dot.com bubliny?
- Kdo je dnes pro robotické fondy největší konkurence?
- Jaké je v Česku budoucnost fondů kvalifikovaných investorů?
- Můžou pády toxických dluhopisů a alternativních fondů způsobit nedůvěru Čechů k investicím obecně?
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?