Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Hromadná doprava zdarma nedává smysl. Dokud se nezbavíme řidičů

John Disney
John Disney
24. 10. 2018
 5 225

Veřejná doprava zadarmo zabíjí veřejnou dopravu. Řešení můžou dovézt autonomní vozidla bez řidičů.

Hromadná doprava zdarma nedává smysl. Dokud se nezbavíme řidičů

Myšlenka veřejné dopravy zdarma je skutečně lákavá. Některá francouzská nebo německá města při hledání cest, jak snížit znečištění ovzduší s podobnými návrhy už pracují. V Británii předseda Labour party Jeremy Corbyn slíbil autobusy zdarma pro mladé do 25 let, což by znamenalo de facto rozšíření počtu držitelů průkazek, jaké už dnes využívají senioři.

Empirická data ale nasvědčují, že nabídka MHD zdarma může jednak způsobit pořádný bolehlav místním správám, ale hlavně že nemusí vůbec přinést kýžený efekt, tedy přesvědčit dojíždějící, aby nechali auta v garáži. V Tallinnu, hlavním městě Estonska, spustili MHD zdarma pro obyvatele města už v roce 2013. Průzkum veřejného mínění z roku 2014 ale ukázal, že většina lidí, kteří na veřejnou dopravu přešli, byli dosavadní cyklisti a chodci, nikoli automobilisté. Nedávnější průzkum z roku 2017 ukázal, že využívání MHD vzrostlo za čtyři roky pouze o 20 procent.

Thomas Naumann v dubnovém vydání německého časopisu Stadtverkehr, píše, že co se týče nákladů, je jediným efektivním způsobem, jak přimět řidiče, aby přesedlali na MHD, kombinace přiměřeného jízdného a přísných dopravních omezení. Například v anglickém Sheffieldu atraktivní ceny za autobusové jízdné i dobré jízdní řády dříve dokázaly udržet auta mimo centrum města. Od 70. let, dokud nebyla služba v roce 1986 deregulována, zkrátka rezidenti nepotřebovali auto, aby se pohodlně dostali do centra.

Hledání zdrojů

Největší slabinou plánů na MHD zdarma je, že budou chybět příjmy z jízdného, které by pokryly údržbu a inovace. Například v Tallinnu bude brzy nedostačující městský tramvajový systém vyžadovat kapitál na kompletní obnovu – anebo ho prostě čeká zánik. V Hasseltu, belgickém městě se zhruba 70 tisíci obyvatel, nabízeli od roku 2013 autobusy zdarma pro děti do 16 let, ale museli od toho ustoupit, protože náklady na provoz přestaly být udržitelné.

V Paříži zatím stihli zakázat nejvíce znečišťující vozidla a nabízejí MHD zdarma na pár dní pokaždé, kdy znečištění dosáhne v souhře s atmosférickými podmínkami nebezpečných hodnot. Jak ale v červnu v Today’s Railways EU napsal David Haydock, provoz v kritických dnech opatření málokdy sníží o víc než deset procent a dlouhodobější posun k ostatním formám přepravy je jen minimální.

V Británii bezplatná autobusová doprava pro seniory urychlila zánik řady venkovských a meziměstských linek. Místní zastupitelstva totiž často přesunula peníze, které dřív byly určené na podporu venkovských, večerních a víkendových linek, do rozpočtu na jízdné zdarma. Mladí lidé, kteří využívali autobusy k cestě do práce nebo k víkendovým vyjížďkám, si v rozhovorech pro BBC 4 stěžovali, že linky byly zaměřené především na to, aby umožnily starším spoluobčanům cestování zdarma přes den a o víkendech.

Bez ohledu na věk, zdraví nebo prosperitu, nedává smysl mít volný lístek na autobus, když ve městě nejsou žádné autobusy, ve kterých byste ho mohli využít. Autobusové linky se v Británii dále deregulují, takže na některých trasách bude stále větší přetlak nabídky, zatímco na těch méně lukrativních neuvidíte víc než pár autobusů za týden, jestli vůbec nějaké.

Přišla zima a s ní i nový Finmag. Co v něm najdete?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

KNIHY JSOU BYZNYS

• Jak zacloumal knižním trhem nástup komiksu? • Proč si za sebe slavné osobnosti nechávají psát knihy? • Investice do knih se vyplatí, ale pro byznys se to dělat nedá.

BYZNYS JE HRA

• Než úspěšní podnikatelé zestárnou, musí vyřešit, co bude dál. Kdo převezme Pradu? • Hřbitovy mají problém: Velká poptávka nepřináší víc peněz. • Kolik platů stojí byt?


Minibusy bez řidičů

Všechno ale může změnit vývoj autonomních elektrických minibusů, zvlášť jestli je budou výrobci ochotni výhodně pronajímat. Místní úřady by mohly například spustit schéma, při kterém je autobus „zamluven“ chytrým telefonem 15 až 30 minut před odjezdem. A není to daleko, testovací jízdy autonomních přepravních služeb na vyžádání už ve městech napříč Spojenými státy, Británií i kontinentální Evropou probíhají

Jakmile z nákladů na provoz zmizí drahý a omezující prvek lidské práce, nebude už důvod, proč nenabízet podobné služby zdarma pro všechny. V urbanistickém jádru – zhruba desetikilometrovém radiu městského centra – můžou takové služby být v provozu čtyřiadvacet hodin denně. Ale i dál, na předměstí, by každodenní obslužnost od šesti ráno do půlnoci určitě mohla konkurovat soukromému autu.

Autonomní minibusy by mohly automaticky navazovat na městské autobusy a vlaky, které by nadále zůstávaly obsluhované člověkem, placeným z jízdného. Minibusy by poskytovaly obslužnost „poslední míle“, vozily by lidi do míst, odkud by mohli do cíle dojít pěšky. V zalidněných oblastech by všechny rezidentní a obchodní destinace ležely maximálně dvě stě metrů od zastávky minibusu, na předměstích by to bylo maximálně pět set metrů a na venkově kilometr.

Mimo špičku by tyto minibusy mohly nahrazovat některé konvenční autobusové linky, čímž by se zabránilo neefektivnostem, jako když sedmdesátimístný autobus převáží v neděli večer jen deset lidí.

Aby se zabránilo zneužívání minibusů, cestující by museli při nástupu načíst svůj telefon, aby potvrdili rezervaci. Kdyby to neudělali, na mobilu by jim okamžitě naskakovala pokuta. Kamerový systém by mohl identifikovat problematické cestující a zamítat jim další rezervace. Taxislužby by přitom mohly dál prosperovat díky lidem, kteří by byli ochotní připlatit si za osobní službu „ode dveří ke dveřím“.

Dnes už víme, že veřejné přepravní systémy mají s udržitelností přepravy zdarma problém. Je tu ale reálná možnost, že autonomní vozidla budoucnosti si s ním hravě poradí.

originálu, který vyšel na The Conversation pod licencí Creative Commons pro Finmag přeložil Kamil Hrabal. Na úvodním snímku testování autonomního busíku loni v červnu ve Francii. Autor: Sebastien DURAND / Shutterstock.com

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (12)

Vstoupit do diskuze
John Disney

John Disney

John Disney učí na Nottingham Business School při Nottingham Trent University. Specializuje se na dopravní problematiku ve Velké Británii. Jako výzkumkník a konzultant pracoval jak pro britské ministerstvo... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo