Wu-chan, Novotný, Maláčová. Proč neskákat na virální videa

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
27. 2. 2020

Videem můžete manipulovat, aniž jste manipulovali samotné video: stačí vynechat kontext nebo zabrnkat na emoce popiskem.

Wu-chan, Novotný, Maláčová. Proč neskákat na virální videa

Protože jsou čínští soudruzi skoupí na slovo, o dění v tamních městech izolovaných kvůli epidemii koronaviru si zbytek světa dělá obrázek z virálních (sic!) videí. Na mnoha z nich můžeme pozorovat člověka, který se buď právě hroutí k zemi, nebo na ní už bezduše leží, než ho skupina zdravotníků v overalech odtáhne kamsi, kde to už vidět ani nechceme. Nabízející se interpretace: koronavirus je tak rozšířený a tak nebezpečný, že češe lidi jak hrušky. Nabízející se reakce: němá hrůza.

Jsou například tato nejslavnější videa opravdu z Wu-chanu, nebo aspoň z Číny, a ze začátku letošního roku?

U většiny to není jak ověřit, ale pracovně to připusťme. Posílá na nich lidi k zemi koronavirus? Taky nevíme, ale můžeme počítat. Jen krátkodobá ztráta vědomí zvaná synkopa postihne v důsledku vzrušení, strachu nebo dlouhého stání ročně pět lidí z tisíce. V jedenáctimilionovém městě by to znamenalo sto padesát případů denně. Tedy víc, než kolik lidí v prvních týdnech epidemie a zlatých dnech šíření podobných videí chytalo koronavirus, který má navíc většinou relativně lehký průběh. A dost na kupu materiálu pro pohotové kameramany. Přičtěte smrtelné srdeční zástavy a podobně – s drtivou pravděpodobností koukáte na člověka, jehož problémem není viróza.

Jak strhnout pozornost

S šokujícími klipy, které nedoprovází žádná nebo jen ledabylá žurnalistická práce, je několik potíží. Za prvé, video snáz než text vyvolává emoce jako empatii či strach. Za druhé, klip nesledujete ve vakuu, ale v nějakém rámování, které vám napovídá, jak máte reagovat. Doprovodné tweety, statusy a popisky obvykle nejsou dílem novinářů, kteří by nabízeli kontext, ale lidí, kterým jde o pozornost.

Pro další ilustrace se z Číny přesuňme do Česka. První: řeporyjský starosta Pavel Novotný versus ženy, které v únoru převedly skupinu dětí přes přejezd se staženými závorami a červenou na semaforu. Klip zveřejněný v pořadu Extrémní starosta na Mall TV zobrazuje něco, co klidně může být trestným činem nebo přestupkem, ale taky nemusí. Ze samotného videa nešlo poznat, jestli skupina neutíká před pomatencem s nožem, a doteď není jasné, jestli jí k pohybu nedávají pokyn drážní zaměstnanci, jak později psal bulvár. A pokud opravdu kynul mašinfíra, který k tomu nemá oprávnění, do jaké míry nese za nebezpečnou situaci vinu on a do jaké učitelka či vychovatelka, která neví, že na dráze platí jen pokyny od posunovače s praporky? Těžké rozhodování pro drážní inspekci i nadřízené zúčastněných. Lehké pro Novotného, který snímky z videa rámoval tweetem Tak tebe mi je, maličká, hodně líto. Rozpoutám peklo, i pro tisíce těch, kteří to peklo pomohli vytopit.

Pokud s učitelkami nemáte ani trochu slitování, protože vy byste nikdy rozhodně…, a starosta za ODS je vám sympatický, zkusme test záměnou. Představte si, že záznam vašeho nejblbějšího řidičského blikance zveřejní s komentářem „tebe mi je líto, rozpoutám peklo“ jakýsi „extrémní starosta“ za Zelené. Snad každý s větším nájezdem vymňoukl něco, co se sice obešlo bez následků, ale v dobře orámovaném videu by to volalo po reakcích okamžitě sebrat papíry. (Mimochodem: o svém nejnebezpečnějším kiksu sami nemusíte vědět.) Tohle je další problém klipové pseudožurnalistiky: extrémní pozornost upřená na jednotlivý exces, u kterého zrovna byla kamera, a mlčení o míře, v jaké se podobné situace mimo jejich záběr stávají, i jejich důvodech.

Jak předžvýkat význam

Druhý domácí příklad: ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová v České televizi v únoru řekla, že se „může stát“, že OSVČ s minimálními odvody důchodového pojištění „nedosáhnou ani na nultý pilíř, na tu základní část“ reformovaného starobního důchodu. Český twitter klip z rozhovoru prakticky jednomyslně interpretoval tak, že ČSSD sebere živnostníkům důchod / nechá je bez důchodu, viz retweety Karla Peky, který klip sdílel. Nedosáhnout na nultý pilíř, napočítaný v různých variantách až na ekvivalent dnešních 11 150 korun, ale neznamená nemít důchod vůbec žádný.

Je to nesmysl, o kterém nikdo z autorů reformy nemluví, a který by těžko prošel přes Ústavní soud („právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří“ je součástí ústavního pořádku). Pokud stát nezvedne živnostníkům s nízkými příjmy odvody nebo nezačne brát peníze na důchody jinde, zůstane jim nejspíš podobně malá penze, jakou mají dnes a jakou měli za předchozích vlád. Když ovšem k videu obdržíte instrukce, že je nutné se rozčílit nad tím, jek Venezuela Maláčová nechá živnostníky bez důchodu, přesně takovou Venezuelu na něm vidíte a slyšíte.

Servírujeme svět!

Chytré čtení na víkend

Nabízíme vychucený talíř duševní stravy. Chtěli byste každý pátek dostávat do e-mailu přehled nejlepšího inspirativního čtení, které z hlubin českého i světového čtení vyšťoural šéfredaktor Finmag.cz Michal Kašpárek? 

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Čtení na víkend

 

Mluví-li se o manipulacích prostřednictvím internetových videí, nejčastěji přijdou na přetřes deepfakes – zcela vyfabrikované klipy s tvářemi slavných osobností, počítačově nalepenými na nastrčené herce. Žádné z takových videí zatím nebylo tak úspěšné jako sto dvacet let starý trik, kterým kdosi z předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiové udělal ožralou ženskou – stačilo její projev zpomalit, posměšný tweet od Donalda Trumpa následoval vzápětí. A ani takové špinavé fígle se samotným obsahem nejsou tak efektivní jako vzít kratičké video libovolného původu a doplnit je peprnou interpretací.

Pokud jste novináři, pamatujte na to, že je vaší prací kontext doplnit, ne využívat jeho absence. Video z internetu nemá být vaše pomůcka, ale předmět vašich pochyb. Pokud novináři nejste, buďte k videu stejně podezřívaví jako k řetězovým mailům – kamerou se sice lže o něco hůř než klávesnicí, součástí sdělení jsou ale pořád něčí písmenka. Dokud nevíte, čí jsou, a že je pro něj nebo pro ni pravda důležitější než pozornost, v zájmu vlastní důstojnosti nechejte video probublat feedem bez sdílení.

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný... Více

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo