Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Očima expertů: Jak najít díru na trhu?

Ondřej Tůma
Ondřej Tůma
28. 8. 2015
 53 755

Designérka erotických pomůcek, tvůrce dostupné 3D tiskárny, zakladatel jednoho z největších českých e-shopů a další úspěšní podnikatelé. Byli v pravý čas na pravém místě. Připraveni, s tím pravým nápadem. Našli díru na trhu. Ptáme se jich, jak na to.

Očima expertů: Jak najít díru na trhu?

Určitě jste o tom už přemýšleli. Přece nemůže být tak těžké najít věc nebo službu, o kterou budou mít lidé zájem a která z vás udělá bohatého a úspěšného podnikatele. Tak jak to, že to ještě nepřišlo?

Je lepší nejdřív hledat to úžasné něco, co od vás všichni koupí, nebo se spíš ptát, co by lidé chtěli a potřebovali, a nikdo jiný jim to nenabídne? Má smysl cílit na lokální trh, nebo se dnes už vyplatí zkoušet prorazit přímo v zahraničí? A dává větší šanci na úspěch vymýšlet něco úplně nového, nebo spíš zkoušet na domácím trhu model, který se už osvědčil jinde?

Jak se hledá díra na trhu, jsme se tentokrát ptali mladých a úspěšných podnikatelů. Někteří z nich se snaží prosadit přímo za oceánem, jiní radši sbírají úspěchy na našem trhu. Jedni přišli s neobvyklými produkty, které je zásadně odlišují od konkurence, druzí na to šli opačně a zaměřili se na tradiční produkt nebo službu, avšak se stoprocentně „proklientským“ přístupem. Cest za úspěchem je tedy mnoho. Možná se v následujících řádcích inspirujete i pro tu svou…

Anna Marešová

designérka

Anna Marešová
-
+9
+

Nevím, jak se přesně hledá díra na trhu, ale vždycky když navrhuji nový produkt, nejdřív si udělám rešerši, abych měla přehled. Stejné to bylo s erotickými pomůckami Whoop.de.doo. K tomu, abych je navrhla a zrealizovala, mě dovedla vlastní nespokojenost s nabízenými produkty. Na jaký trh cílit, záleží na tom, jestli nabízíte globální produkt, nebo něco, co může fungovat jen tady. Konktrétně pro mě je rozvoj firmy na globálním trhu klíčový. Ale i když ostřílení obchodníci tvrdí, že je český trh proti světovému zanedbatelný, je pro mě důležitý, protože díky němu se mi podařilo svoji myšlenku zrealizovat. Vymýšlím a vyrábím tady, a chci nabízet i venku. Některé globální projekty mám ráda a fungují dobře i v Česku (např. TEDx či Pecha Kucha Night). Když ale takový projekt vznikne přímo u nás, mám z toho větší radost. Ať už máte něco nového, nebo převzatého, tak platí, že když to děláte dobře a poctivě, je šance na úspěch.

Tomáš Čupr

podnikatel a investor, zakladatel Slevomat.cz, DámeJídlo.cz a Rohlík.cz

Tomáš Čupr
-
+9
+

Otázka na začátku podnikání by měla znít: Změním něco k lepšímu? Cílem by měla být skvělá a užitečná služba. Není přitom zas tak podstatné, jestli půjde o úplně nový nápad, ani to, zda to má být lokální nebo globální projekt.

Člověk, který vybudoval alespoň jednu úspěšnou firmu, navíc dobře ví, že úspěch nespočívá ani tak ve skvělém nápadu, ale v jeho převedení do praxe. K vybudování úspěšné lokální firmy přitom potřebujete podobné schopnosti jako při budování globálního projektu. Potřebujete mít vizi, rychle jednat, být dobrý komunikátor a skvělý manažer lidských zdrojů. Lidé, produkt a peníze jsou nejdůležitější složky úspěchu – přesně v tomto pořadí.

Osobně raději zlepším život lidem lokálně. Službou, která tu není a je třeba. Což samozřejmě nevylučuje, že taková služba se později nemůže úspěšně uchytit ve světě.

David Miklas

výrobce 3D tiskárny

David Miklas
-
+7
+

Na hledání díry na trhu nemám žádnou metodiku. Podle mě vznikne nejlepší produkt, když ho autor potřebuje, a protože neexistuje, musí ho sám vytvořit. Podobné to bylo s našimi tiskárnami be3D. Potřebovali jsme vytvořit prototyp hardwarové součástky pro jednu zakázku a neměli jsme na čem. 3D tiskárny sice existovaly, jednu jsme koupili, ale nebyl jsem spokojený s kvalitou a začal vytvářet lepší produkt. Jsou produkty, které jsou vhodné jen pro lokální trh, a těžko se s nimi bude expandovat; u produktů, které se hodí na globální trh, je zas dobré cílit rovnou tam. Ze začátku jsem byl opatrný a chtěl se učit na českém trhu, ty zahraniční s ním ale mají málo společného, byl to jen ztracený čas. A kopírovat, nebo nekopírovat? To je o zkušenostech a nápadu. Vždycky je lepší vymyslet bezkonkurenční produkt, po kterém je globální poptávka, než kopírovat projekt ze zahraničí a cílit jen na Česko.

Martin Kasa

podnikatel a investor

Martin Kasa
-
+9
+

Díru na trhu nejlépe najdete, když máte oči otevřené a hledáte nová, netradiční řešení. Vždy je dobré zpozornět, když zaslechnete, že něco nejde. Je ale potřeba segmentu rozumět, je totiž velmi pravděpodobné, že se nejedná o díru na trhu, ale o vaši neznalost situace, trhu a konkurence. Jestli se zaměřit na produkt, nebo zákazníka, v tom se nedá generalizovat. Já většinou začínám od toho, kdo mi za danou věc či službu bude platit. V otázce cílení na domácí, nebo globální trh záleží na charakteristice nabízeného produktu. Sekundárně na osobě podnikatele a jeho vidění světa. Ať už přijdete s něčím novým, nebo se jen u nás snažíte kopírovat fungující model ze zahraničí, máte šanci na úspěch. Ani jedna cesta není špatná, ani jedna ale není jednoduchá. Konkurence je všude kolem a mnohdy zdánlivě snadné cesty jsou ty nejtěžší.

David Semerád

spoluzakladatel a CEO STRV

David Semerád
-
+9
+

Hledání díry na trhu je dlouhodobý proces pozorování a analyzování. Nám v STRV trvalo najít cestu, jak na trhu uspět, asi čtyři roky. A to se přitom pohybujeme na existujícím trhu mobilního vývoje. A co se týče vzniku produktu? Dobrý produkt reflektuje aktuální potřeby. Problém je často v tom, že práce na produktu „shora“ často vede k vytvoření něčeho, co nikdo nepotřebuje – ale samozřejmě výjimka potvrzuje pravidlo. Začít s produktem je daleko jednodušší na lokálním trhu, protože tam máte spoustu kontaktů na lidi, kteří vám můžou pomoci. Zároveň ale lokální trh nenabízí možnosti rapidního růstu, alespoň v naší oblasti. Historicky jsme si vyzkoušeli experimenty s nápady, které byly hodně pokrokové, ale nikdo je nepotřeboval. My tak sázíme na poskytování služeb, po kterých je největší poptávka, často jde tedy o už vymyšlené věci.

Jaroslav Tuček

spolumajitel kaváren Můj Šálek Kávy, Alza Café a Místo

Jaroslav Tuček
-
+7
+

S kým s tázaných byste nejraději šli do společného podniku?

Nemyslím si, že jsme našli typickou díru na trhu, přišli jsme ale v ideální dobu a nabídli jiný pohled na to, co už tu dávno bylo. Přišli jsme v době „vídeňských“ kaváren, kde se důraz klade především na servis, dekor, honosný interiér a zákazníci si sem chodí spíše posedět a popovídat než ochutnávat kávu. My se zaměřili na produkt – kávu, která byla v tradičních kavárnách většinou tím nejvíc opomíjeným prvkem. Vytvořili jsme kavárny, kde je káva to nejdůležitější, jakkoliv jednoduše a samozřejmě to zní. Dali jsme produktu tvář, což u kávy pro mnoho lidí byla revoluční záležitost. Tím pádem jsme se odlišili od tradičních italských značek, které se soustředily na design a marketing, ale surovina nikdy nebyla úplně důležitá.

Pokud mám ale hovořit o díře na trhu, kterou jsme využili, tak to byly určitě alternativní metody přípravy kávy, které jsou ve své podstatě primitivní, ale dávají zákazníkovi možnost připravit si i doma výběrovou kávu ve stejné kvalitě jako v nejlepší restauraci nebo kavárně. To jsme využili jak jako pražírna, tak i v našich kavárnách. Inspirovalo nás přirozeně zahraničí, které bylo (a asi stále ještě je) v tomto ohledu mnohem dál.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase... Více

Související témata

3d tiskdavid miklasdesignmartin kasapodnikánírohlík.czslevomattomáš čupr
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo