Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis

Nový majitel by neměl dělat ramena, říká Ivo Vedra z IT firmy BOOTIQ

Ivo Prax
Ivo Prax | 25. 9. 2021 | 1 417
firemní kulturapodcastzaměstnání

„Pokud je firemní kultura zdravá, zachováváme ji po akvizici v maximální možné míře. Cílem nákupu je danou investici zhodnotit, a ne dělat za každou cenu převratné změny,” říká v pokračování Finmag podcastu Ivo Vedra, obchodní ředitel společnosti BOOTIQ.

Nový majitel by neměl dělat ramena, říká Ivo Vedra z IT firmy BOOTIQ

Ivo Vedra, obchodní ředitel společnosti BOOTIQ, ve Finmag podcastu

Zdroj: Tomáš Cetkovský

Patnáctý díl Finmag podcastu se věnuje především otázce budování a udržování firemní kultury při akvizicích nových společností a následném spojování pracovních týmů v jeden funkční celek. Česká IT skupina BOOTIQ, ve které působí náš dnešní host, má s touto situací četné zkušenosti.

„Když akvírujeme firmu, dlouho neděláme skoro nic. Chceme, aby se lidé poznali a firemní kultura byla zachována, jak jen to jde. Nejsme tady od toho, abychom přišli, bouchli do stolu a řekli, že od teď bude všechno jen podle nás. To nefunguje,” vysvětluje ve Finmag podcastu Ivo Vedra, obchodní ředitel BOOTIQ.

Xkrát jsem byl svědkem toho, že si lidé v nadšení všechno slíbili, ale pak se nic nestalo.

Bez zemětřesení

Je zajímavé slyšet, že v nejranější fázi po akvizici se toho v případě IT firmy BOOTIQ moc neděje. Podle jejího obchodního ředitele to má ale logický důvod: „Nikdo není zvědavý na to, že přijede nový majitel a dělá ramena. Obecně se snažíme vyvarovat velkým změnám ve firemní kultuře. To se nám nikdy neosvědčilo.”

Finmag podcast

MikrofounekZdroj: Shutterstock

Vedra nezaujal? Nevadí! Rozhodně není jediný, koho jsme posadili před mikrofon. Mrkněte i na další díly Finmag podcastu.

Pokud se respektují již zajetá pravidla a ladí spíše jen detaily a procesní záležitosti, dopadá to po převzetí vesměs dobře. „Při akvizici je důležitá souhra lidí. Osvědčilo se nám, když dosavadní majitelé dál vedou své firmy i po akvizici,” doporučuje Vedra.

Co se týče přístupu k novým zaměstnancům, doporučuje Vedra co nejotevřenější jednání a vysvětlování budoucích plánů. „Lidé se bojí toho, co neznají. Vždy chceme maximálně vysvětlit danou akvizici. Pokud bychom to nedělali, a nechali tak zaměstnance v nejistotě, mohou začít odcházet. Vždy jim chceme vyprávět příběh dané akvizice – proč se to tak děje a co z toho zaměstnanci a klienti budou mít,” dodává Vedra.

Téma spolupráce a synergie je velmi často skloňované mezi firmami. “Xkrát jsem byl svědkem toho, že si lidé v nadšení všechno slíbili, ale pak se nic nestalo. Úspěch každé spolupráce nebo synergie je úměrný tomu, jak rychle se povede první obchod. Pokud se brzy nepovede, spolupráce často vyšumí,” shrnuje Vedra své zkušenosti.

V podcastu dál uslyšíte:

  • Jakým způsobem se má nový majitel prezentovat v akvírovaných firmách?
  • Jak jednat s novými zaměstnanci po převzetí firmy?
  • Jak řešit cross-selling v obchodních týmech u akvírovaných firem?
  • Jak řídit obchodní tým ve stávající i akvírované firmě?
  • Jak pracovat se slevami v rámci obchodu?

Ivo Vedra

Obchodní ředitel společnosti BOOTIQ, která vytváří komplexní IT projekty pro firmy hledající řešení v oblastech financí, e-commerce nebo logistiky. Působí rovněž jako konzultant pro rozvoj obchodu a e-commerce aktivity. V minulosti působil například ve společnosti Digen či jako CEO projektu Vykupto.cz. Po studiích na Newton College Brno absolvoval magisterský obor Risk Engineering na Vysokém učení technickém v Brně.

160 STRAN FINMAGU

Finmag říjen 2021Zdroj: Finmag

Devadesátky zlatý, budoucnost nejistá. Rozhovor Petra Fischera s Radovanem Vávrou a Dominikem Stroukalem. Dva ekonomové. dvě generace, dva pohledy na devadesátá léta i roky budoucí

MAG. Téma čísla: knihy • Radim Kopáč a kniha za časů korony • Jak Knihobot recykluje miliony knížek • Metoda zettelkasten: jak nikdy nezapomenout, co jste četli • Mistr, Markétka a Audioteka: audioknižní jednička natáčí velké dramatizace • Jakub Žofčák a nerozumná investice – 20 let od zfilmování Pána prstenů • Tři hrsti tipů

FIN. Jiří Hovorka s šéfem pražské burzy: proč se na ni českým firmám nechce? • To se vám vrátí! Mockrát. Dominik Stroukal o magii ekonomických multiplikátorů • Kdo chce bitcoin bít Josef Tětek o lidech, co to neradi krypto

Autor článku

Ivo Prax

Ivo Prax

Aktivní networker a propojovatel byznys příležitostí. Vystudoval právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Moderuje podcasty a pořádá networkingové akce. Je aktivním šachistou.