Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Modla jménem iPhone

Arsen Lazarevič
Arsen Lazarevič
26. 8. 2008

Když šéf společnosti Apple Steve Jobs představil nový iPhone, mluvil o prodejní ceně 199 dolarů. Realita je ale úplně jiná.

Modla jménem iPhone
Není to tak dávno, co na internetu i v televizi běžel úžasný spot, v němž Steve Jobs ohlašoval novou „revoluční verzi“ svého iPhonu. Steve Jobs řekl ne vysoké ceně, která původně začínala na 399 dolarech, a pochlubil se novou: 199 dolarů za 8 gigabajtový iPhone. Jaká je skutečnost?


V hlavní roli Steve Jobs


Když se Steve Jobs vracel do Applu, odkud odešel v roce 1985, ocitl se v opravdu nelehké situaci. Apple byl drcen Microsoftem, perspektiva počítačů i operačních systémů Apple byla mizerná a tržní podíl se stále ztenčoval. Microsoft vyhrával na celé čáře.

Steve Jobs, který nastoupil coby „prozatímní CEO“ a většina lidí mu příliš šancí nedávala, však přesto dokázal vytvořit z Applu nejobdivovanější společnost v USA a hodnotu jeho akcií pozvedl z necelých 10 na dnešních téměř 200 dolarů (postaral se tak o více než 2000procentí zhodnocení!).

Jak se mu to povedlo? Podepsal se pod spousty věcí. Začal spolupracovat s Microsoftem a uzavřel s ním veškeré spory. Vyměnil vedení, odkoupil klony Mac OS, zahájil prodej počítačů Mac přes internet, zlepšil distribuci, nasadil mohutnou a velice úspěšnou reklamní kampaň, uvedl nové počítače Power Macintosh G3 a PowerBook G3. A díky tomu v roce 1997 a 1998 společnosti Apple rekordně rostl zisk každé čtvrtletí.

V roce 2000, po splasknutí internetové bubliny, Apple přestřelil se svým novým počítačem G4 Cube, který byl tou dobou kvůli DVD mechanice velice drahý, a tedy těžko prodejný.

Apple proto začal hledat další pole působnosti a našel ho na trhu mp3 přehrávačů. Po celé Americe otevřel spoustu nových obchodů a v roce 2001 uvedl první „nepočítačový“ produkt iPod.

V roce 2003 vznikl dnes velice úspěšný iTunes Music Store. Během několika příštích let následovaly nové a úspěšné verze počítačů, stejně tak i nové iPody. V roce 2007 přišla první verze telefonu iPhone a nyní máme možnost spatřit také na našem trhu druhou verzi iPhone s podporou sítí 3G a GPS.


iPhone druhé generace u nás


Ze 199 dolarů se rázem stalo 12 000 korun – lákavá cena je prý jen pro ty, kdo uzavřou jednu z nejdražších smluv s americkým operátorem AT&T. T-mobile a O2 sice nabízejí iPhone od symbolické koruny, ovšem váš měsíční paušál musí po období dvou let činit více než 2000 Kč měsíčně.

Dle analytiků je výrobní cena tohoto mobilu jen 100 dolarů (1650 korun). Server EETimes.com informuje, že Apple může mít na jednom iPhonu zisk až 11 000 korun. Toto číslo je značně přehnané, ale každopádně už dnes je jasné, že marže u iPhonu jsou mnohem vyšší než u konkurenčních telefonů.

iPhone se dá také označit za nejdotovanější telefon historie. Každý kus prodaný v síti AT&T je dotován 300 až 400 dolary. Důsledkem toho bude, že AT&T bude vyplácet nižší dividendy než v minulém roce.

Apple plánuje prodat na našem trhu do konce roku až 50 000 iPhonů. Dosavadní prodej dosáhl několika tisíc kusů. Bez zajímavosti není ani to, že Apple prosadil určité regule, které musejí prodejci-operátoři dodržovat. Například v okolí tří metrů od iPhonu se nesmí nacházet žádný konkurenční přístroj, tj. žádný jiný mobilní telefon.

iPhone v prodejnách operátorů působí jako „modla“. Často se stánek s mobilem iPhone nachází v rohu prodejny, ale už po dvou metrech jsou vidět i jiné přístroje. Návštěva komisařů ze společnosti Apple s metrem by tak mohla být jistě zajímavou podívanou.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (13)

Vstoupit do diskuze
Arsen Lazarevič

Arsen Lazarevič

Ekonomický publicista. Narodil se v Bělehradu, v České republice žije trvale od svých pěti let. Na Finmagu začínal, dnes působí na serveru Měšec.

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo