Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Banky vs. Karel Gott

Jan Majer
Jan Majer
9. 11. 2007

„Zajímavé by bylo obohatit hlasování o přepočet na klienta banky. Počet hlasů pro banku lomeno počtem klientů. Pak by pořadí opravdu více odpovídalo náladě klientů,“ říká v rozhovoru Patrik Nacher, organizátor soutěže o nejabsurdnější bankovní poplatek a provozovatel serveru bankovnipoplatky.com.

Banky vs. Karel Gott
Čím to, že Bance roku, komerční anketě srovnatelné se soutěží Miss nebo se Zlatým slavíkem, věnují média každý rok tolik pozornosti?
Ankety jsou obecně pro média přitažlivým tématem. Faktem ale je, že tuto anketu vnímají jako důležitou především samotné banky. Každý z nás si určitě všiml například na obálce výpisu z účtu ikonek, které ukazují, jaké kategorie naše banka vyhrála. Jaký to má ale význam pro klienty, už nechám na čtenářích.

Banky v soutěži vyhrávají hodnotnou cenu - obrovskou bezplatnou reklamu v médiích. Vyhrávají právě ty ikonky, kterými mohou ozdobit propagační materiály. Podle vás nemá srovnávání finančních institucí smysl?
Určitě má smysl srovnávat srovnatelné. Porovnávat ceny jednotlivých služeb, jejich kvalitu, a to vzhledem k charakteru finančních institucí. Vždy ale musíme mít na paměti, že ankety jsou především o emocích.

Byl jste jako známý kritik českých bank přizván do poroty Banky roku?
Přišel mi sice nějaký mail od organizátorů, že mám poslední den na to, abych poslal svoje tipy, ale nikdo mi oficiálně nesdělil, že jsem členem poroty. Takže jsem nehlasoval.

Víte, kdo byl v porotě?
Členy poroty jsem našel v tiskové zprávě někde v médiích, na oficiálním webu jsem tuto informaci nenašel. Jsou tam známá jména politiků, lékařů, lidí z médií, komerčních firem i finančních institucí. Nenazval bych to odbornou porotou, ale spíše porotou složenou ze známých osobností.

Vítězné firmy pak využívají ocenění k vlastní reklamě. Nedeformuje to trh?
Už jsem se toho dotkl. Banky se dost často chlubí oceněními. Myslím ale, že to na klienty nemá takový vliv, jak si banky myslí. Klienti bank se čím dál víc zajímají o služby a produkty, které jsou jim nabízeny. Hledají si informace na internetu, porovnávají cenu i kvalitu služeb. Podobná ocenění pak mohou mít v kontrastu s realitou i opačný efekt, než banky očekávají.

Jak byste okomentoval výsledky letošní ankety?
Stále vítězí stejné banky, bez ohledu na to, co se v daném roce událo. Zdá se, že Česká spořitelna a Komerční banka budou vždy na stupních vítězů, i kdyby se ostatní banky rozkrájely.

S tím asi nejde nic dělat. Karel Gott taky vždycky vyhraje...
Karel Gott ale hezky zpívá. Zajímavé by bylo obohatit hlasování o přepočet na klienta banky. Počet hlasů pro banku, lomeno počtem klientů. Pak by pořadí opravdu více odpovídalo náladě klientů.

Vy ale také známkujete banky. V čem je rozdíl mezi vaším žebříčkem a bankou roku?
Je v tom podstatný rozdíl. Banky nehodnotí porota, ale přímo klienti. Zatím se hodnocení zúčastnilo přes osm tisíc návštěvníků webu, a to už je reprezentativní vzorek.

Jak se hlasuje ve vaší anketě?
Nejde o počty hlasů, tedy kvantitu, ale o průzkum kvality. Klienti hodnotí školní známkou banky z hlediska devíti parametrů. Ty jsou rozděleny do tří základních skupin - prostředí poboček, bankovní služby, informace.

Takové hodnocení se dá docela dobře zmanipulovat.
Vyřazujeme ze statistik všechna podezřelá hodnocení, která by banky poškodila. Třeba když někdo vyplní samé pětky. Hlasující vyplňují další údaje, aby výsledky byly co nejpřesnější - pobočku, kterou hodnotí, kraj atd. To vše by dohromady mělo dát výsledek, o který se dá opřít.

Přesto určitě nejde o dokonalou metodiku.
Dokonalé srovnání ve skutečnosti udělat nejde. Tak se aspoň snažíme eliminovat nepřesnosti.

Například?
Například nezveřejňujeme detailní výsledky u bank, které hodnotilo méně než 50 klientů, aby nedocházelo k nespravedlnostem vycházejícím z hodnocení malého množství respondentů.
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jan Majer

Jan Majer

Původní profesí novinář, od roku 2001 pracoval jako finanční poradce. V dalších letech publikoval vedle poradenské činnosti články ve finančních rubrikách novin a časopisů a vedl ekonomickou rubriku týdeníku... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo