Co dělat, když vaši partneři nespěchají s uhrazením faktur

Jan Grusser
Jan Grusser
24. 3. 2023
BrandVoice

Tuzemské firmy čelí mnoha překážkám či nepříjemnostem. Vedle drahých vstupů, vysokých cen energií a tlaku na růst mezd to je i skutečnost, že jim jejich partneři pozdě platí faktury. Pro malé a některé střední firmy to ve výsledku může být hodně velký problém. Jak z něj ven?

Co dělat, když vaši partneři nespěchají s uhrazením faktur
Jak na neproplacené faktury (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Pokud se smluvní strany při sjednávání smlouvy nedohodnou jinak, ze zákona platí, že doba splatnosti faktur činí 30 dní. Obchodní partneři se samozřejmě mohou dohodnout na době kratší, ale i delší.

Z reálné praxe je však patrné, že plátci se uchylují k delší splatnosti. Aktuálně činí průměrná doba splatnosti 54 dní. A to skutečně není krátká doba, byť je to lepší než situace v krizovém roce 2009, kdy tato doba činila 77 dní.

Pro úplnost uveďme, že stanovená lhůta pro zaplacení faktury začíná běžet okamžikem, kdy je příjemci faktura doručena, nebo od doby, kdy mu společnost dodala službu či produkt. Rozhodující je ta událost, která nastala později.

Jak na neproplacené faktury

Aktuální průměrná doba splatnosti faktur přes 50 dní (ale pozor, hovoříme stále o průměru, přičemž v řadě případů je tato doba ještě mnohem vyšší) tak může pro řadu firem znamenat velké problémy.

Nezapomínejme, že i v takové situaci musí tyto subjekty plnit své obvyklé závazky, tedy platit například leasingy na auta, splátky úvěrů, pravidelné platby za energie, zálohy na DPH a další platby a pochopitelně i mzdy svým zaměstnancům. V situaci, kdy od odběratelů chodí peníze později, se zcela logicky takové podniky dostávají do svízelné situace a de facto mezi dva mlýnské kameny.

Aleš Zídka, Akcenta
Tomáš Cetkovský

Platební morálka? Paradoxně bývají horší korporace, říká expert přes faktury

Co je faktoring, jak pomáhá zlepšovat podnikatelské prostředí v Česku a komu se vyplatí? O tom, jak vydělat na dlouhé splatnosti faktur, vypráví ve Finmag podcastu Aleš Zídka ze společnosti Akcenta.

Zakázky od velkých společností jsou pro ně na jednu stranu důležité a nemohou si dovolit je ignorovat či neucházet se o ně, vzhledem ke své velikosti však musí strpět obchodní politiku obrů. V praxi to tak obvykle bývají vztahy mezi menšími výrobci potravinářského a nepotravinářského zboží a supermarkety, ale i spedičními společnostmi, které do velkých podniků toto zboží nebo polotovary zavážejí.

Přestože popsaná situace je vůči konkrétním firmám nepříznivá, mají hned několik nástrojů, jak se se vzniklou situací popasovat. Jedním z těch, který podnikatelům a firmám pomůže především překonat krátkodobý výpadek provozní hotovosti a udržet cash-flow, je čerpání kontokorentního úvěru.

Výhodou je skutečnost, že když si firma potřebuje krátkodobě půjčit peníze a nechce si brát klasický úvěr, má k dispozici schválené peníze a půjčovat si je může opakovaně. Výše úročení těchto úvěrů je individuální a je závisí na jednání firmy s bankou, nicméně je obvykle vyšší než u klasických úvěrů. Navíc se firmy nevyhnou řadě bankovních poplatků, které mohou být s čerpáním tohoto úvěru spojené.

Další možností jsou revolvingové úvěry. Tento produkt je úvěrem, který jeho poskytovatele zavazuje k poskytnutí finančního úvěru na požádání peněžní prostředky do určité výše s tím, že úvěrovaný má naopak povinnost poskytnuté peněžní prostředky vrátit a zaplatit za to úvěrujícímu úroky.

Revolvingový úvěr je ve srovnání s klasickým úvěrem výrazně flexibilnější, jelikož úvěrovaný je oprávněn úvěr načerpat a splatit za dobu jeho poskytnutí klidně několikrát bez toho, aby musel uzavírat další úvěrové smlouvy. I zde se však musí počítat s vyššími úroky.

Proplacení faktur do dvou dnů

Existuje i další možnost, a tou je stále častější a populárnější prodej faktury přes specializované portály. Jedním z nich je například Zalep.to. Tato služba, kterou může využít každý podnikatel nebo firma, kteří uzavřou rámcovou službu se společností Akcenta CZ, umožňuje těmto subjektům faktury za svými odběrateli prodat na virtuální burze investorům a dostat se tak rychle k potřebným financím.

Máte problém s neproplacenými fakturami?

Průměrná doba proplacení faktury se pohybuje mezi jedním a dvěma dny. Přitom vystavení faktury a vlastně celý proces je velmi jednoduchý a vhodný pro každou firmu, která potřebuje peníze za svoji fakturu co nejdříve.

Sečteno podtrženo, při řešení vzniklých situací je důležité spolupracovat s prověřenými a renomovanými subjekty a nespoléhat na neprověřené firmy či jedince, jejichž fungování a podnikání nikdo a nic nereguluje a dotyčná firma se pak dostane do větších problémů.

Text vyšel v rámci speciálu magazínu Finmag a Finmag.cz Podnikavé Česko, kterého je společnost Akcenta CZ partnerem.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Akcenta CZ

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jan Grusser

Jan Grusser

Po absolvování provozně ekonomické fakulty ČZU v Praze působil dva roky v pojišťovny Gerling, která měla sídlo v německém Kolíně nad Rýnem. Po návratu do Čech a několika pracovních zastávkách v pojišťovnickém... Více

Související témata

BrandVoicebyznysFaktoringfakturyfinancepodnikáníPodnikavé Česko

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo