Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Co uděláte za stovku?

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
11. 2. 2011

Weby, na kterých lidé nabízejí své služby za pár drobných, vypadají chvíli po svém vzniku komicky, až bizarně. Bacha ale na ně: může jít o jeden z nejvýraznějších trendů nové dekády.

Co uděláte za stovku?

Mám rád jeden přisprostlý vtip o tom, jak na E55 zastaví před nevzhlednou prostitutkou auto:

„Co uděláš za pětistovku?“

„Za pětistovku? Ježišmarijá, všechno!“

„Tak nasedej, jedeme betonovat!“

Ten fórek došel svého naplnění  až na to, že lidé nenabízí práce všeho druhu na E55, ale na internetu, a nikoliv za pětistovku, ale za pouhou stokorunu.

Pohled z Vatikánu i přilákání lásky

Co všechno dokáže znuděný člověk s připojením k internetu udělat za pět babek (vlastně jen za čtyři, provize totiž činí jeden dolar), to už rok můžete zjistit na americkém webu Fiverr. Podle – ne zcela průhledné – statistiky jsou zatím se svými nabídkami nejúspěšnější spammeři všeho druhu. Napíšou o vás heslo na Wikipedii, odkážou na vaše stránky ze svých vlastních a všelijak jinak budou kvůli vám zabordelovat internet.

Když se budete nabídkami chvíli prohrabovat, narazíte na učiněné poklady. Fiverr už poměrně obstojně filtruje hanbaté mikroslužby, takže z něj zmizela například znepokojivá nabídka člověka, který by na vás za pět dolarů ochotně myslel při masturbaci. To ale neznamená, že se tu nepobavíte. Jakýsi Ital pošle na libovolnou adresu pohlednici z Říma, podepsanou papežem. Někdo z Kostariky zase napíše libovolný vzkaz do písku na pláži a vyfotí vám jej. A abyste viděli, že dobrý člověk ještě žije – jeden takový si za vás bude celou hodinu dělat starost s vašimi problémy. Pravda, zadarmo to nebude, ale i tak je to od něj milé.

Zkrátka: bizarní „mikroslužby“ se tu míchají s těmi, které můžete objednat jako vtipný narozeninový dárek nebo páteční rozptýlení pro demoralizovanou kancelář.

Obdobně divoké začátky prožívá česká obdoba Fiverru, Stománie. Necháte tu stovku, a mravenečkové vás za to naučí rituál na přilákání lásky, napíší eňo něňo reklamní články opěvující vaši firmu, anebo rovnou slibují, že za kilo pro vás udělají cokoli. Zatímco na Fiverru lze potkat třeskutě vtipné mikropodnikatele, nabídka služeb na Stománii zatím odpovídá okresním inzertním novinám – a smutné to je občas jak jejich seznamovací rubrika. Narazil jsem na jedinou službu, u které si dovedu představit, že bych ji využil: prohlídku Chebu s průvodcem.

Ve stopách eBaye a Etsy

Přes to všechno bych si vsadil i víc než stovku nebo pět dolarů na to, že můžeme pozorovat začátky něčeho ohromně slibného. Vlastně to není ani nový trend, ale rovnou nový trh – díky jednoduchému platebnímu systému se podařilo vytvořit místo, kde mohou lidé nabízet služby, o kterých by se dřív nikomu nesnilo.

V devadesátých letech se z eBaye navzdory docela racionálním argumentům – „Co když bude v balíku místo telefonu cihla?“ – stala firma s hodnotou přes deset miliard dolarů. Jak? eBay vytvořil právě takový nový trh. Od roku 2005 prošel neuvěřitelným růstem web Etsy, na kterém amatérští a poloprofesionální řemeslníci a umělci nabízejí své výtvory, které dřív mohli střelit leda na vánočních trzích. V Česku se řada lidí dobře živí prodejem zboží přes lokální alternativy Aukro a Fler – nemluvě o tom, že mají dobré živobytí i samotní provozovatelé takových webů.

Fiverr a jeho klony mají oproti zmíněným službám jednu nevýhodu – prodávají se přes ně jen úkony za pár šušňů, tedy kdepak tučné provize z drahé elektroniky a sběratelských extrašpeků. Na druhou stranu jde o ten typ webové služby, se kterou provozovatelé nemusí mít příliš velké starosti, a pro uživatele-prodejce může i ta stovka znamenat velký rozdíl v životní úrovni – tím spíš, když se jim jejich službu podaří prodávat několikrát do týdne, natož denně.

Nový trh přitom stále čeká na dobytí. Pevně doufám, že za pět dolarů nebo sto korun budou brzy ke koupení i smysluplné služby. Ačkoliv na druhou stranu: aspoň že se pro tu nesmyslnou a samolibou karikaturu už člověk nemusí trmácet s pětistovkou kapse na Karlův most. Stačí elektronicky poslat pět dolarů spolu s fotkou – a hele, Kašpárek jak malovanej (viz. titulní fotografie u článku).

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (7)

Vstoupit do diskuze
Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo