https://www.finmag.cz/podcast/429047-novy-majitel-by-nemel-delat-ramena-rika-ivo-vedra-z-it-firmy-bootiq
Nový majitel by neměl dělat ramena, říká Ivo Vedra z IT firmy BOOTIQ
„Pokud je firemní kultura zdravá, zachováváme ji po akvizici v maximální možné míře. Cílem nákupu je danou investici zhodnotit, a ne dělat za každou cenu převratné změny,” říká v pokračování Finmag podcastu Ivo Vedra, obchodní ředitel společnosti BOOTIQ.
Patnáctý díl Finmag podcastu se věnuje především otázce budování a udržování firemní kultury při akvizicích nových společností a následném spojování pracovních týmů v jeden funkční celek. Česká IT skupina BOOTIQ, ve které působí náš dnešní host, má s touto situací četné zkušenosti.
„Když akvírujeme firmu, dlouho neděláme skoro nic. Chceme, aby se lidé poznali a firemní kultura byla zachována, jak jen to jde. Nejsme tady od toho, abychom přišli, bouchli do stolu a řekli, že od teď bude všechno jen podle nás. To nefunguje,” vysvětluje ve Finmag podcastu Ivo Vedra, obchodní ředitel BOOTIQ.
Xkrát jsem byl svědkem toho, že si lidé v nadšení všechno slíbili, ale pak se nic nestalo.
Bez zemětřesení
Je zajímavé slyšet, že v nejranější fázi po akvizici se toho v případě IT firmy BOOTIQ moc neděje. Podle jejího obchodního ředitele to má ale logický důvod: „Nikdo není zvědavý na to, že přijede nový majitel a dělá ramena. Obecně se snažíme vyvarovat velkým změnám ve firemní kultuře. To se nám nikdy neosvědčilo.”
Pokud se respektují již zajetá pravidla a ladí spíše jen detaily a procesní záležitosti, dopadá to po převzetí vesměs dobře. „Při akvizici je důležitá souhra lidí. Osvědčilo se nám, když dosavadní majitelé dál vedou své firmy i po akvizici,” doporučuje Vedra.
Co se týče přístupu k novým zaměstnancům, doporučuje Vedra co nejotevřenější jednání a vysvětlování budoucích plánů. „Lidé se bojí toho, co neznají. Vždy chceme maximálně vysvětlit danou akvizici. Pokud bychom to nedělali, a nechali tak zaměstnance v nejistotě, mohou začít odcházet. Vždy jim chceme vyprávět příběh dané akvizice – proč se to tak děje a co z toho zaměstnanci a klienti budou mít,” dodává Vedra.
Téma spolupráce a synergie je velmi často skloňované mezi firmami. “Xkrát jsem byl svědkem toho, že si lidé v nadšení všechno slíbili, ale pak se nic nestalo. Úspěch každé spolupráce nebo synergie je úměrný tomu, jak rychle se povede první obchod. Pokud se brzy nepovede, spolupráce často vyšumí,” shrnuje Vedra své zkušenosti.
V podcastu dál uslyšíte:
- Jakým způsobem se má nový majitel prezentovat v akvírovaných firmách?
- Jak jednat s novými zaměstnanci po převzetí firmy?
- Jak řešit cross-selling v obchodních týmech u akvírovaných firem?
- Jak řídit obchodní tým ve stávající i akvírované firmě?
- Jak pracovat se slevami v rámci obchodu?
Ivo Vedra
Obchodní ředitel společnosti BOOTIQ, která vytváří komplexní IT projekty pro firmy hledající řešení v oblastech financí, e-commerce nebo logistiky. Působí rovněž jako konzultant pro rozvoj obchodu a e-commerce aktivity. V minulosti působil například ve společnosti Digen či jako CEO projektu Vykupto.cz. Po studiích na Newton College Brno absolvoval magisterský obor Risk Engineering na Vysokém učení technickém v Brně.
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je
Související témata
Nejnovější podcasty