Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Děti čelem vzad!

Spolupráce
Spolupráce
24. 11. 2020

Aby lépe překonali extrémní přetížení, létali už první američtí astronauti do vesmíru usazeni zády ke směru letu. Nezaslouží si stejnou míru ochrany i naše děti? Abychom zvýšili bezpečnost nejmenších pasažérů během jízdy, měli bychom se držet doporučení expertů z automobilky Volvo: umísťujme děti v sedačkách proti směru jízdy alespoň do jejich čtyř let.

Děti čelem vzad!
Zdroj: Volvo

„Může to znamenat rozdíl mezi životem a smrtí,“ zdůrazňuje Lotta Jakobssonová, vedoucí oddělení bezpečnosti ve společnosti Volvo Cars. Díky výzkumu reálných pojistných událostí, jejichž následky Volvo shromažďuje již od 70. let a zjištění pak uplatňuje v bezpečnostních vylepšeních nových modelů, se Lotta Jakobssonová každý rok seznamuje s následky běžných, ale i těžkých střetů.

„K těm nejtěžším nárazům nedochází často, ale když k nim dojde, můžou být síly působící na malé dětské tělíčko extrémní,“ vysvětluje. „Dětský krk není v prvních letech života dostatečně pevný. Proto je nezbytné, aby děti cestovaly zády ke směru jízdy.“ Čelní náraz je pro dítě natolik silný, že i když je upoutáno v sedačce po směru jízdy, krční svaly a vazy jsou příliš zatíženy, a hrozí tak vážné, nebo dokonce smrtelné zranění.

Aspoň do čtyř

Expertní tým Volva v čele s Jakobssonovou doporučuje vozit děti zády ke směru jízdy nejméně do věku čtyř let. Doporučení je jedna věc, praktické možnosti věc druhá. Toho si je automobilka vědoma, a tak nabízí vlastní řadu sedaček pro převoz různě velkých dětí proti směru jízdy. Ať už jde o pevné „vajíčko“ pro nejmenší, nebo praktickou sedačku s otočným mechanismem, který usnadňuje nasedání a bezpečné poutání dítěte, určenou pro děti do 4 let.

Všechny autosedačky Volvo nejen že splňují veškeré bezpečnostní certifikace, ale je u nich také důkladně ověřena snadnost uchycení a správná interakce s ostatními bezpečnostními prvky vozu. Volvo své sedačky podrobuje nárazovým testům vlastních automobilů.

Bezpečnost Volvo
Zdroj: Volvo

Jako nejlepší způsob upevnění ve voze pak automobilka doporučuje pevné kotevní body systému Isofix, které sedačku uchytí přímo ke konstrukci vozu a snižují tak riziko špatného zajištění.

Myslete dopředu

„Mami, mně je špatně.“ Tato slova slýchá při jízdě autem nejeden rodič. Zejména u těch menších bývá nevolnost z jízdy autem častý problém a „obrácené“ umístění sedačky ho ještě umocňuje. Řada rodičů je proto postavena před rozhodnutí, zda dát větší důraz na bezpečnost, nebo na pohodlí dítěte.

Experti na dětskou bezpečnost pochopitelně nechtějí dělat kompromisy, pokud jde o zdravotní následky po případné nehodě, a proto radí, jak nevolnosti předcházet. Základem je naplánovat trasu tak, aby na ní bylo co nejméně zatáček, horských úseků nebo nerovností. Někdy může být lepší volbou delší trasa po dálnici než kratší přes kopce. Citlivým dětem také pomáhají častější zastávky spojené s procházkou na čerstvém vzduchu.

Nevolnosti nepomůže, když si dítě za jízdy čte, maluje nebo se dívá na tablet. Vhodnější je rozptýlení v podobě hudby nebo her vhodných pro cestování autem. Snížit nepříjemné pocity může pravidelné větrání nebo jízda s otevřeným oknem, některé děti si oblíbí střešní okno. Samozřejmostí je také jen lehké občerstvení místo těžkých pokrmů včetně oblíbených hranolků. Vedle volně prodejných léků na nevolnost pak může dětem pomoci také řada přírodních přípravků na bázi zázvoru nebo máty.

Pro starší a pokročilé

Ani u starších dětí, které už těmito problémy tolik netrpí a proti směru jízdy necestují, by rodiče neměli na zvýšenou bezpečnost rezignovat. I pro tyto věkové kategorie existuje stále ještě „něco víc“ než samotný tříbodový pás. Minimálně podsedák, ať už s opěradlem, nebo bez něj, který zvýší pozici dítěte tak, aby mu bezpečnostní pás „dospěláckého“ sedadla procházel správně mezi krkem a ramenem.

V kombinaci s pokročilou konstrukcí vozů Volvo a pásy vybavenými předpínači i omezovači tahu je tak v kombinaci s bočními airbagy zajištěna nejvyšší možná míra bezpečí pro děti. A na něm přece záleží při každé cestě nejvíc.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Spolupráce

Spolupráce

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo