Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Nechte své lidi žít, odvděčí se vám, radí firmám Dombrovský

Ivo Prax
Ivo Prax
16. 7. 2021
 9 825

„Pokud chcete angažované zaměstnance, musíte jim apriori věřit.“ To je obecná rada, která se podle experta na pracovní trh Tomáše Ervina Dombrovského z LMC zcela jasně potvrdila během pandemie covidu. „Lidé prostě chtějí dělat dobrou práci,“ říká Dombrovský ve Finmag podcastu.

Nechte své lidi žít, odvděčí se vám, radí firmám Dombrovský
Zdroj: Tomáš Cetkovský

Autonomie zaměstnanců byla jedním z mnoha témat, které jsme s Dombrovským nakousli. Firmy se podle něj během pandemie koronaviru musely rychle adaptovat ze systému dohlížet a trestat na systém, který je na autonomii hodně závislý. V lockdownech jim ostatně nic jiného nezbylo.

„Autonomie zaměstnanců byla důležitá už před covidem. Ti, kteří jí měli, byli spokojenější a firmy se díky tomu pak byly schopny lépe adaptovat,“ říká Dombrovský s tím, že covid tento trend jen zvýraznil.

V českém managementu přitom ještě před covidem převládal spíše princip nedůvěry, upozorňuje Dombrovský. Na všechno jsou procesy, vše se kontroluje. Přerod to tedy nebyl snadný. „Vždy tam budou nějaké průvodní bolesti nebo potíže, ale ve výsledku vás ti lidi překvapí, jak to berou za své,“ říká expert na pracovní trh. Lidé podle něj zkrátka chtějí dělat dobrou práci.

Skok do 21. století

Začátek pandemie byl podle Dombrovského šok pro všechny. Vše se najednou zastavilo, a to i na pracovním trhu, kde se poptávka po nových zaměstnancích propadla až o 60 procent. Zvedat se začala až s posledním postupným uvolňováním.

„Jen za červen 2020 bylo posláno 700 000 životopisů. Postupně se věci vrátily do normálu a nyní mohu prohlásit, že poptávka po nových zaměstnancích je stejná jako před covidem,” konstatuje Dombrovský.

Za pozitivní efekt pandemie považuje pokračující „extrémní tlak na digitalizaci“. „Ze situace, kdy například státní správa vůbec nešla příkladem v digitalizaci, jsme se skokově přenesli do 21. století. Lépe využíváme technologické nástroje, které tady byly. A vyvíjíme nové nástroje, což ty firmy velmi posouvá,” říká.

Například práce z domova se tak podle Dombrovského osvědčila i z pohledu zaměstnavatelů, nejen zaměstnanců. Firmy tak nyní podle něj nemají jinou šanci, než v tomto nastalém trendu pokračovat. „Covid, ač negativní zkušenost, nám pomohl některé trendy, které jsou pro firmy obecně dobré, urychlit,” vyzdvihuje.

Peníze first

A změnil něco covid na motivaci zaměstnanců? Podle čeho si hledají práci dnes? A jak do firmy přilákat kvalitní lidi? „Na mix motivace ke změně práce covid takový vliv neměl. Na prvním místě jsou peníze, a to u přibližně osmdesáti procent lidí,“ upozorňuje Dombrovský.

Pod lepší finanční nabídkou si zaměstnanci podle něj představují o dvacet procent k platu navíc. Mezi další funkční motivační nástroje pak řadí náplň práce, možnost spolurozhodovat, růst a učit se, týden dovolené navíc, flexibilita a tak dále…

Během půlhodinového rozhovoru se Tomáš Ervín Dombrovský dotkl i celé řady dalších trendů a predikcí, které se pracovního trhu týkají. Jako zástupce provozovatele dvou největších pracovních portálů v Česku je má podložené tvrdými daty. Pokud chcete mít ve firmě spokojené zaměstnance a dozvědět se, co táhne, tenhle podcast by vám neměl uniknout.

Tomáš Ervín Dombrovský

Narodil se v roce 1979, vystudoval Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. Ve společnosti LMC, která vlastní portály jako Jobs.cz, Práce.cz nebo Seduo.cz, působí od roku 2011. Aktuálně zde zastává funkci vedoucího oddělení analýz, komunikace a vnějších vztahů. Skrze výzkumy a další zdroje dat mapuje hlavní jevy a trendy v propojených světech vzdělávání a práce.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
17
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Ivo Prax

Ivo Prax

Aktivní networker a propojovatel byznys příležitostí. Vystudoval právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. Moderuje podcasty a pořádá networkingové akce. Je aktivním šachistou.

Související témata

home officepodcastprácetrh prácezaměstnání
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo