Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Korona digitalizuje! Pandemie očima bankéřů

Ondřej Tůma
Ondřej Tůma
14. 8. 2020
 9 170

Jak bude vypadat bankovnictví v době pokoronavirové? V anketě odpovídají nedávno zvolení členové prezidia České bankovní asociace.

Korona digitalizuje! Pandemie očima bankéřů
Zdroj: Shutterstock

„Koronakrize bankám ukázala, že můžou být odvážnější a že musí jít dopředu rychleji. Vyzkoušeli jsme si, že když klientům nabídneme moderní řešení, jsou na něj připraveni,“ řekl nedávno v rozhovoru pro web Peníze.cz šéf digitálního bankovnictví České spořitelny Filip Zeman. Za pravdu mu dávají i další lidé z bank i pojišťoven.

Nejviditelnější posun může nastat v bankovnictví, které problémy spojené s nečekanou pandemií muselo řešit zvlášť aktivně. Velkou roli při tom měla hlavní oborová organizace. Prezidium České bankovní asociace (ČBA) určovalo priority a pracovní skupiny složené ze zástupců bank pak opatření koordinovala a zaváděla do praxe.

Odklady splátek

V polovině března doporučilo prezidium ČBA členským bankám, aby na požádání umožnily odklad splátek úvěrů a úroků. Následně asociace úzce spolupracovala s Ministerstvem financí na znění zvláštního zákona, který tyto úlevy upravoval.

Ještě než nový zákon začal být účinný, banky přijaly a zpracovaly 230 tisíc žádostí. Naprostou většinu vyřídily kladně. Do 31. července byla podle statistik ČNB odložena splatnost víc než 352 tisíc úvěrů v celkové hodnotě kolem 440 miliard korun. 

Banky odhadují, že o odklad požádalo asi dvanáct až třináct procent klientů s půjčkou. Zhruba tři čtvrtiny byly spotřebitelské úvěry, čtvrtinu hypotéky a pět procent podnikatelské úvěry. Zhruba desetině žádostí z 393 tisíc banky nevyhověly – zpravidla proto, že nesplňovaly některou ze zákonných podmínek.

Lex Covid

Výjimečná situace vyvolala řadu otázek po fungování korporací a průběhu soudních, exekučních či insolvenčních řízení, na které zákony zatím neměly odpovědi. Ministerstvo spravedlnosti kvůli tomu zahájilo přípravu zákona, pro který se vžil název „Lex Covid“. ČBA se přípravy aktivně účastnila, komunikovala při tom hlavně právě s Ministerstvem spravedlnosti.

Chytrá karanténa

Začátkem dubna nabídla soukromá iniciativa Covid19.cz státu projekt Chytré karantény, založený na myšlence dohledávání kontaktů nakažených osob pomocí dat z mobilních telefonů a záznamů karetních plateb. Bankovní asociace s platformou od počátku spolupracovala, zejména při určování podmínek pro použití klientských údajů v souladu se zákony chránícími osobní údaje a bankovní tajemství. Zároveň ČBA oslovila se žádostí o spolupráci všechny banky, které vydávají retailové platební karty. Banky s iniciativou Covid19.cz spolupracovaly i na technické podpoře bezpečného sdílení dat.

Záruční programy

Program Covid II, vyhlášený Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR po bleskovém vyčerpání programu Covid I, nabízí prostřednictvím Českomoravské rozvojové a záruční banky zdarma státní záruky za úvěry pro zasažené živnostníky a malé a střední podniky. Jde přitom o úvěry komerčních bank na pokrytí potřeb provozního financování podniků, například k výplatě mezd, úhradě plateb dodavatelům energií a podobně.

Asociace a banky spolupracovaly na nastavení parametrů ručení tak, aby podniky peníze získaly co nejrychleji. Na problémy programů Covid II a Covid Praha pak reagovaly návrhem jiného systému distribuce pro připravovaný programu Covid III. Covid III pak přinesl pružnější vyřizování žádostí podniků o zaručený úvěr. Zájemci se obrací pouze na komerční banku, která zajišťuje veškerou administrativu potřebnou k žádosti.

Co přinesla pandemie koronaviru světu bankovnictví? K jakému posunu došlo v digitalizaci? Na čem musí banky nejvíce zapracovat, aby aktuální situace neznamenala promarněnou příležitost? A jak by mohl v dohledné době vypadat bankovní „nový normál“?

Jakub Dusílek

Jakub Dusílek

generální ředitel UniCredit Bank

Souhlasíte s názorem?

-
+6
+

Pandemie koronaviru změnila svět ve všech aspektech – bankovní sektor, trh práce a celá ekonomika nejsou výjimkou. Kdekoliv to šlo, se banky posunuly k modelu práce, který se přizpůsobil sociálním, technologickým a ekonomickým trendům jednadvacátého století. Práce v moderním „smart“ prostředí, které zaměstnancům nabízíme v kombinaci s home office, se stala samozřejmostí.

Pandemie změnila i naše obchodní priority. Ještě intenzivněji budeme pracovat na rozvoji digitálních platforem, ale dobrou zkouškou pro nás byl i proces odkladu splátek. Banky budou ještě víc poskytovat jednoduché produkty a služby online a kvalitní poradenství u ostatních produktů na vybraných pobočkách.

Michal Strcula

Michal Strcula

generální ředitel Air Bank

Souhlasíte s názorem?

-
+8
+

Bankovní trh ještě nikdy neprošel takovým zátěžovým testem připravenosti na digitální éru. Celkem logicky se ukázalo, že pokud se banky nepřesouvají do online světa průběžně, ze dne na den se digitálními nestanou. A můžou se pak dostat do situace, kdy nebudou schopny vyřešit nějakou urgentní klientovu potřebu, což může jejich vztah rychle ukončit.

Jedním z pozitivních efektů tak je, že se může digitalizace urychlit. Nejlépe z toho vyjdou banky, které zvládnou vytvářet digitální služby tak, aby klientům přinášely skvělý zážitek a hodnotu navíc. Protože jen tak je budou klienti používat dlouhodobě a rádi a nevrátí se ke starým návykům. Na ty může být i koronavirus krátký.

Zdeněk Tůma

Zdeněk Tůma

předseda dozorčí rady ČSOB

Souhlasíte s názorem?

-
+7
+

Koronavirus změnil ovlivnil chování domácností i firem, banky nejsou výjimkou. Přesto jejich posun směrem k digitalizaci a k online komunikaci nevnímám jako revoluci. Nástup internetového a mobilního bankovnictví je velmi rychlý a jde ruku v ruce s komfortem, který klienti na digitálních kanálech mají. Omezení pohybu jen podtrhlo výhodu tohoto způsobu komunikace mezi bankou a klientem.

Větší změna to nakonec může být pro interní procesy v bankách. Nezastávám sice názor, že můžeme všichni přejít na home office, k většímu podílu práce z domova ale bezpochyby dojde. Přímá interakce se úplně nahradit nedá, takže i v tomto případě půjde spíše o potvrzení směru, kterým se banky už před časem vydaly.

Jan Juchelka

Jan Juchelka

generální ředitel Komerční banky

Souhlasíte s názorem?

-
+3
+

Předešlé měsíce ukázaly, že jsme schopni rychle reagovat a udělat kroky, které by jinak zabraly delší čas. Díky vysoké úrovni digitalizace jsme pro své klienty fungovali bez přestávky. Ti mnohem víc využívají přímé bankovnictví, nakupují v e-shopech a podobně. Pro banky je velkou výzvou využít toho a pokročit ještě dál, aby své klienty dokázaly kompletně obsloužit online.

Změní se i způsob chodu bank. Práce z domova je hojně a systematicky využívaná a braná jako zcela plnohodnotná. Kromě vyššího komfortu zaměstnanců to bude pozitivní i pro životní prostředí – méně cestování, nižší spotřeba energií, papíru nebo plastů. Těžit z této situace budou klienti, zaměstnanci i akcionáři bank.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (12)

Vstoupit do diskuze
Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase... Více

Související témata

bankovnictvíbankyČeskomoravská záruční a rozvojová bankadigitalizacekoronavirusMichal Strculapůjčky
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo