Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Poukázky na lepší (a lacinější) budoucnost

David Siegel
David Siegel
1. 6. 2017

Lístky, vstupenky, jízdenky, poukázky, sázenky… Řekněme tikety. Závazky poskytnout službu nebo zboží, Dřív byly stvrzené papírkem nebo plastovou kartičkou, dnes už můžou být z jedniček a nul, principiálně se ale od svých hmotných předchůdců neliší. Radikální změnu, myslí si Dave Siegel, by mohl přinést blockchain a takzvané chytré smlouvy.

Poukázky na lepší (a lacinější) budoucnost

Tiket je druh smlouvy. Firmy z branže si obvykle počítají zhruba pětiprocentní přirážku za pouhé vydávání a správu tiketů. Technologie blockchainu by mohla přivést na svět lepší a bezpečnější tikety za zlomek ceny. V tomto krátkém článku nejdřív rozeberu některé funkce tiketů, dotknu se pár největších problémů a načrtnu obrysy tiketového systému postaveného na chytrých smlouvách. Přidám seznam všech blockchainových systémů, o kterých jsem kdy slyšel. Tak pojďme na to.

Tikety dnes

Tikety jsou smlouvy. Od letenek po sázkové tikety, všechny reprezentují určitou hodnotu, kterou si v budoucnu můžete nárokovat. Tisknou se na papír, do plastu či kovu nebo jsou digitální. Nebo představují kombinaci řečeného. Mají jednu či víc následujících vlastností:

  • jsou přenosné
  • lze je opětovně prodat za tržní cenu
  • lze je vrátit a získat zpátky peníze
  • lze je volně směňovat
  • fungují jako permanentky (platí bez omezení v určitém časovém období)
  • platí do určitého data
  • jsou obnovitelné
  • jsou regulované zákonem
  • fungují jako vstupenky (umožňují osobní vstup)
  • mají stanovený počet použití za určité časové období
  • mají funkci kuponu (představují nárok na slevu určitého zboží či služby)

Jak vidíte, možností je spousta. Téměř všechny tikety obsahují nějaké „všeobecné podmínky“ nebo „podmínky poskytnutí služby“, vyvedené drobným písmem, potažmo odkaz na totéž vypsané třeba na té či oné webové stránce.

Tikety mají i svá úskalí. Mimo jiné je můžete ztratit, zapomenout doma, nedopatřením zničit, pustit z hlavy konec jejich platnosti nebo naopak potřebu je zrušit. Už nějaká tři desetiletí používáme digitální tikety, které se ale v zásadě neliší od tradičního papírového modelu. Je načase zamyslet se nad tím, co takový tiket vlastně znamená, jak se vydává a jak se používá.

Životaschopný tiketový ekosystém

Tikety jsou součástí systému, který dále obnáší:

  • peněženky
  • místa, kde lze tikety uplatnit
  • směnný trh

V zájmu stručnosti se zaměřím pouze na samotné tikety. Povšimněte si, že hodnota tiketových agregátorů spočívá v tom, že lidé najdou celou řadu událostí a ostatních služeb na jednom místě. To je také prvořadý faktor při budování úspěšného tiketového byznysu. Samotný mechanismus je vedlejší. Dominantní americký prodejce originálních tiketů je dnes společnost Ticketmaster a trh následného přeprodeje patří společnostem jako StubHub, TicketExchange, eBay a dalším. Jde o centralizované směnné systémy s poplatky pro kupující i prodávající, ohromnými marketingovými rozpočty a exkluzivními smlouvami.

Zázraky se dějou dnes

Blockchain a takzvané chytré kontrakty. Ethereum. Experimenty s decentralizací v praxi. O nových technologicko-společenských trendech víc na Finmagu také v článku Josefa Tětka:

Decentralizace v praxi

Nominální tikety

Připomeňme si, že chytré smlouvy jsou „programovatelné peníze“. K příslušným transakcím můžeme přidat autonomní logiku, pokud naprogramujeme chytrou smlouvu a necháme ji, ať nám peníze sama spravuje. Stejně můžeme naložit s tikety, spravovat je na blockchainu a oproti dnešku platit jen zlomek ceny. Nejprve budeme pomocí chytrých smluv imitovat známé druhy tiketů a později díky zmíněné programovatelnosti přijdeme se zcela novými druhy a formami.

Vezměme si například společnost Lava. Její zakladatelé si vyslechli provozovatele koncertních prostor a rozhodli se vyřešit jeden problém – šmelináři nakupovali hromadně vstupenky, které přeprodávali v den konání přímo na místě za mnohem vyšší cenu. Navíc jejich lístky bývaly padělatelné a docházelo k takzvanému „double-spendingu“ (to je situace, kdy přijdete na koncert s lístkem koupeným na Craigslistu a zjistíte, že vaše místa jsou už obsazená).

A tak zakladatelé Lavy vymysleli tikety založené na Ethereu, které dostanete přímo do své peněženky v mobilním telefonu a jejichž smluvní podmínky zaručují, že je lze kupovat pouze za nominální cenu.

Chytré smlouvy sice dokážou zabránit padělání, je ale známo, že tikety se odedávna kupují a prodávají za tržní ceny bez ohledu na nominální hodnotu. Slyšel jsem o vstupenkách na Super Bowl, které se týden před zápasem prodaly za víc než 20 000 dolarů. Sám jsem naopak jednou koupil na poslední chvíli vstupenky se slevou. Je to špatně? Lidé, kteří kupují vstupenky s úmyslem dále je přeprodat, podstupují tržní riziko. Je-li přeprodej za cenu vyšší než nominální „proti pravidlům“, tak ji zkrátka prodají za nominální cenu, akorát si k ní zájemce musí přikoupit i nějaký „suvenýr“, například čepici. Právě to se dnes děje před baseballovými stadiony každý týden. Všichni víme, že tikety se často prodávají za ceny „ve špičce“ a „mimo špičku“. Ve skutečnosti tedy ceny tiketů nejsou statické, nýbrž dynamické. Mění se v závislosti na tržních silách, ať už je to v souladu s pravidly, nebo ne.

Provozovatelé chtějí bránit podvodům i tomu, aby hodinu před začátkem akce před vchodem postávali „nesprávní lidé“. Z těchhle důvodů řada zemí a států přijala zákony, které přeprodej tiketů za vyšší než nominální cenu zakazují. To ovšem jen křiví trh, takové regulace lidi vždycky nějak obejdou. Budeme se tedy muset pomalu propracovávat k opravdovému tržnímu řešení a doufat, že regulátoři s námi nakonec srovnají krok.

Programovatelné tikety

Už dnes máme chytré tikety. Aerolinky určují ceny letenek prostřednictvím složitých algoritmů. V letadle se klidně můžete ocitnout vedle někoho, kdo za své sedadlo zaplatil dvojnásobek nebo polovinu toho co vy. Tato infrastruktura však obnáší spoustu pohyblivých částí a pro účely provozovatelů míst, kde se dělají koncerty, lyžařských středisek a dalších zařízení může být příliš nákladná. Dokonce si myslím, že ke konsolidaci tiketové branže do několika velkých hráčů došlo právě z tohoto důvodu – čím větší poskytovatel, tím víc technologií může ve své činnosti využívat. Bohužel je ale taky fakt, že tyhle serverové společnosti díky svému konsolidovanému tržnímu podílu dobývají ze zákazníků nekřesťanskou rentu v podobě nejrůznějších příplatků. Pro rok 2015 přiznal TicketMaster hrubé tržby ve výši 1,6 miliard dolarů a příjem svých divizí ve výši 158 milionů dolarů, při téměř desetiprocentní marži. Některé platby typu poplatků za pronájem místa konání koncertů, daní a podobně samozřejmě eliminovat nelze, nicméně poplatky, které se vztahují přímo k tiketům, lze snížit ze současných zhruba pěti procent na pár halířů za tiket.

Řešení: chytré smlouvy

Představuji si, že určitá společnost vytvoří flexibilní soubor chytrých smluv, které pokrývají všechny možné situace, takže u ní můžete vydávat tikety prostřednictvím konfigurátoru. Ten běží na centrálním serveru, a když si všechno nakonfigurujete podle libosti, pošle vám systém jeden nebo víc tiketů do speciální aplikace v mobilu. V ideálním případě jde s těmihle tikety dál obchodovat na druhotném trhu a přeprodávané tikety konkurují těm nově vydaným. Zatímco nabídka i směnný systém běží na centrálním serveru, samotné tikety jsou blockchainové tokeny, které si nosíte v digitální peněžence. Jinými slovy se s nimi obchoduje centrálně, ale u spotřebitele se nacházejí na blockchainu. Převody mezi osobami jsou jednoduché a obejdou se bez interakce s centrálním tržištěm.

Nebylo by příliš složité přijít s takovým systémem, který by vydával a zprostředkovával obchod tiketů, které používáme už dnes. Prozatím by byl odrazovým můstkem ke tvořivějším řešením.

Jelikož jsou chytré smlouvy plně programovatelné, můžeme do nich včleňovat dodatečné podmínky a propracovanější logiku. Například když se koncert zruší kvůli dešti nebo z jiného důvodu, tiket vám automaticky zarezervuje po konzultaci s vaším diářem, místo v náhradním termínu. A pokud vám ani náhradní termín nevychází, tiket se pokusí sám sebe prodat za nejvýhodnější tržní cenu. V případech typu ligových systémů play-off závisí počet budoucích zápasů na výsledku těch předchozích. Systém na bázi chytrých smluv by se výsledkům automaticky přizpůsoboval a byl by podstatně levnější než systémy, které používáme dnes.

Chytré smlouvy si umějí poradit i s tržními fluktuacemi. Pokud se trh s vaším tiketem změní, chytrá peněženka bude umět prostřednictvím predikční analýzy maximalizovat šanci, že za něj dostanete nejlepší možnou cenu. Tyto systémy můžeme navázat na údaje o počasí, dopravě, výsledky předchozích událostí, prediktivní trhy a mnohem více.

Chytré smlouvy nám pomohou s orientací ve světě bezkontaktních plateb. Brzy nebude potřeba člověka, který by procházel vlak tam a zpátky a kontroloval jízdenky. Před sportovní arénou nebo koncertní síní nám nikdo nebude muset trhat vstupenky vejpůl. Představte si, že jen tak napochodujete do letadla, bez jediné kontroly či zdržení. Chytrá peněženka ve vašem mobilu za vás všechno vyřídí a navede vás až k vašemu sedadlu.

Ekosystémy chytrých smluv

Obchodovatelné tikety budeme moci využívat v mnoha situacích, které jsou dnes nemyslitelné. Například já jako konzultant budu moci nabídnout klientům kalendář, kde si u mne zamluví čas (token pro tento účel už ostatně existuje). Místo telefonické rezervace zkrátka koupíte token (tiket) na můj čas, který pak bude obchodovatelný. Váš kalendář bude umět daný termín sám prodat, pokud se nebudete moci dostavit. Trh tak nahradí řadu současných systémů rozhodování, která provádějí živí lidé, a tikety budou jeho směnným prostředkem. Z tiketů se možná stane i investice – představte si, že si koupíte poukaz na budoucí cestu na Měsíc.

Malá anekdota – pořídil jsem poukaz na jeden z prvních vozů Tesla Model S (složíte zálohu a dostanete místo ve frontě), pak jsem ho prodal a slušně na tom vydělal. Chvíli jsem byl tvůrce trhu s rezervačními místy pro Model S, automobilka ale brzy změnila poukazy na nepřevoditelné. Jsem jediný člověk, který kdy vydělal na prodeji poukazu na Teslu.

Nakonec budeme tvořit celé ekosystémy služeb, které dříve neexistovaly. Všechny budou v bezpečí na blockchainech, stát budou pár drobných a obejdou se bez IT oddělení a datových center.

Blockchainové tiketové systémy

Přidávám seznam stávajících blockchainových systémů, o kterých vím. Dejte mi vědět, jakmile se dozvíte o nějakých nových:

Už dnes je pravděpodobné, že definice tiketů se do budoucna podstatně rozšíří, například do sfér jako zápisy kurzů na univerzitě, plánování dovolené, pojištění, veškeré služby spojené s návštěvou olympiády, pronájem vozu, pobyt v hotelu, najmutí konzultanta a mnohem více. Tikety budou součástí dynamických portfolií, které se budou samy v reálném přizpůsobovat proměnlivým podmínkám a budou reagovat na nové události. Když onemocníte nebo se u vás změní cokoli jiného, vaše peněženka přeprodá už nakoupené lístky a zkusí podle údajů ostatních prvků vašeho digitálního ekosystému zamluvit náhradní termín. Vesmír chytrých smluv je nezměrný a tikety budou jen podmnožinou nástrojů, které budou mít k ruce lidé navrhující mnohem rozsáhlejší systémy.

Jsme na startu

Jde bezesporu o příležitost za miliardu dolarů. Není divu, že řada společností se na trhu s tikety již zabydlela a další neustále přibývají. Každá firma, která začne u jednoduché aplikace, která bude fungovat na známých principech, jen s nesrovnatelně nižšími poplatky, se může stát příštím Ticketronem nebo StubHubem. Nevylučuji ani příchod startupů s hodnotou nad miliardu dolarů. Zápas o chytré tikety teprve začíná.

Z anglického originálu, publikovaného na webu Medium.com, pro Finmag s laskavým svolením autora přetlumočil Aleš Drobek

 

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
David Siegel

David Siegel

Podnikatel, investor, konzultant, zakladatel jedné z prvních firem se specializací na webový design, odborník na sémantický web, propagátor decentralizace a průkopník blockchainu. Napsal několik knih,... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo