Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Byznysplán: Rozruch v oblacích

Petra Dlouhá
Petra Dlouhá
16. 2. 2016
 10 759

Časy, kdy svět fascinovali odvážní muži na křídlech, jsou pryč. V roce 2016 dělají rozruch v oblacích bezpilotní letouny. A čeští vývojáři nespí. O místo na slunci se pere ambiciózní nebeský jezdec z Jablonce: dron Flydeo Y6.

Byznysplán: Rozruch v oblacích
Další fotky
v galerii (9)

Flydeo je zatím malý, v podstatě rodinný podnik. S velkými cíli. Loni světu představil šestirotorový multicopter Flydeo Y6 – devítikilový dron určený pro profesionální využití. Ve vzduchu vydrží až sedmdesát minut. Dokáže pořizovat letecké záběry, hledat pohřešované osoby, přenášet balíky, monitorovat a hlídat větrné i sluneční elektrárny, odhalovat úniky z ropovodů, lokalizovat ohnisko požáru… Potenciál využití dronů – stejně jako hrozba jejich zneužití – roste každým dnem.

Tak postavíme vlastní

Nápad sestrojit bezpilotní letoun zrál jabloneckému podnikateli Janu Sejkorovi v hlavě pozvolna. Starší syn Jakub, nadšenec do focení, před pár lety přišel s tím, že drony filmují ze vzduchu. Janovi představa učarovala. Technika a adrenalin jsou jeho gusto. Od devadesátých let závodí ve sjezdech minikár. Jeho jméno je v oboru pojem; čtrnáctkrát slavil titul mistra Evropy a minikáry sám vyrábí. Synové jdou v tátových šlépějích, dvanáctiletý Honza letos z mistrovství Evropy přivezl stříbrnou medaili.

„Chtěli jsme koupit opravdu profesionální dron. Žádný stroj složený pouze z čínských dílů. A ukázalo se, že je to problém. Tak dlouho jsme multicopter sháněli, až jsme dospěli k tomu, že si radši postavíme vlastní.“ Shodou mnoha okolností se Jan seznamuje s Lukášem Kostkou. „Patří k největším odborníkům na bezpilotní letouny, nejen v Česku. Už jako student ČVUT vyvinul první prototyp dronu Flydeo Y6.“

Původní Sejkorův byznysplán byl živit se pořizováním záběrů ze vzduchu. Rychle mu ale dochází, že když postaví jeden dron, dokáže vyrobit celou sérii. A coptery – jak bezpilotní letouny v zaujetí nazýváprodávat. „Z malých modelů pro děti za pár tisíc do obýváku si už skoro nevyberete. Ale profesionální stroje na světě moc firem nestaví.“

Historie se tak trochu opakuje. I minikáru Jan nejdřív postavil pro sebe. „Pak mě začali oslovovat další závodníci. Už jsem po Evropě prodal sto padesát kusů. A vyhrává se na nich.“

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG.

Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Objednávejte zde

Coptery na prodej

„Od začátku jsme chtěli multicopter, který vydrží dlouho ve vzduchu a unese těžší zařízení. Problém číslo jedna – motory. V nabídce byly jen čínské, které stály dost peněz. Vyrobili jsme vlastní motor, cenově daleko přijatelnější a minimálně stejně dobrý.“ Další potíž: vrtule. „Čínské byly půlené a my věděli, že lepší jsou vcelku. Ale ty se nedaly koupit. Takže jsme vrtuli museli vyrobit. Spočítat vrtuli, aby fungovala, jak má, umí jen pár lidí v zemi.“

Flydeo vyrábí trup, vrtule, motory i kontrolery v Česku. „Máme naprostou kontrolu nad kvalitou používaných částí.“ Letoun je vybavený vlastním padákovým systémem. „Od začátku bylo jasné, že copter musí něco brzdit pro případ, že něco selže. Aby nikoho nezabil.“

Předností dronu Flydeo Y6 je podle Jana Sejkory také dynamika letu. „Má šest vrtulí, šest motorů, šest kontrolerů. Dynamika je díky našim kontrolerům úplně odlišná od konkurence, povely ke změně rychlosti motorů jsou mnohem rychlejší. Navíc máme superlehké vrtule. Čínské jsou dobré, krásné, ale těžké.“ Díky ucelenému designovému tělu je veškerá elektronika schovaná před vodou a prachem.

Cena jednoho kousku Flydeo Y6: přes deset tisíc eur. „Hrozné, že? Nic to není, a stojí to jak Fabie,“ směje se podnikatel. Už vážněji dodává, že jinde pořídíte srovnatelný dron až čtyřikrát dráž. Do vývoje investovali Sejkorovi několik milionů korun – bez půjček, zatím všechno vykryli z rodinných peněz.

Poprvé Sejkora s Kostkou letoun prezentovali letos v dubnu na výstavě AERO EXPO ve Friedrichshafenu. V květnu ho představili doma, na veletrhu IDET v Brně. Jejich dron zvítězil v podnikatelské soutěži Vodafone Nápad roku 2015. „První cena byla sto tisíc korun. Nějaký redaktor se mě ptal, co s tak vysokou výhrou uděláme. Řekl jsem mu, že si pořídíme asi tak dvě sady vrtulí,“ vtipkuje. „Někdo by zajásal. Pro nás je to málo.“ V září vyrazil tým Flydeo se svým dronem za oceán, na startup konferenci TechCrunch Disrupt v San Francisku.

Technika před zákonem

Na jaře 2015 byl letový čas dronu Flydeo Y6 – až sedmdesát minut – terno. O půl roku později už to trhák není. Technický vývoj pokračuje mílovými kroky – do rozvoje bezpilotních letounů proudí miliardy. Na nových modelech usilovně pracují i Sejkora s Kostkou.

Zatímco technologie letí střelhbitě vpřed, legislativa za ní chromě kulhá. Flydeo Y6 můžete ovládat ručně RC vysílačem nebo počítačem, iPadem – stačí naklikat trasu a on vykoná samostatnou misi. Jenže ty jsou na českém nebi zakázané.

I malá bezpilotní letadélka k rekreačnímu užití, která koupíte v hračkářství za pár stovek nebo tisíc, podléhají regulaci. Úřad pro civilní letectví vymezuje, že nesmějí létat nad lidmi, hustě obydlenými místy ani v jejich blízkosti, nemůžou výš než tři sta metrů nad zem a blíž než 5,5 kilometrů k letišti.

Naše byznysplány

„Povídám manažerovi trhu, panu Koukolíčkovi: Dělám dobrou marmeládu, chtěla bych ji tady prodávat. A on: Matko, proboha, co že chcete?Nezapomenu, jak na mě koukal. Co s vámi mám dělat, přijďte příští úterý.“

Kluci z Ostravy nakoupili žehličky, najali ženy přikované k bytu a dětem a začali Pražanům nabízet prádlo žehlené s láskou.

Poprvé roztočil jojo, když mu bylo dvanáct. Ve dvaceti se stal mistrem Evropy. A začal se rodit byznysplán… Původně pankáčskou firmu zakládali s bráchou v pokojíčku. Loni prodali joja za dvacet milionů.

Narodila se v Saigonu. Praha jí připadala jako jiná galaxie. Přiletěla v patnácti. Neuměla jazyk, všichni tu vypadali jako exoti a v šatech místních velikostí plavala. Začala si oblečení přešívat, skládat jako lego. Až se jednoho dne v galaxii Praha narodila nová hvězda: módní značka La Femme MiMi.

Rok co rok v době jarní sklizně vyráží s batohem na zádech do čínských hor. Ochutnává čaje ze stoletých stromů. Nejlepší přiváží domů. Prodává je pak balené do dobrodružství: čajové předplatné Meetea od Tomáše Rajnocha každý měsíc překvapí.

Podobná je situace u dronů pro komerční využití, které vyrábí Flydeo. Abyste s nimi mohli do vzduchu, potřebujete povolení od Úřadu pro civilní letectví. „Když se tím chcete živit, třeba prodávat fotografie pořízené z letu, musíte mít registrovaný dron, registrovaného pilota a zákonné pojištění. Nesmíte létat v blízkosti letiště, silnice, ve městech. Takže, jak já říkám, můžete létat maximálně nahoře na Jizerkách.“ Velká část pilotů, kteří dnes v Česku drony používají ke komerčním účelům, létá načerno. „Kdybyste například chtěla dronem snímat fotbalový zápas, legálně to téměř nelze provést. Z podobných důvodů bylo zrušeno výběrové řízení na drony pro policii, nemohly by létat. Zákon to neumožňuje.“

Podle Jana by stačilo, aby byl každý dron využívaný ke komerčním účelům povinně vybavený odpovídačem (aby byl vidět na radarech), černou skříňkou (aby bylo možné zpětně dohledat data o tom, jak, kde a kdy byl dron provozován) a záchranným padákovým systémem, aby se při případném zřícení minimalizovaly škody. „Tato opatření by velmi pomohla ke zlepšení bezpečnosti a následné kontrole dronů ze strany Úřadu pro civilní letectví.“ Dnes radary letišť drony nezachycují – legislativa odpovídače nežádá, takže je provozovatelé bezpilotních letounů nevyužívají.

Výrobci čekají, jak pravidly zamíchá chystaná regulace z Bruselu. Přísných omezení, která by boom dronů zarazila, se Jan Sejkora nebojí. „Drony už jsou v takové fázi vývoje, že je nezakážou. Budou je moct využívat jen licencované firmy – a tam my cílíme.“

Nemožné? Jen prozatím

Zájem o Flydeo Y6 už projevila například holandská policie, brazilská bezpečností agentura nebo američtí filmaři. „Nabízíme dron na klíč, podle toho, k jakému užití ho zákazník potřebuje. Samozřejmě, když přijdou filmaři, že by měl unést deset kilo, létat rychlostí 150 kilometrů za hodinu, zůstat půl metrů nad rybníkem a nečeřit hladinu, splnit to nejde.“ Flydeo Y6 má nosnost pět kilogramů – s takovou zátěží vydrží ve vzduchu kolem půl hodiny s garantovanými letovými vlastnostmi. „Unese deset kilo, ale to je, jako když do mercedesu dáte motor z Babety. Vzlétne, ale letové vlastnosti budou mizerné a provoz dronu by byl nebezpečný.“

Aktuálně Flydeo jedná o dodávce dronů se zahraniční společností, která monitoruje produktovody. „V Americe máme velkého klienta na monitorování vysokého napětí.“ České pojišťovny zase zajímá možnost snímat rozsah škod, které zemědělcům způsobuje řádění živlů.

Firma Flydeo je čerstvě narozené dítě. Počty prodaných dronů zatím počítá v jednotkách kusů. Kde chce být za rok? „Dva nové typy, abychom drželi krok. O pět lidí ve firmě víc. Být v zelených číslech. Prodat desítky kusů. Stojím nohama na zemi,“ uvažuje Jan Sejkora. Všechno by urychlil příchod správného investora. „Uživíme se i bez něj, ale nepůjdeme tak rychle dopředu. Víme, co bychom měli udělat, abychom byli pořád na špičce. Ale jde nám to pomalu, protože na to nemáme lidi.“ Není tajemstvím, že Flydeo usilovně pracuje na hybridním dronu s benzinovým motorem.

Život sebere i zachrání

Co bude za pár let, se dá v odvětví s tak pulzujícím rozmachem těžko odhadovat. „Je možné, že za pět let budeme díky novým baterkám se stejným copterem ve vzduchu pět hodin,“ uvažuje Jan Sejkora.

Hrozeb, které s sebou boom dronů nevyhnutelně přináší, si je dobře vědom. „Můžou zachraňovat lidské životy, stejně jako zabíjet. Každý si dneska může koupit model v hračkárně, naložit trhavinu a poslat pět kilometrů daleko. Jenže to by se musela zakázat i auta. Můžete je napěchovat výbušninami, postavit na náměstí a odpálit. V 99,9 procenta případů ale člověku pomáhají. A pomáhat budou i drony – třeba na moři hodí kruh tonoucímu daleko rychleji, než k němu doplave člověk.“


Psáno pro časopis Finmag
Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Petra Dlouhá

Petra Dlouhá

Vystudovala žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK, během studií pracovala jako stážistka v Lidových novinách. Od roku 2011 píše pro Peníze.cz a Finmag.

Související témata

byznysplánpodnikání
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo