Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Ekonomie pozornosti aneb strčte si „Dobrý den, máte rád přírodu?“ do špic!

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
15. 7. 2011

Rozdáváte svou pozornost na potkání kdejaké konině a čekáte to samé od ostatních lidí? Chyba. Vždyť jde o jeden z nejvzácnějších zdrojů. Nepřemýšlejte nad pozorností jako nad nekonečnou rolí toaletního papíru, ale jako nad penězi.

Ekonomie pozornosti aneb strčte si „Dobrý den, máte rád přírodu?“ do špic!

Každý červenec centrum Brna zaplní brigádníci a začne hon: „Dobrý den, máte rád přírodu?“ – „Dobrý den, přispějte na děti z dětských domovůůů!“ – „Jestlipak vás můžu na minutku zastavit a zeptat se vás, jakého máte operátora?“

Rozhodnete se kvůli těm otravům odjet z města, ale přes cedule nenajdete kudy:

Tak si aspoň chcete udělat dobře sklenkou vína, jenomže po stole v restauraci se válí tohle:

Slovy legendárního běsnícího mechanika Luboše: neřešitelný problém, hoši!

Čím platíme za informace zdarma

Konzervativní ekonom by mohl namítnout, že to přece problém není. Brigádníci si legálně vydělávají, reklamky taky, k vyššímu zisku si pomáhá i výrobce zmrzlin. HDP roste, daně se platí, společnost je bohatší...

... až na to, že nás to všechny stojí jednu z nejcennějších věcí, co máme: naši pozornost.

Ekonom, psycholog a počítačový vědec Herbert Simon přišel před čtyřiceti lety s jednoduchým postřehem: v informační éře povede nadbytek informací zákonitě k nedostatku toho, co potřebujeme k jejich přijímání. Čeho tedy? „To je zcela zřejmé. Lidé za konzumování informací platí svojí pozorností. Proto hojnost informací znamená nouzi o pozornost. Tu je pak nutné kvůli nesčetným informačním zdrojům, které ji mohou zkonzumovat, investovat mnohem rozumněji.

Pozornost je tedy omezený, stále vzácnější zdroj. A my jsme se s ním přitom naučili zacházet, jako kdyby to byla nekonečná role toaletního papíru.

Začněte u sebe: nechovejte se jako ocasové

Co s tím? Seth Godin, jeden z nejprodávanějších autorů knih o marketingu, v článku Věnujte pozornost ekonomii pozornosti radí, abyste si před otravováním lidí položili pár otázek. Třeba: „Když pošleme zprávu všem našim zákazníkům, kolik tím utratíme z pomyslného fondu pozornosti?“ nebo „Kolik času ušetříme našim klientům, když přepíšeme manuály tak, aby jim bylo rozumět?“

Když si totiž říkáte o čas svých zákazníků, klientů nebo nadřízených, je to prakticky to samé, jako když po nich chcete peníze. Rozmyslete si to tedy radši dvakrát. A rozhodně nepovažujte za samozřejmé, že vám někdo nějakou pozornost věnuje. Jak v jiném Godinově článku vysvětluje sedmnáctiletý Nathaniel Johnson: „Na počítači si můžete otevřít pět nebo šest programů, pracovat na projektu, psát zprávu, sledovat YouTube a koukat na film.“ Jo, možná ho oslovíte nějakým malým bannerem, který někde bliká, možná ho zaujmete newsletterem nadepsaným OBCHODNÍ NABÍDKA. A možná taky vyhrajete milion ve sportce!

Když daníme fosilní paliva, proč nezdanit vyrušení?

Pořádně radikální je spisovatel Michael Erard: „Představte si, že se cena informačního zboží stanoví v nepřímé úměře k tomu, kolik pozornosti si vyžádá. Všechny cukrovinky pro lidský mozek – haiku, vyzváněcí tóny, nálepky na nárazníky – by pak byly drahé, protože jde o luxus. Málo peněz by zato stály věci, které vyžadují dlouhou pozornost. Možná by dokonce mohly být zdarma, a zaplatily by se z peněz vybraných prodejem zmíněných cukrovinek. Jeden díl televizního seriálu by stál víc než celá série, stejně jako kapesní balení sušenek na benzince stojí víc než celá krabice v samoobsluze.“ A k tomu navrhuje daň, kterou zaplatí každý, kdo se pokusí nějakou pozornost ukořistit.

Jako praktický nápad neuskutečnitelné a pro liberály děsivé, jako myšlenkový experiment vynikající. – Ačkoliv, přesně tuhle poznámku si dokážu představit pod návrhem někoho, koho by před půlstoletím napadlo, ať státy víc zdaní ty zdroje energie, které čadí a smrdí.

Lepší svět ve třech krocích

Jak tedy v ekonomice založené na pozornosti nezkrachovat?

  • Pozornost je kapitál, který je záhodno dobře investovat. Není to metafora, fakt vám pozornost může pomoci k penězům: Další velký podnikatelský projekt nejspíš nevymyslí člověk, který se nevydrží na nic soustředit déle než třicet sekund. A i kdyby vám nevydělala ani kačku, pořád se žije líp s ní než bez ní.
  • Neobírejte ostatní lidi při své práci o pozornost jen tak pro nic za nic. Že jsou newslettery zdarma? Zkuste tedy poslat zákazníkům tři každý den a uvidíte, jakou cenou za to zaplatíte.
  • Šiřte osvětu! Zdvořile poproste telemarketéry, aby si našli pořádnou práci. Podpořte iniciativu za zákaz reklam u silnic. Sdílejte tenhle článek.

Kratší text jsem na Peníze a Finmag nikdy nenapsal, ale i tak: díky za pozornost.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte (3)

Vstoupit do diskuze
Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný... Více

Související témata

ekonomie pozornostiherbert simoninformační smoginformační zdrojemichael erardmichal kašpáreknathaniel johnsonreklamaseth godin
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo