Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis

Boj proti kouření. Co nefunguje

Bill Wirtz
Bill Wirtz | 31. 5. 2017 | 3 komentáře | 4 688

Česko včera zažilo vyhnání kuřáků z hospodského ráje. Jaké další represe vůči tabákovému průmyslu a jeho klientům můžeme čekat? Bill Wirtz píše o francouzské politice jednotného obalu pro všechny tabákové výrobky, bez ohledu na značku. Kouří se dál, hlásí.

Boj proti kouření. Co nefunguje

Byl to od francouzské vlády odvážný krok: první evropská země, která po australském vzoru zavádí jednobarevný obal pro všechny tabákové výrobky. Přechod na obaly jednotné, zelenkavé barvy si přála ministryně zdravotnictví Marisol Tourainová. Nový zákon měl odradit kuřáky a zmenšit tak obavy o veřejné zdraví, které se s kouřením pojí.

Realizace nápadu dopadla katastrofálně – francouzská vláda sice vykoupila zbývající barevné obaly za sto milionů eur – ale také se prokázala předvídatelná inertnost kuřáků. Celková spotřeba tabáku nijak výrazně neklesla. Vlastně neklesla vůbec: ve skutečnosti za období od 1. ledna do 31. března v roce 2017 prodej tabáku oproti stejnému období v roce 2016 vzrostl o 1,4 procenta, z 10,67 miliardy tun na 10,82 miliardy tun. Prodeje sypaného tabáku (určeného k balení cigaret) navíc o 3,4 procenta stouply navzdory nové dani, která měla od jeho užívání odrazovat. 

Ale, ale… my jsme to mysleli dobře

Francouzská vláda tyto nedávno zveřejněné statistiky samozřejmě rychle smetla ze stolu s tím, že dopad je potřeba sledovat v dlouhodobějším měřítku. Důležité je, že francouzské jednobarevné obaly cigaret nespatřily světlo světa až v lednu 2017. Ve skutečnosti přišly zelenkavé obaly na trh už v květnu 2016, ale zákon nechal prodejcům čas na doprodej starých krabiček do ledna. Jelikož většina prodejců těžila z vládního příslibu, že odkoupí neprodaná barevná balení, prodávají jednobarevné krabičky už 10 měsíců bez sebemenšího vlivu na spotřebu tabáku.

Studie ukázaly neúspěšnost politiky jednobarevných krabiček i v Austrálii, zejména její nulový dopad na konzumaci tabáku u nezletilých, ale žádné argumenty - počínaje neúspěšností pravidla o jednobarevných obalech, přes právo značek na vlastní design svých produktů až po usnadnění padělání tabákových výrobků - nepřesvědčil Paříž, že jde o zásadně špatný nápad.

Ve díře. A kopeme hlouběji

Lze očekávat, že Francie bude tento příběh i nadále překrucovat do co nejlepšího světla. Pokud se nedostaví kýžený efekt, přistoupí vláda nejspíš k dalšímu zvyšování daně na tabákové výrobky, jako to udělala v roce 2008 poté, co zákaz kouření v restauracích a klubech nikterak nesnížil spotřebu tabáku. Emmanuel Macron už oznámil, že je „připraven“ zvýšit průměrnou cenu balíčku kuřiva ze sedmi na deset eur. Tenhle přístup by nakonec mohl vést k tomu, že bude Francie prosazovat evropskou směrnici pro zákaz barevných obalů cigaret v celé EU.

Opět se ukazuje, „co je a co není vidět“, jak to popsal Bastiat. Nyní je čas přimět politiky, aby skutečně naslouchali.

Z anglického originálu s laskavým svolením autora pro Finmag přeložila Alžběta Strnadová. Úvodní fotka Shutterstock.com

Autor článku

Bill Wirtz

Bill Wirtz

Studující práv na Lotrinské univerzitě v Nancy. Provozuje vlastní mnohojazyčný blog.