Počty nakažených jsou rekordní. Jsou už lidé opatrnější?
Zatím cítíme určitou opatrnost spíš u starších klientů, ale nezdá se, že by se zájemci báli chodit na prohlídky. Je hodně znát, že všichni už tak trochu víme, jak reagovat. Na jaře v prvních dvou týdnech karantény realitní trh úplně zamrzl, ale dnes už si všichni nasadíme roušky nebo respirátory a všechno běží stejně jako v létě. Zájemce si zveme na prohlídky po jednom, dodržujeme rozestupy, v bytech se ničeho nedotýkáme. Majitelé častěji žádají makléře, aby vedli prohlídku sami, a setkávají se až s vážnými zájemci o koupi.
Při jarní karanténě uspěly firmy, které měly e-shop nebo rychle dokázaly na prodej přes internet přejít. Je možné fungovat online i v realitách?
Bez osobní prohlídky si nikdo byt nekoupí. Je to příliš vysoká investice, moc velké riziko. Virtuální prohlídky navíc vyvolávají u zájemců falešný pocit, že byt už viděli. Když jim nesedí nějaká maličkost, už se nepřijdou podívat osobně a přijdete o ně. Čím dál větší roli ale hrají dobré fotky. Na jaře šlo do prodeje hodně bytů původně pronajímaných přes Airbnb. Poznáte je na první pohled, protože jsou atraktivně vyfocené, stejně jako v inzerátech pro turisty. A funguje to i na zájemce o koupi, takové byty se prodají dráž. Takže bych řekl, že se postupně zvyšuje standard kvality fotek. U nás už dnes většina bytů projde rukama bytových designérů, kteří připravují interiér na focení a na prodej.
Vladimír Zuzák
Narodil se v roce 1984. Je ředitelem a od loňska také majitelem realitní kanceláře Maxima Reality, která působí na pražském trhu 23 let a letos na jaře začala expandovat do ostatních regionů. Zkušenosti v oblasti financí a realit sbíral například v ING a Hypocentru Modré pyramidy. Deset let zastával pozici obchodního ředitele ve Finep Holding Group, kromě řízení Maxima Reality dnes působí i na pozici CEO developerské skupiny Maverick Group.
Podle objemu poskytnutých hypoték vypadá letošní rok zatím jako rekordní. Potvrzuje vaše praxe, že zájem o bydlení neklesá?
Zájemců o nemovitosti zatím příliš neubylo. Očekáváme ale, že se to někdy na přelomu roku stane. Programy jako Antivirus stále drží zaměstnanost a ekonomiku, ale propouštění přijde hlavně v automobilovém sektoru. Už na jaře nastalo v turistickém ruchu a ještě uvidíme, jak na tom bude gastro. Tato povolání navíc aktuálně banky hodnotí jako vysoce riziková, takže lidé budou mít problém získat úvěry. Nepochybuji o tom, že poptávka po nemovitostech v následujících měsících klesne. Realitní trh vždycky reaguje na recesi s výrazným zpožděním.
Co se pak stane s cenami bytů?
Poptávka zatím je, a tak se ceny drží na stejné úrovni jako před krizí. Až se krize promítne i do realitního trhu, ceny budou klesat. Největší pokles čekám u panelových bytů, případně bytů na okrajích měst. Právě ty běžně kupují lidé, kteří bohužel nyní přijdou kvůli krizi o práci. Ale klesat budou i ceny starších bytů v činžovních domech, výrazně nižší pokles pak čeká rodinné domy a nejstabilnější je vždycky cena pozemků. Přesně tak tomu bylo i v roce 2009. Jiný vývoj než tehdy očekávám jen u bytů v novostavbách, protože hlavně velké developerské společnosti jsou na recesi připraveny a ceny snižovat nebudou. Raději krizi přečkají a prodají byty za vyšší ceny po krizi.
JARNÍ FINMAG JE NA STÁNCÍCH. CO V NĚM NAJDETE?
„Když měl jít pan Drobný do důchodu, zjistilo se, že grif, kterým dělal vázu Hruška, je nemožné předat dál. Unikátní řemeslný um s ním odešel,“ přiznala v rozhovoru Kateřina Zapletalová.
FIN. Jak investovat, když inflace pádí vzhůru • Česko a Slovensko slaví 30 let. Která země vzkvétá víc? • Kateřina Věra Holna provedla Vinograf covidovou krizí a připravila vstup investorů. Teď míří na šampaňské • Existují novodobí Baťové? • Ondřej Vicena vrací Česko na mapu brýlového designu • V hlavě viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara
MAG. „Zjistit, kdo je chudý, je dost těžké a je tu spousta nejasností,“ říká sociolog Daniel Prokop • Mladá krev českých designérů umí zasáhnout srdce i peněženku zahraničních investorů • Trhák: Tenký červený proužek, který vám denně zachraňuje nervy, kdysi zachránil celý svět. Možná
Jaké chyby nejčastěji dělají lidé, kteří prodávají bydlení?
V určování ceny. Pořád platí, že první kroky prodávajících vedou na realitní servery, kde si srovnávají svoji nemovitost s podobnými inzeráty. Jenže tam se nedozvíte, za kolik se byt nebo dům nakonec doopravdy prodal. Nedávno jsme si nechali udělat průzkum a každý desátý měl zkušenost s prodejem pod cenou. A víc než polovina lidí někoho takového znala zprostředkovaně z blízkého okolí. Proto jsme taky už před pár lety spustili na svém webu formulář, kde si může každý objednat online odhad zdarma. Ty odhady zpracovávají naši makléři podle cenových map a statistik finálních cen zapsaných do katastru. Doporučujeme mít takový odhad v ruce, než jdete do jakékoli realitní kanceláře.
A kde chybují kupci?
Podmínky udělování hypoték jsou teď pro kupující trochu nečitelné. Česká národní banka sice rozvolnila podmínky, ale banky jsou opatrné. Přísněji posuzují, kdo je rizikový klient, kdo by mohl přijít o práci a přestat splácet. Když kupující podepisují rezervační smlouvu bez předsjednaného úvěru, může se celý prodej výrazně zdržet, přinejhorším ho může úplně zastavit zamítnutí banky. Kupujícím pak propadne rezervační poplatek. To velmi nelibě nesou i prodávající, kteří teď na prodej dost spěchají, protože očekávají pokles cen. Mnozí zájemci si také myslí, že můžou tlačit na slevu, když je krize. Ale poptávka po bydlení stále je a ještě není úplně čas tlačit na pilu.
Na jaře jste expandovali do regionů. Kde všude teď působíte – a chcete pokrýt celou zemi?
V tuto chvíli nám chybí pouze Karlovarský a Jihočeský kraj. Chceme přinést know-how své značky a kvalitní realitní služby lidem v celé zemi. Expanzi jsme nějakou dobu připravovali a zrovna jsme se trefili do pandemie. Chvíli jsme zvažovali, zda nepočkat, ale všechno už bylo připravené, tak jsme to spustili. Ohlasy jsou dobré.
Jak těžké je v menších městech najít makléře?
Pro nás to těžké není. Máme jiný styl práce než většina realitních kanceláří. U nás například nemusí makléř kontakty shánět, ale získává je od naší společnosti. Jeho prací pak je, aby byli klienti maximálně spokojení.
Rozhovor vyšel v říjnovém čísle časopisu Finmag.