Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Byznysplán: Pro chlapský čumák

Martin Vlnas | 21. 10. 2020 | Vstoupit do diskuze – 1 komentář

Jak se z nápadu vymyšleného v New Yorku nad pátým pivem s prsty umaštěnými od Buffalo Wings stal globální brand s obratem přes dvě a půl miliardy korun.

Byznysplán: Pro chlapský čumák

Zdroj: Bulldog

Kdybyste Simona potkali před dvaceti lety s čerstvým titulem z historie z Oxfordu a Dartmouth College a přijímacím dopisem od velké poradenské firmy Arthur Andersen, asi byste netipli, že o deset let později rozjede firmu pečující o zevnějšek mužů s dnes víc než dvouapůlmiliardovým obratem.

„Tu práci jsem sice nesnášel,“ vzpomíná na korporát, „pořád mi to ale přišlo lepší než učit dějepis na střední.“ Vydržel pět let. Pak pracoval v New Yorku a na Novém Zélandu jako analytik zaměřený na inovace ve velkých korporacích. Pracoval na projektech pro Procter & Gamble, Starbucks nebo Samsung. Ze zastávky na Novém Zélandu si odvezl manželku. V New Yorku zase potkal parťáka, se kterým se v roce 2006 podělil o svou frustraci z toho, že když si chce chlap koupit krém na obličej, musí si koupit předražený klon zajetého ženského brandu s nápisem for men a unylým marketingem.

Simon Duffy

Simon DuffyFoto: Bulldog

Zakladatel Bullldog Skincare a Waken Mouthcare. Narodil se ve Velké Británii, kde vystudoval moderní historii na Oxfordu, na  což navázal stipendijním pobytem na univerzitě v Dartmouthu. Po studiích nastoupil do poradenské firmy Arthur Andersen. Než rozjel vlastní byznys, strávil deset let v reklamní agentuře Saatchi & Saatchi a jejích dceřiných firmách, kde se věnoval marketingovým inovacím. Vyučuje na londýnské New College of the Humanities. Je ženatý, má tři děti.

„Dali jsme si pár piv, pak ještě jednou a pak zase a začali jsme si psát nápady a počítat. Přesněji – já chrlil nápady a Roger počítal a přemýšlel, kde na to vezmeme. Nakonec jsme si řekli, že když ne teď, tak nikdy. Bylo mi dvacet devět a už mě nebavilo vymýšlet věci pro ostatní.“ Oba dali výpověď, nechali své nadstandardně placené práce – Rogera v té době živily fúze a akvizice –, přestěhovali se zpátky do Londýna a začali si plnit svůj sen. Pokud vám dneska pánský krém na obličej nebo vyživující balzám pro plnovous přijdou jako základní vychytávky, tak vězte, že se právě nacházíme v roce 2006, kdy neexistoval Instagram ani iPhone a většina dnešních hipsterů měla pořád ještě tvářičky holé jako dětské prdýlky.

„Další rok jsme sbírali peníze, hledali dodavatele surovin, výrobce, sklad a pilovali první produkty. A taky brand. Na první pohled jsme se chtěli odlišit od všech primárně ženských značek, které chrlily nadnárodní korporace. Proto jsme si vybrali buldoka.“ Začali se šesti produkty a penězi od osmnácti investorů. „Věřili nám, protože jsme měli za sebou úspěšnou kariéru a dokázali jsme se jim dobře prodat.“

Generační obrat

Produktově to ale byl pořád pokus-omyl. „Náš hydratační krém je dodnes nejprodávanější z celého portfolia, ale třeba první sprchový gel byl totální průšvih.“

První rok prodělali většinu peněz, co dostali, a ve ztrátě zůstali i rok následující. Věci se ale pomalu začaly obracet k lepšímu. „Našli jsme ty správné lidi, kteří oboru rozuměli, rozhodli se je poslouchat a těžit z jejich kontaktů.“ Zachránily je čtyři velké řetězce, které jejich produkty ve Velké Británii zařadily do své nabídky. A taky pomalu, ale jistě rostoucí zájem mužů o svůj zevnějšek.

Nejtlustší Finmag

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

3d král

„Hlavně doufám, že se při každé následující pandemii nebude znovu řešit, jestli Průša tiskne štíty,“ říká podnikatel, jehož 3D tiskárny zná celý svět. A tak jsme se radši ptali, jestli se budou tisknout domy a k čemu je 3D tisk cukrářům. Jenže… Tiskne už Josef Průša štíty?

Vyhnala nás karanténa

Téma: outdoor. Analyzujeme čísla z tuzemské turistiky, probíráme novodobé vychytávky od hodinek po jídlo, co se vaří bez ohýnku, a mrknem na historii vychytávek, které už nám přijdou všední. Kde bychom byli bez přehazovačky? Pod kopcem!

A další

Jakub Jetmar ochutnává v prostějovském pivovaru Axiom.Monika Veselíková slyší krávu růst. Je to japonské plemeno wagjú z farmy v Dolní Sloupnici. Gabriel Pleska se léčí kameny. Martin Vlnas jede Tour de France. Vojta Dobeš popisuje, jak kartou dokoupíte koně pod kapotu auta, ve kterém právě sedíte.


„Když jsme začínali, používalo nějaký krém jen dvacet procent mužů. Jakýkoliv další produkt se pak pohyboval v jednotkách procent. Změně myšlení pomohla nová generace, která v té době zrovna začínala být ekonomicky aktivní – byla zvyklá chodit do barber shopů, sportovat a dobře vypadat. S tím se logicky svezla i péče o pleť. Svou roli sehrála proměna vnímání genderových stereotypů. Na vysoké škole, kde učím, mají unisexové toalety, nikdo neřeší, jestli je takový, nebo makový. Můj otec a jeho generace nikdy nepochopí, proč by měl chlap používat hydratační krém, protože oni to přece nikdy nepotřebovali. Navíc je to pro ně zženštilost.“

Zlom nastal třetí rok. Firma už dokázala pokrýt náklady, ale Simon a Roger cítili, že pokud chtějí být úspěšní, musejí z Británie ven. „Udělali jsme si pár průzkumů a rozhodli se pro Švédsko. Bohatá země, nevlídné počasí, které nesvědčí pleti, a zároveň muži zvyklí o sebe pečovat. Dnes tam máme padesát procent trhu.“

Buldokovi rázem narostla křídla a další země rychle následovaly. Dnes ho kromě Velké Británie, kde má v segmentu firma větší tržní podíl než Nivea, a Švédska najdete v dalších čtyřiceti zemích – včetně Česka.

Dobrý obchod

Jak se buduje globální brand ve světě, který ovládají nadnárodní společnosti jako Unilever, L’Oréal, Procter & Gamble nebo Beiersdorf? I přes rostoucí tržní podíl byl Bulldog pro velké konkurenty zpočátku neviditelný. „Pak jsme začali narážet na jejich vyjednávací sílu. Nemohli jsme s obchodním řetězcem udělat dohodu, že když nás dá v regálech výš, dostane od nás slevu na psí žrádlo a toaletní papír. Museli jsme přesvědčit sítě jako Sainsbury’s, že našich výrobků jednoduše prodají víc, protože jsme jiní. Od začátku jsme řekli, že když nemůžeme být jedničkou na trhu, musíme být jedničkou v inovacích. Když jsme poprvé dali krém do tuby z cukrové třtiny, všichni kroutili hlavou. Stejné to bylo s žiletkami s bambusovou rukojetí. Mimochodem, těch plastových se jen ve Spojených státech vyhodí dvě miliardy každý rok.“

BulldogZdroj: Bulldog

Řada péče o pleť Bulldog

Tohle byla druhá fáze. Když ji Bulldog přežil, přišla třetí. „Najednou nám každý týden chodily maily, jestli a za kolik by nás mohli koupit. Nejdřív jsme všechny vyhazovali do koše, ale pak nám došlo, že i inovace mají svůj strop, který bez spojení s někým s globálními distribučními a marketingovými kanály nepřerosteme. Proto jsme se spojili s Edgewell Personal Care, pod jejíž deštník patří třeba Wilkinson a další brandy. Není to největší firma v oboru, ale nabídla nám skvělé podmínky a hlavně podporu při expanzi do Ameriky a na nové evropské trhy. Byl to velmi dobrý obchod.“ Simon s Rogerem ve firmě zůstali i po prodeji svých podílů.

Tady je Krakonošovo

Stojí čeští muži o bambusové holicí strojky a organické produkty? Spotřebitelským chováním se prý výrazně nelišíme od zbytku Evropy – jen u nás podle Simona víc letí výrobky pro vousáče. Skoro stejně jako v Kanadě a Paříži. Až budete příště ve flanelce   a s rozpečeným croissantem v ústech brousit sekeru, nezapomeňte ji vyleštit a v odrazu zkontrolovat, jestli vám v navoskovaném vousu nezůstalo pár drobků. Kluci ve fitku by se vám vysmáli!


Vyšlo v říjnovém Finmagu
Martin Vlnas

Martin Vlnas

Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Na univerzitě Sungkyunkwan v jihokorejském Soulu se rok zabýval východoasijskou kulturou a sociálními systémy. Během studia publikoval reportážní texty... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 1 komentář v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Boris Otokar Hodlak | 21. 10. 2020 11:59

Proč to není označené PR článek?

+4
+
-