Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Hromadná doprava zdarma nedává smysl. Dokud se nezbavíme řidičů

Veřejná doprava zadarmo zabíjí veřejnou dopravu. Řešení můžou dovézt autonomní vozidla bez řidičů.

Myšlenka veřejné dopravy zdarma je skutečně lákavá. Některá francouzská nebo německá města při hledání cest, jak snížit znečištění ovzduší s podobnými návrhy už pracují. V Británii předseda Labour party Jeremy Corbyn slíbil autobusy zdarma pro mladé do 25 let, což by znamenalo de facto rozšíření počtu držitelů průkazek, jaké už dnes využívají senioři.

Empirická data ale nasvědčují, že nabídka MHD zdarma může jednak způsobit pořádný bolehlav místním správám, ale hlavně že nemusí vůbec přinést kýžený efekt, tedy přesvědčit dojíždějící, aby nechali auta v garáži. V Tallinnu, hlavním městě Estonska, spustili MHD zdarma pro obyvatele města už v roce 2013. Průzkum veřejného mínění z roku 2014 ale ukázal, že většina lidí, kteří na veřejnou dopravu přešli, byli dosavadní cyklisti a chodci, nikoli automobilisté. Nedávnější průzkum z roku 2017 ukázal, že využívání MHD vzrostlo za čtyři roky pouze o 20 procent.

Thomas Naumann v dubnovém vydání německého časopisu Stadtverkehr, píše, že co se týče nákladů, je jediným efektivním způsobem, jak přimět řidiče, aby přesedlali na MHD, kombinace přiměřeného jízdného a přísných dopravních omezení. Například v anglickém Sheffieldu atraktivní ceny za autobusové jízdné i dobré jízdní řády dříve dokázaly udržet auta mimo centrum města. Od 70. let, dokud nebyla služba v roce 1986 deregulována, zkrátka rezidenti nepotřebovali auto, aby se pohodlně dostali do centra.

Hledání zdrojů

Největší slabinou plánů na MHD zdarma je, že budou chybět příjmy z jízdného, které by pokryly údržbu a inovace. Například v Tallinnu bude brzy nedostačující městský tramvajový systém vyžadovat kapitál na kompletní obnovu – anebo ho prostě čeká zánik. V Hasseltu, belgickém městě se zhruba 70 tisíci obyvatel, nabízeli od roku 2013 autobusy zdarma pro děti do 16 let, ale museli od toho ustoupit, protože náklady na provoz přestaly být udržitelné.

V Paříži zatím stihli zakázat nejvíce znečišťující vozidla a nabízejí MHD zdarma na pár dní pokaždé, kdy znečištění dosáhne v souhře s atmosférickými podmínkami nebezpečných hodnot. Jak ale v červnu v Today’s Railways EU napsal David Haydock, provoz v kritických dnech opatření málokdy sníží o víc než deset procent a dlouhodobější posun k ostatním formám přepravy je jen minimální.

V Británii bezplatná autobusová doprava pro seniory urychlila zánik řady venkovských a meziměstských linek. Místní zastupitelstva totiž často přesunula peníze, které dřív byly určené na podporu venkovských, večerních a víkendových linek, do rozpočtu na jízdné zdarma. Mladí lidé, kteří využívali autobusy k cestě do práce nebo k víkendovým vyjížďkám, si v rozhovorech pro BBC 4 stěžovali, že linky byly zaměřené především na to, aby umožnily starším spoluobčanům cestování zdarma přes den a o víkendech.

Bez ohledu na věk, zdraví nebo prosperitu, nedává smysl mít volný lístek na autobus, když ve městě nejsou žádné autobusy, ve kterých byste ho mohli využít. Autobusové linky se v Británii dále deregulují, takže na některých trasách bude stále větší přetlak nabídky, zatímco na těch méně lukrativních neuvidíte víc než pár autobusů za týden, jestli vůbec nějaké.

ČERSTVÝ FINMAG

Finmag předplatné

Šéfredaktor doporučuje: Dobrý pedagog vysvětlí průšvih českého vysokého školství tak, že porozumí i žák základní školy. Na pomoc si Tomáš Fürst bere ožungry z Horní Suché.


Kašpárek doporučuje: Na hodinách informatiky děti formátují text ve Wordu. Kdo je naučí to opravdu podstatné? Silvie Zeman a Klára Štouračová a kurzy IT gramotnosti makeITtoday.


Redakční vegetarián doporučuje: Neřízená střela řezník Fanda Kšána vás naučí milovat masožravého bližního svého. Jestli ne, nemáte rádi lidi. A kdo nemá rád lidi, nemá rád zvířata.


Minibusy bez řidičů

Všechno ale může změnit vývoj autonomních elektrických minibusů, zvlášť jestli je budou výrobci ochotni výhodně pronajímat. Místní úřady by mohly například spustit schéma, při kterém je autobus „zamluven“ chytrým telefonem 15 až 30 minut před odjezdem. A není to daleko, testovací jízdy autonomních přepravních služeb na vyžádání už ve městech napříč Spojenými státy, Británií i kontinentální Evropou probíhají

Jakmile z nákladů na provoz zmizí drahý a omezující prvek lidské práce, nebude už důvod, proč nenabízet podobné služby zdarma pro všechny. V urbanistickém jádru – zhruba desetikilometrovém radiu městského centra – můžou takové služby být v provozu čtyřiadvacet hodin denně. Ale i dál, na předměstí, by každodenní obslužnost od šesti ráno do půlnoci určitě mohla konkurovat soukromému autu.

Autonomní minibusy by mohly automaticky navazovat na městské autobusy a vlaky, které by nadále zůstávaly obsluhované člověkem, placeným z jízdného. Minibusy by poskytovaly obslužnost „poslední míle“, vozily by lidi do míst, odkud by mohli do cíle dojít pěšky. V zalidněných oblastech by všechny rezidentní a obchodní destinace ležely maximálně dvě stě metrů od zastávky minibusu, na předměstích by to bylo maximálně pět set metrů a na venkově kilometr.

Mimo špičku by tyto minibusy mohly nahrazovat některé konvenční autobusové linky, čímž by se zabránilo neefektivnostem, jako když sedmdesátimístný autobus převáží v neděli večer jen deset lidí.

Aby se zabránilo zneužívání minibusů, cestující by museli při nástupu načíst svůj telefon, aby potvrdili rezervaci. Kdyby to neudělali, na mobilu by jim okamžitě naskakovala pokuta. Kamerový systém by mohl identifikovat problematické cestující a zamítat jim další rezervace. Taxislužby by přitom mohly dál prosperovat díky lidem, kteří by byli ochotní připlatit si za osobní službu „ode dveří ke dveřím“.

Dnes už víme, že veřejné přepravní systémy mají s udržitelností přepravy zdarma problém. Je tu ale reálná možnost, že autonomní vozidla budoucnosti si s ním hravě poradí.

originálu, který vyšel na The Conversation pod licencí Creative Commons pro Finmag přeložil Kamil Hrabal. Na úvodním snímku testování autonomního busíku loni v červnu ve Francii. Autor: Sebastien DURAND / Shutterstock.com

John Disney

John Disney

John Disney učí na Nottingham Business School při Nottingham Trent University. Specializuje se na dopravní problematiku ve Velké Británii. Jako výzkumkník a konzultant pracoval jak pro britské ministerstvo dopravy, tak pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 12 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Michal Weinfurtner | 24. 10. 2018 12:58

Ale houby. Tohle si přece nemohl nikdo myslet, že MHD zdarma je nabízena za účelem nalákání lidí nechat auto doma. Je to totální logický nesmysl. Stačí trošku zapřemýšlet.

Kdo dělá hustou dopravu ve městech? Především dojíždějící do zaměstnání - dovozuji z toho, že ráno a v podvečer jsou největší zácpy.

Kdo jezdí do práce autem? Především ti kdo mají služební vozidlo, a pak Ti kdo mají dost peněz na provoz soukromého vozidla.

Když porovnáte cenu dnešních časových jízdenek - nikdo nedojíždí pravidelně za denní jízdné - vychází jízda autem výrazně dráž již dnes. Násobně dráž.

Jak by si proboha někdo mohl myslet, že snížením ceny MHD na nulu někoho přesvědčí, nechat auto doma, když ty lidi nepřesvědčila už násobně nižší cena?

Z toho jasně plyne, jaký účel má tenhle nápad na MHD zdarma - zalíbit se voličům, kteří MHD používají.

Vidím v tom jedno velké úskalí - pokud bude MHD zcela zdarma, zaplní se bezdomovci, kteří budou v prostředcích MHD trvale přebývat. Dnes tam zatím jen tu a tam popojíždějí, dokud je nevyhodí revizor nebo policie. Jakmile to bude zdarma, nikdo je tam odtud nedostane, což nejspíš dost současných cestujících přiměje raději si připlatit a jezdit autem.

Ach jo. Je vidět, že lidé kteří vymýšlejí takovéhle věci nikdy prostředky MHD nejezdili a tudíž jim unikají úskalí takových opatření. Kdo někdy cestoval tramvají nebo busem společně s bezdomovcem, ví dobře o čem mluvím. Většinou to trvá tak dvě zastávky, než se takový dopravní prostředek vyprázdní a lidé raději počkají na další spoj.

+13
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK