Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Užijeme si moře letos naposledy? Češi a dovolená očima expertů

Adam Štěpánek
Adam Štěpánek | 24. 6. 2022 | 1 komentář | 140 066
anketadovolenáinflaceočima expertů

Dovolená u moře letos konečně může proběhnout bez covidových omezení. Můžou si ji však Češi v současné těžké ekonomické situaci dovolit? A pokud letos ještě ano, jak to bude vypadat v příštích letech?

Užijeme si moře letos naposledy? Češi a dovolená očima expertů

Češi se chystají k moři ve velkém, těžké ekonomické situaci navzdory. (ilustrační foto)

Zdroj: Shutterstock

Dva roky pod covidovou dekou, z toho několik měsíců úplně zavření doma. Když už nějaká dovolená, tak se strachem do poslední chvíle, jestli „projdou“ u testování, nebo s otravnými restrikcemi přímo na místě. Není divu, že se Češi na letošní dovolenou hodně těšili.

Pak ale přišla další tvrdá rána. Kvůli válce na Ukrajině všechno zdražilo, stále více domácností se blíží hranici chudoby, některé se propadly už za ní. Budou mít Češi i v nastalé situaci chuť – a hlavně prostředky – užít si dovolenou u moře?

Nejnovější data ukazují, že ano. Cestovní kanceláře hlásí enormní zájem, některé termíny jsou už vyprodané. Dokonce to vypadá, že last minute bude oproti předchozím rokům omezený a ne tak výhodný jako dříve. Zájem o dovolenou je ve srovnání s minulými léty až trojnásobný.

„Zájem je opravdu vysoký, a přestože jsme již navyšovali letové kapacity, jsou oblíbené destinace na měsíc červen a červenec téměř vyprodané. Ceny zájezdů reflektují poptávku, přesto jsou pro klienty stále velmi atraktivní,“ řekla pro ČTK mluvčí cestovní kanceláře Blue Style Ilona Topolová.

Otázkou je, zda by bez dopadů ruské agrese na Ukrajině nebyl zájem o dovolené u moře ještě větší. A hlavně, zda nejde o poslední velké „hurá“. Jestli se inflace nezastaví (čemuž zatím nic nenasvědčuje), budeme si letecké zájezdy moci dovolit i v příštích letech?

Jak se současná napjatá ekonomická situace projeví na letošní dovolené? Vyrazí Češi k moři, nebo se stáhnou na chaty? Převáží u nich pocovidová natěšenost, nebo opatrnost a šetření? A bude dostupnost dovolených v příštích letech spíše horší?

Vít Hradil

hlavní ekonom Cyrrus

Vít Hradil
+75
+
-

U zahraničních dovolených s cestovní kanceláří očekávám v letošním roce podařenou sezonu. Aktuální zdivočelá česká inflace sice bude dostávat 20 až 30 procent Čechů do zapeklité finanční situace, u těch ostatních ovšem zdůrazní nutnost s inflací bojovat a své prostředky proti ní ochránit. A ačkoliv to Česká národní banka nerada přizná, jelikož právě toto uvažování trend zdražování dále přiživuje, jedním ze zaručených způsobů, jak se inflaci bránit, je peníze co nejrychleji utratit. Inflace vám prostě nemůže znehodnotit peníze, které nemáte.

Pokud tak někdo po střízlivém zhodnocení vlastních možností sezná, že mu „přebývá“ pár desítek tisíc a navíc už nějaký čas nebyl v zahraničí, těžko mu lze vyčítat, když si za ně koupí dovolenou – příští rok ji zaručeně levněji nesežene a není tedy důvod otálet. Jelikož navíc Česko momentálně patří mezi evropské inflační premianty, výjezdem do zahraničí se člověk tak trochu vrací v čase. Zatímco v Česku totiž meziročně ceny narostly o 16 %, v takové Itálii „pouze“ o 7,3 % a jelikož i česká koruna je proti euru meziročně silnější, nákupy v Itálii z našeho pohledu poměrně výrazně zlevnily.

Dlužno ovšem zdůraznit, že toto uvažování platí skutečně spíše pro střední a vyšší třídu, které svými útratami segment zahraničních dovolených tradičně táhnou. Na opačném konci příjmového spektra letos v létě tak veselo bohužel nebude.

Andrea Řezníčková

PR manažerka Invia.cz

Andrea Řezníčková
-14
+
-

Současná napjatá situace se letos na dovolené vůbec nepodepisuje, naopak tento rok bude v prodejích zájezdů rekordní. Nárůsty jsou obrovské a už překonáváme i předcovidový rok 2019. Češi jsou po covidu vyhladovělí a chtějí jet k moři.

U zájezdů do Česka vidíme 20% meziroční pokles. Typický Čech chce osmidenní letecký zájezd k moři s all inclusive do čtyřhvězdičkocého hotelu. Zároveň si Češi chtějí také víc dopřát a registrujeme větší zájem o hotely pětihvězdičkové a stravu ultra all inclusive.

Určitě bych vzhledem k velkému zájmu a postupnému zdražování nečekala s nákupem dovolené na last minute a pořídila ji, dokud je čas. Nejoblíbenější termíny a destinace se dost plní a je lepší nečekat, co na mě zbude.

Michal Kuzněcov

investor, podnikatel, Kuzněcov & Partners Invest

Michal Kuzněcov
+61
+
-

Tento rok lze jasně pozorovat hlad po zážitcích. Ti lidé, kteří se báli riskovat své zdraví či nechtěli podstupovat administrativní kolečko ve vyplňování příjezdových formulářů a hlídat si platnost testů, vyrážejí k moři či na různé festivaly a koncerty.

Druhá věc, která je k tomu vede, není emoční, ale čistě racionální z finančního hlediska. Ceny zájezdů jsou fixované z minulého roku, tudíž se naplno neprojevilo zdražení dopravy a energií do letošních cen. Navíc jsem přesvědčen, že lidé si prostě chtějí tohle léto užít a nedivím se jim. Buď je k tomu vede obava z možných podzimních vln a strašák ve formě lockdownu, nebo také uvědomění, že příští rok by peníze na dovolenou museli tahat z kapsy podstatně hlouběji. Určitá část rodin se ven bohužel už ani nepodívá.

Sečteno podtrženo, příští rok budou cestovní kanceláře chtě nechtě zdražovat, ať už samotné letenky či pobyty. A pokud víte, že na podzim přijde další zdražování energií v domácnostech a váháte, zda letos vyrazit, tak pokud si to můžete dovolit, tak to udělejte a odpočiňte si. Utahování další dírky na opasku nechte až na příští rok.

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom Trinity Bank

Lukáš Kovanda
+127
+
-

Zájem o zahraniční dovolenou, je letos mezi Čechy historicky rekordní. Předchozí vláda sypala lidem peníze, i když třeba ani nepracovali. Abychom byli korektní, současné vládní strany po takovém sypání z opozice tehdy halasně volaly, neboť, jak říkaly zjara 2020, jinak Babiš dovede zemi do totální krize a nezaměstnanost vystřelí k deseti procentům.

Obrovský tlak po sypání miliard byl také ze strany odborů nebo průmyslu. Průmysl žádal na jaře 2020 nejen kurzarbeit či program Antivirus a supervýhodné půjčky, ale málem i šrotovné. Velmi rychle se na to zapomnělo. Takže dnes lidé mají peníze a zároveň jsou namlsaní. Neradi by o svůj blahobyt přišli. Jenže ten je zčásti uměle vyhnaný dluhem. A dluh už splácíme: inflací a časem i nezaměstnaností.

Ekonomiku holt nepřechytračíme. Hodnota stále vzniká prací, ne sypáním miliard za úrok uměle stlačený tiskem miliard v podání centrální banky. Užijme si tedy tu letošní dovolenkovou sezónu, příští tak slavná nabude.

Robert Němec

CEO strategické reklamní agentury RobertNemec.com

Robert Němec
+38
+
-

Na jednu stranu si lidé stěžují na drahotu a „že letos pojedou asi pod stan“. Na druhou stranu, na datech od klientů vidíme extrémní nárůsty objednávek v cestovním ruchu. Proč tomu tak je? Mám několik hypotéz. Lidé nakupují dovolené jako diví, protože se bojí, že cena bude jenom stoupat. Dále nevidí důvod spořit, protože peníze ztrácí hodnotu. Takže raději investují do dovolených. V uplynulých dvou letech navíc cestovali málo, hlavně do zahraničí, a nyní si to chtějí vynahradit. Na datech z prodeje nábytku nebo elektra vidíme, že v těchto oblastech lidé naopak extrémně šetří.

Může v tom být i psychologické popření. Lidé nechtějí řešit aktuální nebo budoucí náklady na energie. Chtějí řešit příjemné věci, jako je dovolená. I když jim peníze za dovolené chybí nebo budou chybět.

Stojí za tím možná i stádní chování. Když se velká část rozhodne něco udělat, tedy například jet na dovolenou, strhne s sebou další. I když to není racionální chování. Projevuje se to i při objednávání. Pokud si většina objednávala dovolenou last minute, nebyl důvod si ji rezervovat dlouho dopředu. Bylo lepší čekat, až cestovní kancelář „vyměkne“ a sníží ceny. Pokud velká část lidí začne rychle objednávat zájezdy, cestovní kanceláře ví, že mohu zvyšovat ceny. To strhává další zákazníky. Další možností je, že někteří lidé se mohou bát budoucnosti. Může přijít další vlna covidu, válka k nám, ještě větší zdražování, exekuce, propouštění, a tak podobně. Lidé si tak chtějí užít, než přijde – jak se oni mohou domnívat – další vlna katastrof.

Petr Hoška

ředitel prodeje, CK Hoška Tour

Petr Hoška
+29
+
-

Lidé si začali více považovat cestování, méně přemýšlejí nad cílovou destinací. Ti, co v posledních letech cestování omezovali, si chtějí začít tuto dobu vynahrazovat. Pomáhá tomu i fakt, že za volný čas lidé méně utráceli a mají možnost tyto rezervy teď více využívat.

Češi zařadili cestování mezi více významné položky jejich rozpočtu, než tomu bylo dříve. V poslední době poznali během kratších výletů své okolí, proto je opět zájem poznávat spíše vzdálenější místa. Klienti často preferují místa, která ještě nenavštívili. Vše ale záleží na kapacitách.

Co se týká výhledu do budoucna, konkrétnější odhady meziroční změny cen ještě nejsou. Přesto lze očekávat, že i přes změnu nálady ve společnosti a za cenu některých ústupků bude pro Čechy důležité cestovat do zahraničí i příštích letech.

Pavel Bors

finanční a personální ředitel - Norma,k.s.

Pavel Bors
+27
+
-

Na letošní dovolené se nezmění již nic. Češi vyrazí za hranice. Důvodem je nejen pocovidová natěšenost, ale i to, že většina investicí do dovolené již proběhla. Cestovky hlásí rekordní tržby, dokonce větší než v předcovidovém roku 2019.

Anketa

Kdo má nejtrefnější názor?

Spíš tedy nastává otázka, jak to bude v příštích letech. Češi (nebo alespoň drtivá většina z nich) budou muset začít šetřit, ať už chtějí nebo ne. Respektive zvažovat investici každé koruny.

Jsem ale toho názoru, že víc šetřit budou na potravinách nebo odívání, než že si odpustí svoji oblíbenou destinaci. Pokud doteď preferovali (ať už například z finančních důvodů) tuzemské destinace, budou v tom pokračovat. A kdo pravidelně jezdí k moři, budou to jedny z posledních peněz, na které sáhne.

Češi si vždy zakládali na „své dovolené“. Na druhou stranu, při dramatické změně rodinného rozpočtu nelze vyloučit ani propad cestovního ruchu.

Kam dál? Ankety Očima expertů na Finmagu:

Finmag na léto

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Jsem mizerný makléř,“ řekl Adéle Vopěnkové Prokop Svoboda. A tak místo aby prodával domy sám, vybudoval realitní kancelář, kde to ostatní dělají za něj. A výborně.

FIN. Dominik Stroukal dodá investorům naději po propadu trhů • V kanceláři šéfky České spořitelny • V hlavě lovce jednorožců Andreje Kisky ml. • Jakub Žofčák o byznysu s deskovými hrami • Robert Vlach o creator economy a podnikání s obsahem

MAG. Parkování zdarma je lidské právo. Co z pravičáka dělá soudruha • Nejbližší moře? Pět hodin jízdy. Se správným bourákem. Na ropu • Jako umami. V restauraci Jana Knedly umějí moderně míchat chuti i v české klasice • Kardiochirurg. Srdcař. A překvapivě dobrý spisovatel Josef Veselka

Autor článku

Adam Štěpánek

Adam Štěpánek

Editor Finmag.cz. Začínal ve sportovních redakcích, poté se přeorientoval na byznys a jako redaktor a posléze editor působil na webech týdeníků Euro a Hrot. Zajímá se o zahraniční politiku a rád se nervuje u sledování svých oblíbených sportovních týmů, ať už ze světa fotbalu (i amerického) či basketbalu.