Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Ceny benzinu a nafty očima expertů. Zdraží pohonné hmoty na 50 Kč za litr?

Adam Štěpánek
Adam Štěpánek
3. 2. 2023
 39 390

Ceny pohonných hmot po měsících zlevňování začaly znovu stoupat. A brzy může být ještě hůř, začne totiž platit embargo Evropské unie na dovoz ruských ropných produktů. Hrozí výrazné zdražování? Zeptali jsme se expertů.

Ceny benzinu a nafty očima expertů. Zdraží pohonné hmoty na 50 Kč za litr?
Jak se bude vyvíjet cena pohonných hmot v roce 2023? Budeme platit 50 korun za litr? (ilustrační foto) / Zdroj: salarko / Shutterstock.com

Průměrná cena benzinu za poslední týden stoupla o 84 haléřů na 37,83 koruny za litr, a je tak nejvyšší za posledních skoro osm týdnů. Nafta pak zdražila o 26 haléřů na 37,67 koruny za litr, naposledy byla dražší před necelým měsícem, vyplývá z dat společnosti CCS.

Podle expertů jsou hlavními důvody růstu cen paliv hlavně zdražování ropy na trhu a zvyšování velkoobchodních cen na burze na začátku letošního roku. Postupně navíc rostou marže na českých čerpacích stanicích.

Plyn Ukrajina
Shutterstock

Opomíjený rozměr války: Putina dráždí ukrajinské plynové ambice

Vladimir Putin se neospravedlnitelnou invazi na Ukrajinu pokoušel obhájit už mnoha vysvětleními s kolísavou mírou absurdity. Jedno, velmi racionální a uvěřitelné, si stále nechává pro sebe: ukrajinský plyn. Více v článku Petra Třešňáka.

Paliva jsou dražší než před rokem touto dobou, kdy se za benzin platilo v průměru o skoro 1,50 koruny míň než nyní, nafta byla ve stejné době levnější skoro o 2,50 koruny. To ale bylo ještě před vypuknutím války na Ukrajině. V následujících měsících došlo ke skokovému zdražování. Vrchol nastal v letních měsících, v červenci se průměrná cena benzinu a nafty vyšplhala až na 47,73 koruny za litr.

Vývoj cen v příštích týdnech se podle odborníků těžko predikuje. Například analytik společnosti XTB Jiří Tyleček ve vyjádření pro ČTK upozornil na až patnáctiprocentní pokles cen nafty na rotterdamské burze v posledním týdnu. Zároveň však připomněl blížící se embargo na dovoz paliv z Ruska, které začne platit 5. února. „V horizontu dalších týdnů tak narůstá riziko nedostatečných dodávek na trh a cenový růst,“ uvedl Tyleček.

Také nejnovější analýza německé banky Commerzbank upozorňuje na potenciální prudký růst ceny nafty v souvislosti se zavedením embarga na ruské ropné produkty. Bude se tedy opakovat situace z loňského roku a vyšplhají se ceny za paliva znovu až k padesátikoruně za litr?

„Evropské země dosud snížily své dovozy ruských dieselových paliv na zhruba polovinu. Zatímco před ruskou invazí dovážely evropské země z Ruska zhruba polovinu veškerých importovaných dieselových paliv, nyní to je jen přibližně 27 procent. V uplynulých týdnech docházelo napříč Evropou k horečnému předzásobování ruskými dieselovými palivy, což by mělo mírnit možný cenový šok po zavedení embarga,“ upozorňuje Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Jaký vliv bude mít na cenu paliv embargo EU na dovoz ruských ropných produktů? Padne letos hranice 50 korun za litr? A proč je benzin znovu dražší než nafta?

Pavel Kaidl

Pavel Kaidl

tiskový mluvčí Orlen Unipetrol

Souhlasíte s názorem?

-
-47
+

Dodávky ropy máme zajištěny v dostatečném množství a tím pádem je zajištěna i kontinuita výroby pohonných hmot v obou našich rafinériích a jejich následná distribuce. V našich rafinériích vyrábíme pohonné hmoty z ropy, která pochází z různých regionů Evropy, Asie, Afriky a Ameriky. Díky tomu jsme schopni nastavit naši obchodní politiku tak, abychom dostáli našim exportním závazkům i poté, kdy embargo vejde v platnost.

Ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích ORLEN Benzina nekomentujeme. Obecně můžeme ale říc, že síť ORLEN Benzina zahrnuje 430 čerpacích stanic po celé ČR. Jsou lokalizovány ve velkých i malých městech a vesnicích, na hlavních i vedlejších silnicích, v menší či větší vzdálenosti od konkurenčních čerpacích stanic, a proto se cena na jednotlivých stanicích lokalitu od lokality přirozeně liší. Ve všech případech udržujeme ceny, které zohledňují expozici dané čerpací stanice a rozsah nabízených služeb. Na bezobslužných expresních čerpacích stanicích nabízíme pohonné hmoty za ceny plně srovnatelné s nízkonákladovou konkurencí.

Maloobchodní ceny paliv se odvíjejí od velkoobchodních cen. Pro český trh je relevantní cenový index UIC, kde najdete aktuální i minulé velkoobchodní ceny (bez zákonných daní) a můžete porovnat jejich vývoj.

Jíří Ondra

Jíří Ondra

spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank ONO

Souhlasíte s názorem?

-
+129
+

Embargo na dovoz ruských ropných produktů nebude mít na cenu zásadní vliv, jelikož rafinerie v Evropě a České republice mají dostatek jiné ropy. Dojde ke zvýšení ceny maximálně o jednu korunu na litr.

Hranice 50 korun za litr v tomto roce nepadne, protože světová ekonomika není v dobré kondici a spotřeba benzinu a nafty nestoupá. Bude tedy dostatek pohonných hmot a cena se nebude zvedat.

Benzin byl vždy dražší než nafta, situace se tak vrací k normálu. Jen v tuhé zimě bývala nafta dražší.

Vývoj ceny ropy Brent na světových trzích (v USD/barel)

Zdroj: peníze.cz
David Vagenknecht

David Vagenknecht

analytik Raiffeisenbank

Souhlasíte s názorem?

-
-4
+

Apriori nelze říct, jak silně se efekt projeví. Lze ale počítat s tím, že když odpadne důležitý exportér (Rusko), tak na trhu dojde k rebalancování dodávek, což cenu může zvýšit. Hodně bude záležet na úspěšnosti Evropy v diverzifikaci – přesunu importů do jiných regionů, například USA či Blízkého východu. Tyto regiony jsou ale vzdálenější než ruské dodávky z Baltského moře, a cena by tak mohla být navýšena skrz dražší dopravu.

I futures kontrakty na evropskou naftu už ukazují na narůstající ceny a spread mezi cenou nafty a ropy je vyšší, než je běžné. Obecně je ale pozitivní, že embargo nepředstavuje náhlý cenový šok: opatření bylo oznámeno s předstihem a Evropa se začala připravovat. Došlo ke snížení dovozů nafty z Ruska a vývozci v USA navýšili dodávky. Další důležitou otázkou je cenový strop na naftu a jiné ropné produkty z Ruska, který by měl víceméně replikovat postup při dřívějším stanovení stropu na cenu ruské ropy. Opatření v podobě omezení ruského exportu by mělo potenciál zahýbat s cenotvorbou nafty globálně. Nemělo by se ale jednat o permanentní posun ceny vzhůru, protože nabídková strana se výpadku z Ruska postupně přizpůsobí. Například Kuvajt či Saudská Arábie už plánují navýšení rafinérské kapacity.

Jestli padne hranice 50 korun za litr si netroufnu spekulovat. V prognóze ale pracujeme s odhadem, že cena pohonných hmot letos oproti roku 2022 v průměru poklesne. Vývoj je ale ovlivněn i čistě statisticky, vysokou srovnávací základnou, kdy ceny pohonných hmot byly loni v březnu meziročně vyšší o asi 50 %.

Hlavní příčinu toho, že je benzin dražší než nafta, bych hledal ve vývoji nabídky a poptávky. Nafta může být používána i ve výrobních procesech a se snahou snížit spotřebu zemního plynu mohla poptávka po naftě vzrůst, a to více než po benzinu. Na druhé straně pak stojí rozhodnutí OPEC snížit produkci ropy.

Jaroslav Ton

Jaroslav Ton

CEO fintechové společnosti 4Trans Factoring

Souhlasíte s názorem?

-
+96
+

Už loni v prosinci byl Unií stanoven cenový strop pro ruskou ropu přepravovanou na moři, stejně jako začal platit zákaz dovozu ruské ropy. Jedním z klíčových faktorů vývoje ceny paliv je zákaz importu ruských ropných produktů do EU, a to včetně nafty. Některé země střední Evropy přitom stále vybrané ropné produkty z Ruska dovážejí – už několik měsíců však nakupují naftu ve velkém pro dostatečné zásoby.

Česká republika je přitom jednou ze zemí EU s výhodou, jelikož může využívat dovoz ropy ropovodem Družba, jehož se sankce netýkají. Fungování ropovodu Družba tak bude klíčovým faktorem pro vývoj cen pohonných hmot u nás. Cena ropy a s ní spojených pohonných hmot se může stát volatilnější, než v posledních měsících v závislosti na dalším vývoji situace. Nárůst ceny pohonných hmot by nemusel být tak markantní a dosáhnutí ceny na 50 korun za litr je velmi nepravděpodobné.

Protože je nafta téměř shodná s topným olejem, její nižší ceně napomáhá i relativně teplé počasí. Díky němu je poptávka po topném oleji, kterým byly společnosti předzásobeny, nečekaně malá. Na trhu s benzinem k takovému poklesu poptávky nedošlo, a proto se ceny výrazným způsobem přiblížily.

Silniční nákladní doprava navíc už loni zaznamenala cenu nafty vyšší o 15-30 % oproti současné ceně. Tím jsou dopravní společnosti vystaveny vyššímu tlaku na provozní financování v důsledku rostoucích cen paliv, které stále tvoří podstatnou část firemních výdajů.

Kryštof Míšek

Kryštof Míšek

hlavní ekonom obchodníka s cennými papíry Colosseum

Souhlasíte s názorem?

-
-9
+

Státy EU podnikají další krok k omezení své závislosti na Rusku a snížení příjmů tamního autoritářského režimu. Zákaz na dovoz ropných produktů začne bezmála rok od vypuknutí konfliktu. Poslední „embargo“ má přesto svoje rizika. Vzhledem k tomu, že k vnitrozemnímu zásobování a pohybu obyvatel jsou v EU hojně využívány prostředky poháněné naftou, tak za předpokladu narušení dodavatelských řetězců na trhu s naftou může krátkodobě dojít k prudkému růstu ceny, a tedy k dalšímu nabídkovému šoku.

Na druhou stranu EU už redukovala dovoz nafty z Ruska téměř na polovinu. Původně až 50 % dovozu nafty bylo tvořeno dodávkami z východu, nyní se jedná už jen o 27 %. Oproti tomu významně rostl dovoz zejména z USA, a to z úrovně 34 tisíc barelů denně na nynějších až 237 tisíc. Podle nejvyššího představitele EU pro energetiku Kadriho Simsona měly dokonce firmy čas se předzásobit už od loňského července, kdy byl záměr uvalit restrikce na dovoz nafty z Ruska oznámen. Pokud se podíváme na vývoz ropy Ural (cena kolem 45-50 USD za barel), která v současnosti míří na trhy, jako je Čína nebo Indie, můžeme očekávat podobný průběh i v případě nafty. Ta by z Ruska místo do EU proudila na nové rozvíjející se trhy a snižovala jejich poptávku na globálních trzích. Ve výsledku by se tak nemusely ceny příliš významně hýbat a určitě by tak nemuselo dojít k atakování cenových úrovní, jako je 50 Kč za barel nafty v ČR.

Pokud jde o rozdíl cen benzínu a nafty, je tento „spread“ mezi cenami dlouhodobě ovlivněn nízkou kapacitou rafinérií, kdy ceny nafty jsou vyšší, protože je jí celosvětově málo, a to i v USA, které se v posledních letech staly čistým vývozcem ropy a ropných produktů. Podle odborných názorů je na trhu už delší dobu nedostatek rafinérských kapacit, které by uspokojily poptávku po naftě.

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom Trinity Bank

Souhlasíte s názorem?

-
+9
+

Dopad embarga EU na dovoz ropných produktů by mohl být o něco silnější, než tomu bylo v prosinci v případě embarga na samotnou ropu. Nečekejme ale nějaký fatální otřes. Hranice 50 korun za litr by rozhodně padnout neměla ani nyní v únoru, ani po zbytek letošního roku.

Kdo to trefil nejlíp?

Ceny pohonných hmot jsou trochu společenským fetišem. Na totemech čerpacích stanic pozorujeme jejich změny dennodenně a média to vždy ráda okomentují. A řidiči si zanadávají, když jde cena nahoru. Přitom oproti méně viditelnému, několikanásobnému nárůstu cen plynu nebo elektřiny během uplynulého půldruhého roku je zdražení benzinu či nafty vlastně zanedbatelné. Naštěstí se u nás tento fetiš, a snaha cenu pohonných hmot pod jeho vlivem spoutat, nepřetavily v zastropování cen, které v Maďarsku loni vyústilo v dramatický nedostatek paliv.

Nafta momentálně zdražuje míň proto, že díky teplé zimě a naplněným plynovým zásobníkům ochabuje poptávka po topné naftě, využívané v průmyslu. Vysoké ceny plynu loni přiměly plnit zásobníky o sto šest, aby se ještě nevyšponovaly výše. Vyslaly varovný signál. Díky němu jsou dnes tedy ceny právě takové nafty poměrně nízké. A jdou dolů už i ceny samotného plynu. Pokud by trh a cenové signály nefungovaly, kvůli zastropování cen nebo jiné regulaci či spoutání trhu, budeme dnes jako Maďaři loni čelit nedostatku nejen pohonných hmot, ale třeba i plynu. Trh nás opět svým způsobem zachránil. Přesto se žádného vděku nedočká a zase uslyšíme sto a jeden nářek, jak je „živelný“ trh asociální.

Kam dál? Ankety Očima expertů na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
24
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Adam Štěpánek

Adam Štěpánek

Editor Finmag.cz. Začínal ve sportovních redakcích, poté se přeorientoval na byznys a jako redaktor a posléze editor působil na webech týdeníků Euro a Hrot. Zajímá se o zahraniční politiku a rád se nervuje... Více

Související témata

anketabenzinceny pohonných hmotdieseločima expertůpohonné hmoty
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo