Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jedna Evropa, jedno dálniční mýtné?

Evropská komise má dávno plán na jednotný evropský poplatek za dálnice. Je ale součástí rozsáhlejšího plánu na změny v dopravě, který bude obtížné prosadit. A potěš nás pámbu, jestli se pojede podle německého vzoru.

Pokud jste tento víkend zase odlepovali dálniční známku a zase jste si přitom zanadávali, protože ty české jsou v žebřících neodlepitelnosti na čelném místě, tak si ten zážitek dobře uložte. Během roku nebo několika málo let to totiž může být jedna z historek pro vnoučata – něco jako povídání o tom, jak jste posílali telegram nebo že televize bývala jen černobílá.

I v Česku se plánuje to, co už znáte třeba z cest na Slovensko nebo do Maďarska, tedy elektronické placení mýtného, kdy zaplacení poplatku kontrolují kamery, které čtou registrační značky

Babylon na dálnici

A možná se dokonce blíží i to, co člověka, který častěji cestuje mezi unijními státy, napadá při téměř každém přejetí neexistující hranice. Tedy proč – když tu máme schengenský bezhraniční prostor – nejsme schopni domluvit se na jednom evropském dálničním poplatku. V praxi to tedy na většině unijních hranic vypadá tak, že sice přes čáru projedete maximálně s ubráním plynu, ale pak stejně musíte někde kolem hranice zastavit a pořídit si nějakou formu dálniční známky.

Elektronické mýtné je samozřejmě trochu výhoda. Když s ním dopředu počítáte, můžete si ho koupit od stolu, ještě než vyrazíte. Horší je, když to nestihnete. Na podzim jsme takhle jeli trasu Praha – Bratislava – Budapešť – Vídeň – Praha. Znamenalo to kromě českého ještě tři další poplatky za dálnice. A na slovenské, a především pak na maďarské hranici vyřizování elektronického mýtného, proti kterému byla někdejší koupě a lepení dálniční známky rychlou a jednoduchou operací. Úplně největší „vychytávkou“ je, když elektronické mýtné musíte zaplatit jedině v hotovosti, a ještě v měně daného státu. Kdo nezažil, neuvěří.

Kamiony to mají o něco jednodušší. Jejich čelní skla jsou ale plná krabiček elektronického mýtného, protože podobně jako kdysi u mobilů prostě musí mít každý stát trochu jinou krabičku, trochu jiný systém.

Když si zkusíte ujasnit, jak to tedy v té Evropské unii s vybíráním dálničních poplatků je, vyjde vám to na hodně dlouhý článek. Systémů je mnoho, v některých zemích i víc než jeden. Zároveň zjistíte, že množství států, kde se dálniční poplatky stále ještě neplatí, není úplně zanedbatelné. Je jich z 28 (od dubna 27) celých devět, včetně takových dálničních velmoci jako jsou Nizozemsko nebo Belgie až po dálničního drobečka Estonsko.

Unie má plán, ale...

Než začnete nadávat na Evropskou unii, že s tím nic nedělá, tak vězte, že v Evropské komisi plán na to, co s tím dělat, mají už několik let. V roce 2017 představila eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová propracovaný plán na celoevropský systém dálničního mýtného.

Ten je ale součástí celého bloku evropských iniciativ, které mají za cíl zlepšení spolupráce v dopravě a jako celek nesou název Evropa v pohybu. Jak už to tak ale u Bruselu bývá, pouhé zrušení dálničních známek se unijním úředníkům zdálo jako malý cíl. „Evropská unie má jedinečnou příležitost vést modernizaci silniční dopravy nejen doma, ale i ve světě. Naše reformy položí základ pro standardizované digitální silniční systémy, spravedlivější sociální podmínky a prosaditelná tržní pravidla. Pomohou snížit socioekonomické náklady dopravy, jako jsou čas strávený v provozu, úmrtí a závažná zranění na silnicích nebo zdravotní rizika plynoucí ze znečištění a hluku," uvedla při představování plánu bulharská eurokomisařka.

Evropská komise se tedy i v tomto případě řídila principem, proč něco dělat jednoduše, když to jde složitě. Vedle vyřešení základního problému, tedy placení jednoho dálničního poplatku, tady chytá ještě mnoho dalších zajíců. Snahu o snížení emisí, výměnu vozového parku, omezení zátěže pro životní prostředí celkově a tak dále.

Německo jako model?

To všechno výrazně komplikuje vyjednávání. Například lze čekat, že státy jako Česko nebo Polsko – o Bulharsku a Rumunsku nemluvě –, kde je vozový park v průměru mnohem starší než v Německu nebo Rakousku, se budou snažit omezit zvýhodnění novějších aut před staršími. To je model, který na svých dálnicích chystá od příštího roku Německo. Podobných zádrhelů má plán Evropské komise celou řadu.

Proto se termín, kdy by měl být celoevropský systém spuštěn, tedy rok 2024, může zbytečně málo ambiciózní zdát pouze laikům. Ti, kdo se ve složitosti vyjednávání o podobných věcech vyznají, naopak tvrdí, že je to hodně optimistický scénář. Ostatně, plán Evropa v pohybu byl Evropskou komisí představen už před dvěma roky. A slyšeli jste snad od té doby cokoli, co by naznačovalo, že se vyjednávání o něm pohnula někam kupředu?

Odborníci ale tvrdí, že to, na co se čeká jako na modelový příklad, je německý systém placených dálnic, který má Spolková republika spustit letos po prázdninách. Hádejte, odkud budou řidiči, kteří se potom v Německu nedoplatí…

Autor je redaktor Deníku

Luboš Palata

Luboš Palata

Narodil se v roce 1967 a vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově. Je nositelem několika ocenění, mimo jiné novinářské ceny Ferdinanda Peroutky. Byl rovněž nominován na Cenu Evropského parlamentu.... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 116 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Josef Fraj | 5. 2. 2019 05:49

Palata nejsou voni nemocnej? Po všech těch letech šplhání do europrdXXX najednou kritika? To je přestali v Bruselu platit?

Je to snad poprvé, co s Palatou souhlasím. Jako člověk, který jezdí pravidelně na Balkán přes všechny ty malé státečky, si už nejméně deset let kladu otázku, proč nemáme jednotnou dálniční nálepku nebo něco takového. To přece nemůže být tak složité. A ejhle, napadlo to i soudruhy komisaře. Jenže bruselský komisař prostě nemůže udělat jednu užitečnou věc, aniž by jí doprovodil desítkou dalších buzerací, které občanům pěkně osolí život. Panebože sešli mor na všechny unijní funkcionáře, sekčními šéfy počínaje a násoskou Junckerem konče!

+25
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

Pavel Hanzl | 5. 2. 2019 13:07

Na kecy jsou evropští politici stejní kabrňáci jako naši politici (a hlavně nepolitici), ale pokud udělají jednotné mýtné, bude to jednoznačně plus. A jestli tam zamontují ekologii (už dnes je tam zamontovaná tonáž), tak se nic neděje, pro občana to žádný opruz neznamená. Jen se zamyslí, jestli koupit starého smrdlavce, kde už platí vyšší silniční daň a ještě mýto, nebo novější čistší.

-15
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK