Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Milionáři z TikToku. Jak se v pandemii vydělává na prodeji šuntu z Číny

Adam Zámečník
Adam Zámečník | 20. 1. 2021 | 1 komentář | 22 162
aliexpresse-shopykoronavirustiktok

Je mi patnáct a během karantény jsem si vydělal padesát tisíc dolarů, tvrdí britský teenager v krátkém videu. Zkusit si to můžete taky. Nejdřív ale zaplaťte.

Milionáři z TikToku. Jak se v pandemii vydělává na prodeji šuntu z Číny

Zdroj: Shutterstock

Sociální síť TikTok byla populární hned od svého vstupu na celosvětový trh v srpnu 2018. Rok 2020 a koronavirové lockdowny ji ale vystřelily vzhůru. Jen v USA stoupl během roku 2020 počet uživatelů o 75 procent a na začátku září TikTok denně používalo přes 50 milionů Američanů. V Evropě je na TikToku přes sto milionů lidí a celosvětově aplikace už v dubnu dosáhla dvou miliard stažení.

Za dva roky se z TikToku stala platforma, která dokáže ovlivňovat politické dění (svůj vliv jako nástroj politické komunikace prokázal při amerických primárkách a prezidentských volbách) a obecně do značné míry určovat trendy. Pomáhá písničkám na pozice největších hitů, zařídí, že je in upcyklace starého oblečení, a „vyrábí“ také mladé podnikatele, kteří na něm – aspoň podle svých videí – vydělali dost na to, aby jezdili v drahém autě a poměřovali si navzájem ruličky s bankovkami.

TikTok

Tik Tok logo
Zdroj: TikTok

Aplikace TikTok (v domovské Číně známá jako Douyin) je sociální síť vlastněná firmou Bytedance a vydaná v září 2016. Uživatelé tu sdílejí videa dlouhá jen několik desítek sekund. V říjnu 2020 zaznamenala tato aplikace více než dvě miliardy stažení. Kvůli čínskému vlastnictví je TikTok zakázaný v Indii a dříve byl z jiných důvodů zakázaný i v Indonésii či Pákistánu.

Vydělávat na přeprodeji šuntů…

Jako třeba populární tiktoker Matt Lorion. Klíčem k úspěchu a rychlému zisku je podle samozvaných „podnikatelů a CEO“ takzvaný „dropshipping“. Ten spočívá v přeprodávání levných předmětů z čínských stránek jako Aliexpress přes vlastní stránky, často zakládané na platformách jako Shopify. K dropshipperům samotným se zboží nikdy fyzicky nedostane, přímo z asijských e-shopů putuje ke koncovým zákazníkům.

Prodává se hlavně levné zboží, cena často vítězí nad kvalitou. Podstatné je trefit se do virálního trendu, v ideálním případě ho pomoct vytvořit. Jednou letí bezdrátová sluchátka, jindy tripody. Všechno tohle zboží by člověk mohl koupit napřímo, bez prostředníka. Dropshippeři se ale spoléhají na to, že se dost lidí nechá zlákat reklamou na sociálních sítích a nabídka pro ně bude tak atraktivní, že se sami na Aliexpress nevydají. Překupník si tedy nemůže dovolit velké čáry s marží, ve videích se často doporučuje kolem dvaceti procent. Zato se musí snažit prodat hodně.

Zásadní je reklama na sociálních sítích. Do té taky směřuje největší část nákladů dropshipperů. „Než začneme pořádně vydělávat, může se stát, že nejdřív utratíme i několik tisíc dolarů,“ říká Phil Louden, který s kolegy vlastní pět obchodů na platformě Shopify a prodává oblečení a nejrůznější výrobky do domácnosti. Reklamu dropshippeři nakupují hlavně na sociálních sítích, zejména Facebooku a Instagramu, kde se snaží prodat co nejvíce zboží přes proklik na svůj e-shop.

Anketa

Nakupujete v Číně?

… nebo na předražených „kurzech“?

Dropshipping není nový obchodní model. Rozvíjí se paralelně s čínskými maloobchodními platformami, jako je zmíněný Aliexpress. Nové je ale specifické prostředí TikToku, kde se mladí podnikatelé chlubí screenshoty z bankovních účtů. Krátká videa slibující tisíce dolarů mají velkou odezvu a největší profily na „byznysovém“ TikToku sledují stovky tisíc uživatelů.

Ne všichni je ale sledují kvůli šuntovému zboží za přijatelnou cenu. Pro většinu populárních dropshipperů slouží tiktokový profil jako reklama na kurzy dropshippingu – pokud si chceš vydělat jako já, naučím tě to. Stejně jako na Instagramu nebo Snapchatu jsou základ záběry na drahá auta a ruličky bankovek. V tiktokovém formátu úderně, stručně, s využitím popových hitů, které jsou zrovna na TikToku v kurzu. Jak si vydělat 160 tisíc dolarů ze svojí ložnice, zde popisuje například populární dropshipper Joe Staiber, který si založil vlastní consultingovou firmu.

V komentářích pod příspěvky se mísí nadšení se skepsí. Své kurzy ale nabízí téměř každý větší dropshipper a tiktokový „guru“. Za předplatné dostávají uživatelé přístup do údajně „exkluzivních“ spolků a akademií, kde se za desítky dolarů měsíčně dozvědí, jak se napojit na zlatou žílu a rychle si vydobýt bohatství.

Ban TikTokZdroj: Shutterstock

USA vs. TikTok

Vláda Donalda Trumpa vnímala čínskou aplikaci jako potenciální bezpečnostní hrozbu a tvrdila, že ji zakáže. Pod tlakem měl Bytedance prodat pětinový podíl nové společnosti TikTok Global americkým firmám Oracle a Walmart. S nadcházející Bidenovou administrativou je ale možné, že se zákaz dál řešit nebude.

S pandemií v plachtách

Džungle má ale své samočistící mechanismy, takže zároveň na TikToku, zejména na #financetiktoku, najdete účty, které poukazují na to, že drahé kurzy podnikání nikomu žádný rychlý výdělek nezaručí. „Nezbohatnete na daytradingu nebo dropshippingu. Jenom se vám snaží prodat drahý kurz,“ říká profil Johnefinance. Účty, jako je ten jeho, se vymezují proti samozvaným finančním „guru“ a místo toho nabízejí všeobecný přehled finanční gramotnosti. Informují o půjčkách, spoření nebo kreditních kartách.

S tím, jak od začátku pandemie roste popularita aplikace TikTok, roste i množství tiktokových podnikavců. Potvrzuje se to, co se říkalo před rokem: TikTok je příští velká věc. Pro vševědoucí motivační řečníky, kouče a znalce snadných cest k bohatství a finanční nezávislosti tedy určitě. Bohužel právě jim hraje pandemie do karet: zavřela lidi doma a mnoho z nich odřízla od příjmů.

A zoufalí lidé si kupují zoufalé věci.

Zbrusu nový Finmag

Finmag prosinec 2021Zdroj: Finmag

Kdo čte, nekrade. „Ta firma stála a padala na Harrym Potterovi,“ vzpomínají Silke a Jaroslav Horákovi, jak kupovali nakladatelství dětské knihy Albatros. Pak z něj udělali miliardový nakladatelský dům.

FIN. Fake it till you make it. Jak lžou startupeři na lovu investic • Zuri. Žádný rozjezd: letadlo Michala Illicha letí přímo vzhůru • Viceguvernér ČNB Marek Mora o evropské bankovní unii a bankovní suverenitě • Koupit místo iPoda akcie Applu, jste v balíku. Jenže…

MAG. Jakub Žofčák píše, jak Alexej Pažitnov nevydělal na Tetrisu. Programoval totiž v pracovní době • Markéta Hronová s Ondřejem Štefflem o čtvrtisícileté školní setrvačnosti • Constantin Kinský z investičního bankéře hospodářem, který sází duby

Autor článku

Adam Zámečník

Adam Zámečník

Novinář na volné noze. Zajímá se o britskou politiku, technologie a trendy generace Z. Publikoval v satirickém magazínu Private Eye, na webu Vice nebo na Voxpotu.