Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Proč Picasso nemaloval za hodinovou mzdu?

Václav Lorenc
Václav Lorenc
9. 12. 2010

Jedna z legend o Pablu Picassovi vypráví o tom, jak Picasso seděl v parku a kreslil. Přistoupila k němu bohatá dáma a praví: „Jste to vy, mistře Picasso?“ Odpovědí bylo souhlasné přitakání.

Proč Picasso nemaloval za hodinovou mzdu?

„Musíte mi namalovat portrét!“ Picasso se chvíli dívá na dámu a pak jedním tahem nakreslí portrét a podá jí ho. „To je perfektní! Přesně jste mne vystihnul. Kolik vám dlužím?“ „Deset tisíc pesos,“ odpověděl umělec. „A-a-ale“ začala mumlat dáma. „Vždyť vám to trvalo jen pár sekund.“ Picasso odpověděl: „Madam, dal jsem do toho zkušenosti z celého svého života.“

Moc nevěřím, že tahle historka je pravdivá. Nicméně výborně popisuje častou situaci, kdy čas strávený nad nějakou aktivitou, není úměrný hodnotě, kterou aktivita přináší. Jako bývalý zaměstnanec to dobře znám… Proč je tedy většina z nás placena hodinovou mzdou? Jak nastavit správně cenu za služby?

Tuhle znalost může využít téměř každý. Pokud podnikáte, tak možná prodáváte služby. A kdokoli z nás se může dostat do situace, kdy bude služby nakupovat, např. objednávat dělníky na opravu koupelny.

V zásadě máte tři základní možnosti:

  • Hodinovou sazbu
  • Fixní cenu za projekt/službu
  • Podíl na zisku, který projekt/služba přinesla

Každý ze tří výše uvedených způsobů jinak eliminuje riziko a dává prostor vytvořit hodnotu projektu. Uf, ta poslední věta je příliš abstraktní i pro pořad Katovna. Abych to pořádně vysvětlil, nezbývá mi nic jiného než kreslit. Ukážu vám příběh – životní cyklus služby, kde je pro každé stadium vhodná jiná struktura ceny. Přidám ještě manuál, jak nastavit strukturu ceny pro jednotlivé projekty.

Příběh: Životní cyklus malíře

  • Stadium komodita

Na začátku je malíř (poskytovatel) neznámý, bez zkušeností např. Já - Pricing idiot. Snaží se prosadit a nabízí své dílo zdarma (např. formou blogu). V lepším případě se objeví kupující. Kupující nevěří hodnotě neznámého umělce a chce dostat projekt jednoduše pod kontrolu, to mu umožňuje hodinová sazba. Neznámý malíř je spokojený, potřebuje nějakou práci, aby uživil milenky. Netuší, kolik času mu zakázka zabere. Nicméně každá neefektivita na jeho straně je odměněna, nikam nespěchá a pomalu maluje.

  • Stadium lokální hvězda

Ve chvíli, kdy spousta vrstevníků umřela hlady nebo živoří za hodinovou mzdu, se náš malíř svou pílí vypracoval mezi uznávané lokální umělce. Když za ním přijde místní restauratér a zeptá se: „Pane Lado, kolik by stála namalovat ta rvačka ze sobotní zábavy?“ pan Josef Lada už hospodskou rvačku namaloval několikrát a ví, že ji udělá za týden, na rozdíl od toho mazala od vedle, kterému by trvala měsíc. Má navíc další zajímavé zakázky. Nechce mrhat svým časem. Nabídne fixní sazbu. Kupující je spokojen, ví, že dostane kvalitu, a nemusí malíře kontrolovat.

  • Stadium světový umělec

Pan Picasso, maluje hlavně pro zábavu. Musí zakázky odmítat, vybírá jen ty, které mu přinesou nejvíce potěšení (peněz). Klienti ho prosí, aby vzal jejich zakázku. Vědí, že dostanou to nejlepší, a nemají problém se podělit o zisk, kterou zakázka vygeneruje. Na druhou stranu Picasso si vybírá jen zákazníky, kteří jsou důvěryhodní a podíl na zisku mu skutečně vyplatí.

Manuál: Jak se rozhodnout u konkrétního projektu?

Projekty lze rozdělit na základě následujících kritérií:

  • Hodnota – velký projekt přinese velkou hodnotu a naopak
  • Riziko – velké riziko zvyšuje šanci na neúspěch a naopak

Manuál pro nastavení struktury ceny:

  • malý projet, VELKÉ riziko – ruce pryč!
  • malý projekt, malé riziko – hodinová sazba
  • VELKÝ projekt, VELKÉ riziko – fixní sazba
  • VELKÝ projekt, malé riziko – podíl na zisku

Všichni začínáme na hodinové mzdě, která má své výhody, nicméně se z ní postupem času stane klec (bohužel ne zlatá). Jediným únikem je být efektivní a lepší než ostatní, pak začnete nabízet svoje služby za pevnou cenu. Když vytrváte a máte trochu štěstí, klienti nebudou mít problém se podělit o společný zisk.

Mějte se fajn, jdu si kreslit…

Autor publikuje a kreslí pod přezdívkou Pricing Idiot na webu http://pricingidiot.com/

Foto: profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Václav Lorenc

Václav Lorenc

Konzultant. Jeho specializací je Smart Revenue Expansion – pomáhá klientům nadefinovat a implementovat řešení, která zvyšují výnosy, zákaznickou spokojenost a zároveň přinášejí vysokou návratnost investice... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo